Porsche Cayman S 987.2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
m3e30_chris
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door m3e30_chris » 24 mei 2018, 08:47

De combinatie 1m93 en een lang bovenlijf past waarschijnlijk wel in een 4C, maar toeren en snelheid ga je niet kunnen aflezen vrees ik.
En ja, vergeleken bij een 4C zijn een Cayman en 1M emotieloze hokken ... IMHO

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6211
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door matthyssie » 24 mei 2018, 08:53

Kevin wil gewoon een rallyauto voor op de straat. Dwars aanremmen, sturen met het gas. T gaat er niet om hoe goed een auto dwars wil, maar hoe hij dat doet. En een auto moet zeker niet op rails rijden.

Robin
Berichten: 54838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 09:21

Een auto die op rails rijdt, dan werd ik wel treinconducteur. Maar alles rijdt vandaagdedag out of the box op rails. Met 'n paar uitzonderingen. En die kosten misschien weer teveel $....
Het (rwd) chassis moet speels zijn, de motor moet grunt hebben(en mooi klinken vind ik), weinig last van onderstuur. Mooie balans. Op 't gas te sturen.

Dan wist ik 't wel:)

(als je ermee 'n circuit of driftbaan op gaat en dat doet Kevin, komt 'n auto wel of niet tot z'n recht)

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door TLRS » 24 mei 2018, 10:00

Rallyauto, zo lees ik het ook. Das al snel een route van aanpassingen aan onderstel. Misschien eens zoeken naar filmpjes van wagens die de gewenste handling lijken te hebben? Er is een mooie van de prodrive m3 bijvoorbeeld, van autocar.

Tom
Berichten: 22217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Tom » 24 mei 2018, 10:13

Een 1M/M2 is driftbaar maar ook grote loggere auto's.
Een Cayman/4C/Alpine is wendbaar maar minder driftbaar.
Ik denk dat er weinig auto's out of the box zijn die aan je eisen voldoen (die Alpine gaat je denk ik ook tegenvallen). Gewoon een auto als basis nemen en die aanpassen. Volgens mij is je BRZ al best een prima basis, ding is goed te tunen dus breng 'm naar de 300-350pk en laat een onderstel op maat maken. Of zo'n Evo 5 Makinen ofzo, ook gaaf. Anders bij het echte lightweight spul kijken (Caterham, Xbow, etc.), zal niet allemaal driftbaar zijn maar vast iets wat met wat tweaks wel te driften valt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door allen » 24 mei 2018, 10:14

mrbbs schreef: 23 mei 2018, 19:14 Lotus is niet hetzelfde. Lotus heeft een monocoque. Alpine is nog altijd het concept van een traditionele auto, maar dan met lichtgewicht materialen (96% alu). Ik wil het liefst nog een auto rondom mij als het voor op straat is. Al is het Lotus wel veilig. Kan je wel niet zeggen van een Caterham, Ariel of soortgelijken. Als je daar iets mee voor hebt is het meteen gedaan.
Kan niet spreken over een Atom. Te weinig van gezien (supergave wagen lijkt het me).
Caterham genoeg crashes van gezien. Daar loopt een groot deel van de mensen nog gewoon uit. Rijbeleving is super! Als je daar in gereden hebt is een Lotus ineens een stuk minder leuk.

Gezien je de Cayman niet als daily zou gebruiken hoef je dat met een Caterham ook niet te doen. Zou zeggen... Ga eens proefrijden met zo’n ding. 550 Kilo, 200 pk of meer. Gegarandeerd plezier.
Kooi is 1.000-1.500 euro.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin Hartog » 24 mei 2018, 10:45

Volgens mij moet je zo'n ding kopen: http://www.rallysales.com/ad/vw-polo-proto-2/

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6735
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Opa » 24 mei 2018, 10:46

Lichtgewicht, RWD, veel vermogen....is zo'n Donkervoort niks voor jou?

https://www.topgear.nl/autonieuws/de-me ... nkervoort/

Veertig jaar ontwikkeling heeft geleid tot dit moment: de onthulling van de Donkervoort D8 GTO-40. Het is volgens de Nederlandse autobouwer de lichtste, snelste en meest veelzijdige (want airco) GTO ooit. En ze waren al zo angstaanjagend. Hij heeft 415 pk, weegt 678 kilo, en sprint in 7,7 seconden naar 200 km/u.

