Bericht
door MParallel » 25 mei 2018, 12:38
Ok ik dacht dat het wel helder was vandaar. Maar goed, ik zal nog een poging wagen.
Dat een handbak meer beleving geeft, dat stelde ik in elk geval niet ter discussie. Dat lijkt me duidelijk. Je moet zelf meer handelingen verrichten, dus meer beleving.
Alleen het argument zelf, dat meer beleving, meer een met de auto, etc, dat vind ik dat hier nogal snel mee gesmeten wordt.
Want toen de synchro nog niet was uitgevonden, toen moest je dus nóg veel meer handelingen verrichten. Zelf dubbel-clutchen, rev matchen.
Toen kwam de synchro en was het simpelweg pedaal intrappen en schakelen en pedaal weer loslaten.
Maar iedereen die roept van handbak is beter, want meer handelingen. Die personen zie ik ook niet de wens uitspreken dat ze weer terugwillen naar bakken zonder synchro's. Want meer zelf moeten doen = meer beleving.
Nu duidelijk?
n.b. ik heb zelf helemaal niks tegen handbakken voor het geval dat. In de oude 328i is het nog steeds een feestje om zelf te roeren. En in de M3 vind ik het prachtig om te kunnen flipperen. Met SMG(1) is het overigens nog een hele kunst om telkens weer netjes te schakelen en vergt meer aandacht en concentratie dan in de 328i. Dat er een pedaal ontbreekt is 1 stap minder werk, maar je krijgt er wel een aantal voor terug.