F1 seizoen 2018
- JP
- Berichten: 35084
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: F1 seizoen 2018
Nou, als jij tegen je vrouw zegt, ik ben er over 6 maanden vandoor, verwacht ik niet dat ze daarna nog heel enthousiast elke avond je kleren gewassen heeft, de biefstuk medium gebakken is en de benen wijdt heeft.
Ook al heb je nog een "contract"
-
Frank_Sch
- Berichten: 2260
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: F1 seizoen 2018
Ja, helemaal waar. Maar RBR heeft naar mijn weten de CEO van Renault nog nooit een beurt gegeven.JP schreef: 19 jun 2018, 10:18 Nou, als jij tegen je vrouw zegt, ik ben er over 6 maanden vandoor, verwacht ik niet dat ze daarna nog heel enthousiast elke avond je kleren gewassen heeft, de biefstuk medium gebakken is en de benen wijdt heeft.Ook al heb je nog een "contract"
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
Ploffende en niet presterende Renault motoren, opgevolgd door een wel presterende Honda blokken is bad PR voor Renault en daarvoor zit je nou juist niet in F1.JP schreef: 19 jun 2018, 10:18 Nou, als jij tegen je vrouw zegt, ik ben er over 6 maanden vandoor, verwacht ik niet dat ze daarna nog heel enthousiast elke avond je kleren gewassen heeft, de biefstuk medium gebakken is en de benen wijdt heeft.Ook al heb je nog een "contract"
Eigenlijk het omgekeerde van wat McLaren nu 'overkomt'. Er gaan geruchten dat men daar in de fabriek praktisch een coup aan het voorbereiden zijn omdat ze het complete gebrek aan prestaties en zeer slechte keuzes op verkeerde momenten compleet zat zijn.
https://www.pitpass.com/62051/Unrest-in-Woking
Allemaal (groten)deels met dank aan Alonso IMHO...
-
Wouter81
- Berichten: 9531
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2018
McLaren heeft volgens mijn bescheiden mening drie cruciale fouten gemaakt. Één is dat er een gebrek aan focus is richting Formule 1. Leuk, die sportauto-afdeling, die engineeringtak, die plannen voor Le Mans / WEC, die plannen voor een terugkeer op Indy maar er lijkt te weinig focus te zijn op de kerntaak: Formule 1. Fout twee is dat men de oren teveel laat hangen naar Fernando Alonso. Ja, ik ben ook een grote liefhebber van Alonso als coureur. Een absolute grootheid die veel meer succes had kunnen hebben in zijn loopbaan. Maar ook een politieke intrigant die vaker dan eens met slaande deuren is vertrokken bij vorige teams (McLaren spygate, bij Ferrari niet als vrienden uit elkaar gegaan). Hij is op z'n minst medeverantwoordelijk voor de breuk met Honda ("GP2 engine, GP2 engine"). Fout drie is dus Honda aan de kant zetten voor een klantenmotor van Renault. En alle drie fouten lijken met elkaar verbonden te zijn. Juist om Alonso maar tevreden te houden lijkt de motivatie te zijn om andere klassen als Le Mans en Indy te gaan doen, zo bang zijn ze dat Alonso McLaren gaat verlaten. Soms denk ik dat niet Zak Brown daar de CEO is maar Fernando Alonso. Een zeer ongezonde situatie, niemand is groter dan het team. Ook Alonso niet.
En natuurlijk was Honda niet goed in de McLaren periode maar de waarheid blijkt inmiddels toch genuanceerder. Ook McLaren was niet top. Het was McLaren en het was Alonso die hard riepen dat hun chassis mogelijk het beste van het veld was. Dat blijkt toch niet zo te zijn, als je nu met dezelfde motor anderhalve seconde langzamer bent dan Red Bull Racing.
Mede onder druk van Alonso is Honda geditched. De gratis motoren en works-deal met Honda is vervangen door een huurmotor van Renault (20 miljoen per jaar), de enorme jaarlijkse financiële bijdrage van Honda (inclusief de helft van de coureurssalarissen die gedekt werden door Honda) is ook weggevallen (en dat voor een team zonder hoofdsponsor) en tot 2020 moet McLaren Honda nog een afkoopsom van 20 miljoen per jaar betalen vanwege het eerder beëindigen van het contract (!). En ze zijn er prestatietechnisch eigenlijk niets mee opgeschoten tot nu toe.
