Pfff, idd.
Ik ben op heel wat plekken geweest in de wereld, zou ik ook best allemaal kunnen werken/wonen, maar we hebben het hier helemaal niet slecht. En inderdaad, je kunt de goede dingen zien, en de mindere kanten benadrukken. Het spreekwoord "bij de buren is het gras altijd groener" is al zo oud, en terecht. En weet je waarom het gras daar groener is? Omdat je er niet recht in kijkt, dus de grond, de basis niet ziet. Maar die zit toch echt onder elk gras.
En David, als je naar toeristische trekpleisters gaat, dan is het er druk ja. Goh, hoe vreemd. Zeker de Drunense duinen, die rondom zo'n beetje afgesloten is, dus de parkeerplaatsen aan de buitenrand lopen vol. De kunst is de andere kant op te rijden dan de grote stroom. Verdiep je in wat andere wandel routes, kijk eens in de Biesbosch.
De gemiddelde Nederlandse aardappeleter die droomt van een avontuur in het buitenland, is binnen een paar jaar weer terug. Ken ook al een aantal overwinteraars die nooit meer in Spanje gaan overwinteren. "Al die oude knorrepotten" daar, en elke keer weer iemand die tussen 6 plankjes naar huis gaat, allemaal erg deprimerend, ondanks het mooie weer.
De grootste kans op succes in het buitenland is als je met een passie vertrekt. Niet als je de "ellende" probeert te ontvluchten. Op elke plek heb je een vorm van "ellende". De kunst is om van het mooie te genieten. Amen.
Maar ja, ik lees dat er al heel wat plekjes in Europa ontstaan waar we een meet&greet kunnen organiseren met onze toekomstige Tesla's...