Sharktale
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57
Sharktale
Al sinds de late jaren ‘70 heb ik een zwak voor de BMW 6-serie, de E24 dus. Afgezien van een 633CSi van Siku is het er nog nooit van gekomen om er zelf een te bezitten.
Er waren altijd wel redenen om het niet te doen: vrouw, kinderen, hypotheek, andere auto’s.... Want er zijn natuurlijk ook zoveel andere auto’s die ik nog wel een keer wil hebben. Een andere constante door de jaren heen is de Porsche 911. In de jaren ‘70 en ‘80 het G-model, maar later viel ik ook onmiddelijk voor de 964 en de 993, waarschijnlijk de mooiste 911 ooit. Ten tijde van de 996 bekoelde de liefde aanzienlijk (die koplampen, Harm, waaróm!?), maar de 997 en de 991 zijn een return to form. En met de 991 GT3 Touring Package is er nu de ultieme 911. Het wordt vanaf hier alleen maar minder, mark my words. Zeker niet minder snel, maar wel minder leuk. Maar goed, ook voor de 911 geldt: is er nooit van gekomen. Een jaar of 8 geleden kocht ik mijn toenmalige droomauto (die binnen mijn budget viel), de E46 M3. Ik heb ‘m nog steeds, naar volle tevredenheid. Het model is bijzonder goed geslaagd, en wordt alleen maar beter met het verstrijken de jaren. De motor is een fraai staaltje, en nu dat soort motoren niet meer gemaakt worden, worden ze alleen maar bijzonderder.
Terug naar de E24: ook dat was er dus nog nooit van gekomen: tot nu. Na een zoektocht van een aantal maanden (die mij al tot in Hamburg heeft gebracht) heb ik er een in ons eigen landje gevonden. Weliswaar een auto uit Italië, hij moet nog ingevoerd worden. Stond bij een man die af en toe wat E9’s opknapt en verkoopt, dit was zijn eerste E24. Delphin Grau. Er was al wat aan gedaan, maar dit betrof hoofdzakelijk cosmetische zaken. Nieuwe koplampen en achterlichtunits, gedetailleerd poetswerk, ook de motorruimte. Een nieuwe uitlaat was een bonus. Interieur is zwart leer (helaas zonder de gewilde sportstoelen), in erg mooie staat.
Voor mij het allerbelangrijkste was de staat van de carrosserie. Roest is potentieel het grootste probleem bij deze auto’s. Deze stond er bijzonder netjes bij, mede doordat hij recent gespoten is. Ook een nadere inspectie van de kofferbakruimte, onderkant van de deuren, motorruimte en bodem leverde geen nare verrassingen op. Wel is er een corrosiegat in de accubak door een lekkende accu, dat moet worden aangepakt.
Uiteindelijk zijn we tot zaken gekomen, op basis van zo meenemen. Dus: nog geen NL kenteken, zonder de Alpina velgen waar hij op stond, inclusief de kroonkurk velgen met Michelin TRX banden van een jaartje of 25 oud.
Het wachten is dus op de keuring (kan pas op 12 juni bij onze vrinden van de RDW terecht, langskomen zonder afspraak gaat niet met een oldtimer).
Als ik eenmaal kan rijden wordt snel duidelijk wat de eerste zaken zijn die aandacht behoeven (met een oldtimer zijn er natuurlijk constant zaken die aandacht behoeven, het is net als een huwelijk, maar dan leuker). Tijdens de proefrit geen rare zaken opgemerkt, de motor loopt mooi en klinkt goed.
De TRX wielen moeten het veld ruimen, dat is duidelijk. Ik heb op Ebay reeds een setje BBS RC035’s gescoord, het wachten is op vers rubber. Heb gekozen voor Good Year Eagle F1, 235/45 17 rondom. Ik verwacht dat ik ze er deze week onder heb liggen. En omdat deze auto nog gemaakt is in een tijd dat airbags hoogst zeldzaam waren kan ik ook lekker los gaan op een écht mooi stuur: een driespaaks M Technik stuurwiel zoals dat in de E30 M3 en de M635CSi geleverd werd. I love the eighties! Heeft er nog iemand tapes liggen van de Scorpions, Nena en de Dire Straits? Er zit namelijk een autoradiocassettespelermetautoreverse (Blaupunkt Melbourne) in!