Zak Brown is gehaald als CEO en heeft zijn sporen natuurlijk verdiend. Maar dan wel op commerciëel gebied en tot op heden is het ook hem niet gelukt een grote partner aan McLaren te binden. Technisch gezien is hij ook vooral afhankelijk van Eric Bouillier en bij laatstgenoemde kun je je vraagtekens inmiddels ook zetten. Hoe goed is Bouillier eigenlijk?
In mijn optiek zou McLaren terug moeten naar de basis. Neem afscheid van je zeer duurbetaalde stercoureur Alonso, Bouillier er ook uit (haal Martin Whitmarsh maar terug). Vergeet die Indy en Le Mans plannen en stop alle middelen en aandacht in het F1 team. Neem twee goedkope maar talentvolle coureurs (Vandoorne en Norris) en verspil geen geld aan torenhoge salarissen of andere projecten naast F1. Eerst McLaren terugbrengen naar de subtop, pas dan weer kijken naar grote namen als coureur. Ook een Alonso rijdt deze auto never nooit naar het podium toe, hoe goed hij ook is.
En natuurlijk was Honda niet goed in de McLaren periode maar de waarheid blijkt inmiddels toch genuanceerder. Ook McLaren was niet top. Het was McLaren en het was Alonso die hard riepen dat hun chassis mogelijk het beste van het veld was. Dat blijkt toch niet zo te zijn, als je nu met dezelfde motor anderhalve seconde langzamer bent dan Red Bull Racing.
Mede onder druk van Alonso is Honda geditched. De gratis motoren en works-deal met Honda is vervangen door een huurmotor van Renault (20 miljoen per jaar), de enorme jaarlijkse financiële bijdrage van Honda (inclusief de helft van de coureurssalarissen die gedekt werden door Honda) is ook weggevallen (en dat voor een team zonder hoofdsponsor) en tot 2020 moet McLaren Honda nog een afkoopsom van 20 miljoen per jaar betalen vanwege het eerder beëindigen van het contract (!). En ze zijn er prestatietechnisch eigenlijk niets mee opgeschoten tot nu toe.
Zak Brown is gehaald als CEO en heeft zijn sporen natuurlijk verdiend. Maar dan wel op commerciëel gebied en tot op heden is het ook hem niet gelukt een grote partner aan McLaren te binden. Technisch gezien is hij ook vooral afhankelijk van Eric Bouillier en bij laatstgenoemde kun je je vraagtekens inmiddels ook zetten. Hoe goed is Bouillier eigenlijk?
In mijn optiek zou McLaren terug moeten naar de basis. Neem afscheid van je zeer duurbetaalde stercoureur Alonso, Bouillier er ook uit (haal Martin Whitmarsh maar terug). Vergeet die Indy en Le Mans plannen en stop alle middelen en aandacht in het F1 team. Neem twee goedkope maar talentvolle coureurs (Vandoorne en Norris) en verspil geen geld aan torenhoge salarissen of andere projecten naast F1. Eerst McLaren terugbrengen naar de subtop, pas dan weer kijken naar grote namen als coureur. Ook een Alonso rijdt deze auto never nooit naar het podium toe, hoe goed hij ook is.
-
Mike R32
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: F1 seizoen 2018
Wat betreft fout 2. Ook toen Alonso voor Ferrari reed was het een jankertje, vind hem nogal overhyped.
- Knot
- Berichten: 40884
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 seizoen 2018
Prima toch... plek 5 en 6 zijn meestal toch wel safe.... het kan alleen maar beter worden!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: F1 seizoen 2018
Mooie analyses Wouter. Erg leerzaam om te lezen. 
- Arthur
- Berichten: 43821
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F1 seizoen 2018
Had het niet verwacht. Echter, nu ik Wouter z'n stukje zo lees, was het eigenlijk allang duidelijk dat het Honda zou worden. Ik was vergeten dat Verstappen al bij Honda geweest was en dat hij daarna z'n contract verlengde. Achteraf is denk ik toch '1 en 1 is 2'. Maar ja, achteraf... 
-
Robin
- Berichten: 56216
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: F1 seizoen 2018
Interessant verhaal Wouter!
En Mario ook daarboven.
