Bericht
door FreudeamFahren » 31 mei 2018, 16:33
De korte versie:
1- Tussenas lagers (Intermediate Shaft bearing, meestal afgekort tot IMS) kunnen overlijden. Lager stuk is motor boem. 2 opties: preventief vervangen of smering verbeteren. Vanaf de facelift 987 geen issue meer.
2- Olie afscheider (Air Oil Seperator, meestal afgekort tot AOS) kunnen overlijden. AOS stuk is boel rook, meestal niet meteen motor einde. Slijtage deel, dus te vervangen, maar je kunt er niet heel lekker bij.
3- Zoals bij alle waterkoelers zijn airco condensator en radiateurs laag in de voorspoiler gemonteerd: daar zuigen ze veel frisse lucht op (goed) maar ook een hoop troep (niet goed). Die troep kan er voor zorgen dat ze gaan rotten. Schoon maken hoort daarom bij regulier onderhoud (bumper eraf, met perslucht schoon blazen).
4- Krukaskering gaat nog wel eens (Rear Main Seal, meestal afgekort RMS). Zweten doen ze vaak, lekken is irritant. Motor gaat er niet boem van doen.
5- Afbrokkelende zuigerwanden komen voor. Er zijn mensen die zeggen dat je met een endoscoop de status quo kan inschatten. Mijn ervaring is dat motoren met krassen in de wanden prima oud kunnen worden en motoren met perfecte wanden alsnog spontaan kunnen overlijden. Je komt wel eens revisie motoren tegen met stalen bussen of gecoate wanden.
Vwb tarieven: ik heb zowel mijn BMWs als mijn Porsches altijd bij Vlasblom in onderhoud en die rekent voor beiden hetzelfde redelijke tarief. Bij de dealer moet je met deze jaargangen wat mij betreft niet meer zijn.
Vwb dit exemplaar: ik vind hem duur voor de kms en met deze kms zijn ze knap incourant. Spoilertje is niet origineel: helpt ook niet. Last but not least: hij staat al een poos te koop, ik meen dat hij tussendoor een keer op verkocht stond, maar daarna toch weer te koop. Dat zou ik goed uitvragen bij een bezichtiging: zou zo maar een aankoopkeuring geweest kunnen zijn waarbij er stront aan de knikker bleek te zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou zo kunnen zijn.