Robin
Berichten: 54838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 10:51


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42812
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Arthur » 24 mei 2018, 11:00

Shit zeg, een auto die als op rails loopt... Nee, dat moet je niet willen natuurlijk, zeker niet als daily :)

Zed240
Berichten: 2990
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Zed240 » 24 mei 2018, 13:28

Opa schreef: 24 mei 2018, 10:46 Lichtgewicht, RWD, veel vermogen....is zo'n Donkervoort niks voor jou?

https://www.topgear.nl/autonieuws/de-me ... nkervoort/

Veertig jaar ontwikkeling heeft geleid tot dit moment: de onthulling van de Donkervoort D8 GTO-40. Het is volgens de Nederlandse autobouwer de lichtste, snelste en meest veelzijdige (want airco) GTO ooit. En ze waren al zo angstaanjagend. Hij heeft 415 pk, weegt 678 kilo, en sprint in 7,7 seconden naar 200 km/u.
Je weet dat de nieuwprijs 189k is excl. opties? Dan gaat 'ie zo naar 240k. :shock: :shock:

Wel ongelooflijk gaaf, maar wat een geld.

Overigens, is het niet wat om een auto gewoon zelf hardcore te maken? Een auto die zo uit de fabriek komt ga je niet vinden meer.

1M Coupé, paar carbon plaatdelen, interieur iets leger maken, lichte wielen en uitlaat, chip of zelfs turbo upgrade, steviger onderstel, alle rubbers in het onderstel/stuurmechaniek vervangen voor hardere... Genoeg opties.

Robin
Berichten: 54838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 13:59

1M is in de basis al wel heel heel vermakelijk, maar wil je 't beste en leukste eruit halen, dan moet je 'm wel ge/misbruiken waar ie óók voor gemaakt is, trackdays en driftdays en dat doet Kevin nogal. Als je niet op circuits enzo komt ja dan kan het wat tegenvallen misschien...
Dus wat Zed240 hierboven zegt. Zo'n ding en dan aanpassen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Macboy » 24 mei 2018, 15:15

Met zijn wensen zie ik niet in waarom een 1M niet voldoet. Ben echt benieuwd naar zijn visie. Geen stuurgevoel vind ik vreemd, wat stuurt er dan in hemelsnaam wel goed ? En de veren ook. Die zijn gewoon simpel aan te passen. Of hij was in de war met de M135i ? Die is inderdaad veel comfortabeler in alles.

Een 4C zal wat betreft het driften nooit dat kunnen bieden wat een 1M doet. Spelen met het gas op de grens van overstuur. Iedere auto met middenmotor en laag zwaartepunt gewicht is daar niet voor gemaakt. Een rally kanon met 4WD is ook geniaal, maar dat is niet spelen op het gas maar dwars als een malle.

Heb toch echt het gevoel dat hij een rijder is zoals André.

Robin
Berichten: 54838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 15:29

N54 kan 'zo' naar 450pk of meer. Heb je nog meer overal 'last van' wielspin, terwijl middenmotor wagens een eerste tendens tot onderstuur hebben(zelfs een Cayman/GT4) . Het is maar wat je zoekt.

Ik zoek 'n GT4 of 'n nieuwe 2019 GT4 en 'n schip met geld:)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door mrbbs » 24 mei 2018, 16:52

Deels zou de Alpine A110 mij wel moeten kunnen bieden wat ik wil. Hij voldoet aan enkele punten waar ik veel belang aan hecht.
Het is een licht gewicht auto (1080kg nat vs 1430 vr Cayman) die niet te groot is (4m18 vs 4m38 vr Cayman) en zou bijgevolg ook wendbaar moeten zijn.
Het chassis is bovendien afgesteld om niet super veel grip te hebben (net als bij de toyobaru), dit samen met de PS4 banden zal er nog voldoende beweging in zitten. Ik vermoed dat de schokdempers zullen tekort schieten (te zacht afgeveerd), maar Reiger zal daar straks wel een oplossing voor weten.
Auto is volgens mij ook snel genoeg zonder dat het niet meer bruikbaar wordt op de openbare weg. Want daar rijd ik nog steeds 99% van de tijd op. Fijn is dan dat je een auto daar ook 100% kan benutten.

De Alpine heeft zoals eerder aangegeven ook enkele punten waarbij ik bedenkingen heb:
Hij beschikt over een versnellingsbak met dubbele koppeling welke het gevoel wat weg neemt en zal zorgen voor wat minder controle.
Een handrem ontbreekt ook in de auto alsook een sperdifferentieel. Ik hoop binnen een jaar wanneer de "Pure" variant zal worden geleverd dat er tegen dan een optie beschikbaar wordt en/of een tuner een dergelijke differentieel beschikbaar stelt.