En Mario ook daarboven.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
100% mee eens. Vergeet bovendien ook niet dat Alonso heel erg goed weg gekomen is bij crash-gate(net na spy-gate). Je gaat me niet wijsmaken dat Flavio(die toen al jaren zijn manager was en hij een zeer goede band mee heeft/had) hem niet op zijn minst op de hoogte heeft gesteld.Wouter81 schreef: 19 jun 2018, 11:08 McLaren heeft volgens mijn bescheiden mening drie cruciale fouten gemaakt. Één is dat er een gebrek aan focus is richting Formule 1. Leuk, die sportauto-afdeling, die engineeringtak, die plannen voor Le Mans / WEC, die plannen voor een terugkeer op Indy maar er lijkt te weinig focus te zijn op de kerntaak: Formule 1. Fout twee is dat men de oren teveel laat hangen naar Fernando Alonso. Ja, ik ben ook een grote liefhebber van Alonso als coureur. Een absolute grootheid die veel meer succes had kunnen hebben in zijn loopbaan. Maar ook een politieke intrigant die vaker dan eens met slaande deuren is vertrokken bij vorige teams (McLaren spygate, bij Ferrari niet als vrienden uit elkaar gegaan). Hij is op z'n minst medeverantwoordelijk voor de breuk met Honda ("GP2 engine, GP2 engine"). Fout drie is dus Honda aan de kant zetten voor een klantenmotor van Renault. En alle drie fouten lijken met elkaar verbonden te zijn. Juist om Alonso maar tevreden te houden lijkt de motivatie te zijn om andere klassen als Le Mans en Indy te gaan doen, zo bang zijn ze dat Alonso McLaren gaat verlaten. Soms denk ik dat niet Zak Brown daar de CEO is maar Fernando Alonso. Een zeer ongezonde situatie, niemand is groter dan het team. Ook Alonso niet.
En natuurlijk was Honda niet goed in de McLaren periode maar de waarheid blijkt inmiddels toch genuanceerder. Ook McLaren was niet top. Het was McLaren en het was Alonso die hard riepen dat hun chassis mogelijk het beste van het veld was. Dat blijkt toch niet zo te zijn, als je nu met dezelfde motor anderhalve seconde langzamer bent dan Red Bull Racing.
Mede onder druk van Alonso is Honda geditched. De gratis motoren en works-deal met Honda is vervangen door een huurmotor van Renault (20 miljoen per jaar), de enorme jaarlijkse financiële bijdrage van Honda (inclusief de helft van de coureurssalarissen die gedekt werden door Honda) is ook weggevallen (en dat voor een team zonder hoofdsponsor) en tot 2020 moet McLaren Honda nog een afkoopsom van 20 miljoen per jaar betalen vanwege het eerder beëindigen van het contract (!). En ze zijn er prestatietechnisch eigenlijk niets mee opgeschoten tot nu toe.
Zak Brown is gehaald als CEO en heeft zijn sporen natuurlijk verdiend. Maar dan wel op commerciëel gebied en tot op heden is het ook hem niet gelukt een grote partner aan McLaren te binden. Technisch gezien is hij ook vooral afhankelijk van Eric Bouillier en bij laatstgenoemde kun je je vraagtekens inmiddels ook zetten. Hoe goed is Bouillier eigenlijk?
In mijn optiek zou McLaren terug moeten naar de basis. Neem afscheid van je zeer duurbetaalde stercoureur Alonso, Bouillier er ook uit (haal Martin Whitmarsh maar terug). Vergeet die Indy en Le Mans plannen en stop alle middelen en aandacht in het F1 team. Neem twee goedkope maar talentvolle coureurs (Vandoorne en Norris) en verspil geen geld aan torenhoge salarissen of andere projecten naast F1. Eerst McLaren terugbrengen naar de subtop, pas dan weer kijken naar grote namen als coureur. Ook een Alonso rijdt deze auto never nooit naar het podium toe, hoe goed hij ook is.
Die gast is gladder dan een aal. Echt een heel goede coureur, maar qua persoonlijkheid kan ik het niet anders noemen dan een charismatische narcist wat een zeer gevaarlijke combinatie blijkt. Elk team na 2006 heeft hij slechter achter gelaten dan hij er begon.
- Sander-E46
- Berichten: 2429
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: F1 seizoen 2018
Heb niet alle verhalen gelezen, maar kijkende naar de huidige vrij snelle situatie. Beschouwen de kenners het hier als een goede keuze? Gaat volgend jaar dan een "tussenjaar" worden?
- WJ
- Berichten: 12025
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: F1 seizoen 2018
Gasly had afgelopen weekend in de vrije training lange tijd de op 1 na hoogste topsnelheid als ik het goed heb (Quali geen idee, heb ik niet kunnen zien helaas), hij reed met een verbeterde motor van Honda. Jammergenoeg lag die in de race er al snel uit maar dat was iig al positief.
En zoals eerder gezegd, Renault koste geld en Honda komt met geld en heeft wel wat te bewijzen. Ik zie het positief in.
En zoals eerder gezegd, Renault koste geld en Honda komt met geld en heeft wel wat te bewijzen. Ik zie het positief in.
-
Arthursx
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Re: F1 seizoen 2018
Topsnelheid zegt lang niet alles, misschien reden ze wel met extreem weinig downforce. Het is belangrijker hoe snel de topspeed wordt gehaald. En net een last minute naar oostenrijk geboekt, gaat mijn eerste GP worden. Ben benieuwd 
- WJ
- Berichten: 12025
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: F1 seizoen 2018
Zegt inderdaad niet veel maar voor een team dat eerst helemaal niet in de buurt kwam is het toch wel een teken dat er een werkende verbetering is doorgevoerd.
We gaan het komend weekend zien hoop ik, volgensmij rijden beide Toro Rosso's met de nieuwe motor dan.
We gaan het komend weekend zien hoop ik, volgensmij rijden beide Toro Rosso's met de nieuwe motor dan.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
Honda heeft sinds de redesign begin 2017 ook een split turbo net als Mercedes. Renault vond dat maar onzin.
- Luco
- Berichten: 29585
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2018
Had ik niet verwacht dat ze voor Honda zouden gaan..
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2018
Volgens mij is het verschil tussen de Red Bulls en de Toro Rosso's nu groter dan in de tijd dat beide auto's met een Renault motor reden. Dat zou simpelweg betekenen dat de Honda motor minder krachtig is dan de Renault motor. Hoe je dan toch kunt stellen dat de overstap van Red Bull naar Honda een slimme stap is snap ik niet.
-
Arthursx
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Re: F1 seizoen 2018
Is ook niet te vergelijken, bijvoorbeeld het chassis van Red bull is dit jaar verreweg het beste van het veld, vorig jaar absoluut niet en misschien dat vorig jaar toro rosso daarom dichter in de buurt zat. En sluit de coureurs ook niet uit, gasly is snel maar hartley zit niet echt op de pace, daarom staan ze er ook verder van af. Ik denk wel degelijk dat het een goede stap is naar Honda door de "works" status en de faciliteiten wat ze in Japan hebben.
-
Forza
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02
Re: F1 seizoen 2018
Ze weten precies van elkaar met hoeveel punten downforce gereden wordt en welke acceleraties en topsnelheden daarmee gehaald worden. Dan is het heel simpel af te leiden wat het daadwerkelijke vermogen(verschil) is. Ik denk dat Honda al gewoon op hetzelfde niveau zit asl Renault met waarschijnlijk (veel) meer ruimte voor verbetering. Anders gaat RBR dat nooit wagen.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
Inderedaad. Sinds Sainz en Kvyat eind vorig jaar weg waren heeft het team geen rol van betekenis meer kunnen spelen. Ik denk dus ook dat de coureurs een verkeerd beeld schetsen van de wagen. Die sowieso dit jaar meer achter loopt op het geweldige chassis van RB. Net als het grootste deel van de rest van het veld. Ik bedoel Williams heeft een Mercedes motor, waar staan die ook alweer?Arthursx schreef: 19 jun 2018, 18:42 Is ook niet te vergelijken, bijvoorbeeld het chassis van Red bull is dit jaar verreweg het beste van het veld, vorig jaar absoluut niet en misschien dat vorig jaar toro rosso daarom dichter in de buurt zat. En sluit de coureurs ook niet uit, gasly is snel maar hartley zit niet echt op de pace, daarom staan ze er ook verder van af. Ik denk wel degelijk dat het een goede stap is naar Honda door de "works" status en de faciliteiten wat ze in Japan hebben.
Overigens deed hij het in Bahrein niet zo slecht met een 4e plek.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: F1 seizoen 2018
Mooie ontwikkeling dit (als Honda liefhebber).