Ik ben niet echt een drifter pur sang maar houdt wel van wagen controle in alle omstandigheden. Driften is daarbij een tool om je daar wat sneller comfortabel in te vinden. Echter heb je dan ook nog rally ervaring nodig om de auto op kleine hobbelige rallybaantjes op de weg te houden. En dat is nu precies wat ik het meeste doe.

Ik zag daarstraks een 1M passeren maar die auto is echt te zwaar en door mede van het stuurhuis niet precies genoeg zoals bv mijn toyobaru of mijn evo's vroeger waren.
Ik geef toe dat een 1M op een biljartvlakke Nederlandse of Duitse baan wel mee valt, maar op de wegen in België is dat een no go.
Tevens als ik die keuze zou maken zou dat terug een project auto worden waar ik vanalles zou moeten aanpassen (schokdempers, remmen, rubbers, stabi's, 18" wielen, recaro stoelen,...) terwijl ik denk met de Alpine klaar te zijn met andere dempers.

Volgende week woensdag ga ik kort de nieuwe Alpine rijden. Eerste indrukken zal ik dan ook wel posten.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Mark » 24 mei 2018, 17:20

Macboy schreef: 24 mei 2018, 00:37 Schakelwegen zijn typisch BMW retestrak en volgens mij niet langer dan van de Toyota.
De 1M heb ik niet gereden maar typisch BMW retestrak ken ik niet. De handbakken van BMW vind ik behoorlijk agrarisch qua bediening en een van de grootste nadelen van BMW's die ik heb gereden.

Tom
Berichten: 22217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Tom » 24 mei 2018, 18:04

Volgens Autoweek is een Cayman S 1340kg, geen 1430kg.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door mrbbs » 24 mei 2018, 18:06

Tom schreef: 24 mei 2018, 18:04 Volgens Autoweek is een Cayman S 1340kg, geen 1430kg.
Tom,

Ik heb het over nat gewicht, niet droog. Droog weegt de Alpine minder dan een ton.

Robin
Berichten: 54838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 18:22

Mark schreef: 24 mei 2018, 17:20
Macboy schreef: 24 mei 2018, 00:37 Schakelwegen zijn typisch BMW retestrak en volgens mij niet langer dan van de Toyota.
De 1M heb ik niet gereden maar typisch BMW retestrak ken ik niet. De handbakken van BMW vind ik behoorlijk agrarisch qua bediening en een van de grootste nadelen van BMW's die ik heb gereden.
Herken ik me 100% niet in en heb wat handbak BMW's gehad E46 M3/E90 M3 1M 330i 330d 335i etc.
En heb in alle soorten en maten auto's gereden van vintage/oldtimer van trage Kevers tot Alfa RZ, E30 M3 190 2.3 16, 964RS, Aston DB4 Superleggera, Lotus Elise, MX5 etc etc.


Dus graag uitleg wat dan wel 'n goede handbak is. De BMW motoren liggen in lengterichting en de bak er mooi in die richting er tegenaan.

Tom
Berichten: 22217
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Tom » 24 mei 2018, 19:05

BMW handbakken voelen wel wat 'vlezig' aan. Sportievere (oudere) Honda's (Type R en S2000) bijvoorbeeld wat mechanischer/strakker (het 'klikt' er iets meer in en je voelt meer mechaniek). Moeilijk te omschrijven, maar snap Mark wel. Overigens vind ik de BMW handbakken wel prettig hoor, maar retestrak zou ik het niet noemen. Porsche vind ik ook strakker, zit er een beetje tussenin.

Robin
Berichten: 54838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Robin » 24 mei 2018, 19:07

Behoorlijk agrarisch qua bediening triggerde mij:)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Macboy » 24 mei 2018, 22:01

De Japanners klikken inderdaad nog iets strakker. Mooie en duidelijke uitleg Mrbbs :thumbup:

Ben heel erg benieuwd hoe de Alpina gaat bevallen !

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10887
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door tomgtr » 24 mei 2018, 22:09

Macboy schreef: 24 mei 2018, 22:01 De Japanners klikken inderdaad nog iets strakker. Mooie en duidelijke uitleg Mrbbs :thumbup:

Ben heel erg benieuwd hoe de Alpina gaat bevallen !

Alpina?? Whahahaha, heb je weer de hele dag op de alpina configurator zitten fappen? Groen met notenhouten interieut!! Echt iets voor Kevin

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10866
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door Joy » 24 mei 2018, 22:41

Is een Z4M nog wat?

m3e30_chris
Berichten: 237
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: Porsche Cayman S 987.2

Bericht door m3e30_chris » 24 mei 2018, 22:46

Z4M zal ook te zwaar zijn ... ruim 1300kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: D20VT, Google [Bot], Jlijp en 32 gasten