Dit is precies wat RB al jaren wil. En onafhankelijke motoren bouwer met enorme resources.
Daarnaast is het fijn dat Honda de eerste jaren bij McLaren 'geleerd' heeft.. Daar gaat RB nu de vruchten van plukken.
Als ik het moet inschatten zou ik zeggen dat de Honda motor min of meer op het niveau van Renault zit, zeker tegen het eind van dit jaar.
Daarom zie ik ook geen reden waarom RB in 2019 niet op hetzelfde niveau zou kunnen presteren als dat ze nu doen.
Integratie van de motor in het RB chassis zou de grootste uitdaging zijn? Maar als de Honda motor kleiner en lichter is dan de huidige Renault (van horen zeggen), dan lijkt me dit doenbaar. Ik verwacht geen McLaren GP2-chassis praktijken hier..
Ricciardo zou hier de potentie toch ook van in moeten zien?
Dit is precies wat RB al jaren wil. En onafhankelijke motoren bouwer met enorme resources.
Daarnaast is het fijn dat Honda de eerste jaren bij McLaren 'geleerd' heeft.. Daar gaat RB nu de vruchten van plukken.
Als ik het moet inschatten zou ik zeggen dat de Honda motor min of meer op het niveau van Renault zit, zeker tegen het eind van dit jaar.
Daarom zie ik ook geen reden waarom RB in 2019 niet op hetzelfde niveau zou kunnen presteren als dat ze nu doen.
Integratie van de motor in het RB chassis zou de grootste uitdaging zijn? Maar als de Honda motor kleiner en lichter is dan de huidige Renault (van horen zeggen), dan lijkt me dit doenbaar. Ik verwacht geen McLaren GP2-chassis praktijken hier..
Ricciardo zou hier de potentie toch ook van in moeten zien?
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
Die integratie hebben ze allang kunnen testen in de TR. Reken maar dat de heren van RB vanaf het begin hebben meegekeken.
Een veel betere voorbereiding op wat komt zal weinig constructeur gehad hebben.
- Luco
- Berichten: 29585
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2018
Eens, de TR is toch bijna een kopie van de RB?Mari Oh Oh! schreef: 19 jun 2018, 22:16 Die integratie hebben ze allang kunnen testen in de TR. Reken maar dat de heren van RB vanaf het begin hebben meegekeken.Een veel betere voorbereiding op wat komt zal weinig constructeur gehad hebben.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
Mag hopen dat je het met me eens bent dat je als je no holds barred mee mag kijken of zelfs meedoen met de integratie van bijna exact dezelfde motor als jij volgend jaar krijgt(komend vanaf een motor die jij ook al hebt), je er iets meer aan hebt dan een 'floppy disc met specs'. Dat is waar McLaren mee moest werken en daar hadden ze nogal wat probleempjes op te lossen in de pre-season test. Zou me zelfs niks verbazen als ze in verscheidene sessies nu al proberen de belasting en of andere factoren die ze volgend jaar in de Reb Bull verwachten proberen te simuleren met de TR. Ik zou het wel doen in elk geval, als ik zo'n belangrijke beslissing en stap moest nemen.Luco schreef: 19 jun 2018, 22:28Eens, de TR is toch bijna een kopie van de RB?Mari Oh Oh! schreef: 19 jun 2018, 22:16 Die integratie hebben ze allang kunnen testen in de TR. Reken maar dat de heren van RB vanaf het begin hebben meegekeken.Een veel betere voorbereiding op wat komt zal weinig constructeur gehad hebben.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
En wat ik zei; In plaats van rommel te gaan leveren zegt Renault nu hun stinkende best te gaan doen om ze de superknallermotor van de eeuw te gaan leveren zodat ze spijt krijgen(zijn die lui nou echt alleen te motiveren door ze flink door het slijk te halen?)
https://www.motorsport.com/f1/news/rena ... h-1046804/
Nou, ik ben benieuwd
P.s.: Dat zegt dan weer weinig goeds over de eigen chassis ontwikkeling van Renault zelf, want daar moet het echt uit de lengte of de breedte komen.
https://www.motorsport.com/f1/news/rena ... h-1046804/
Nou, ik ben benieuwd
P.s.: Dat zegt dan weer weinig goeds over de eigen chassis ontwikkeling van Renault zelf, want daar moet het echt uit de lengte of de breedte komen.