Foto’s volgen.
Er waren altijd wel redenen om het niet te doen: vrouw, kinderen, hypotheek, andere auto’s.... Want er zijn natuurlijk ook zoveel andere auto’s die ik nog wel een keer wil hebben. Een andere constante door de jaren heen is de Porsche 911. In de jaren ‘70 en ‘80 het G-model, maar later viel ik ook onmiddelijk voor de 964 en de 993, waarschijnlijk de mooiste 911 ooit. Ten tijde van de 996 bekoelde de liefde aanzienlijk (die koplampen, Harm, waaróm!?), maar de 997 en de 991 zijn een return to form. En met de 991 GT3 Touring Package is er nu de ultieme 911. Het wordt vanaf hier alleen maar minder, mark my words. Zeker niet minder snel, maar wel minder leuk. Maar goed, ook voor de 911 geldt: is er nooit van gekomen. Een jaar of 8 geleden kocht ik mijn toenmalige droomauto (die binnen mijn budget viel), de E46 M3. Ik heb ‘m nog steeds, naar volle tevredenheid. Het model is bijzonder goed geslaagd, en wordt alleen maar beter met het verstrijken de jaren. De motor is een fraai staaltje, en nu dat soort motoren niet meer gemaakt worden, worden ze alleen maar bijzonderder.
Terug naar de E24: ook dat was er dus nog nooit van gekomen: tot nu. Na een zoektocht van een aantal maanden (die mij al tot in Hamburg heeft gebracht) heb ik er een in ons eigen landje gevonden. Weliswaar een auto uit Italië, hij moet nog ingevoerd worden. Stond bij een man die af en toe wat E9’s opknapt en verkoopt, dit was zijn eerste E24. Delphin Grau. Er was al wat aan gedaan, maar dit betrof hoofdzakelijk cosmetische zaken. Nieuwe koplampen en achterlichtunits, gedetailleerd poetswerk, ook de motorruimte. Een nieuwe uitlaat was een bonus. Interieur is zwart leer (helaas zonder de gewilde sportstoelen), in erg mooie staat.
Voor mij het allerbelangrijkste was de staat van de carrosserie. Roest is potentieel het grootste probleem bij deze auto’s. Deze stond er bijzonder netjes bij, mede doordat hij recent gespoten is. Ook een nadere inspectie van de kofferbakruimte, onderkant van de deuren, motorruimte en bodem leverde geen nare verrassingen op. Wel is er een corrosiegat in de accubak door een lekkende accu, dat moet worden aangepakt.
Uiteindelijk zijn we tot zaken gekomen, op basis van zo meenemen. Dus: nog geen NL kenteken, zonder de Alpina velgen waar hij op stond, inclusief de kroonkurk velgen met Michelin TRX banden van een jaartje of 25 oud.
Het wachten is dus op de keuring (kan pas op 12 juni bij onze vrinden van de RDW terecht, langskomen zonder afspraak gaat niet met een oldtimer).
Als ik eenmaal kan rijden wordt snel duidelijk wat de eerste zaken zijn die aandacht behoeven (met een oldtimer zijn er natuurlijk constant zaken die aandacht behoeven, het is net als een huwelijk, maar dan leuker). Tijdens de proefrit geen rare zaken opgemerkt, de motor loopt mooi en klinkt goed.
De TRX wielen moeten het veld ruimen, dat is duidelijk. Ik heb op Ebay reeds een setje BBS RC035’s gescoord, het wachten is op vers rubber. Heb gekozen voor Good Year Eagle F1, 235/45 17 rondom. Ik verwacht dat ik ze er deze week onder heb liggen. En omdat deze auto nog gemaakt is in een tijd dat airbags hoogst zeldzaam waren kan ik ook lekker los gaan op een écht mooi stuur: een driespaaks M Technik stuurwiel zoals dat in de E30 M3 en de M635CSi geleverd werd. I love the eighties! Heeft er nog iemand tapes liggen van de Scorpions, Nena en de Dire Straits? Er zit namelijk een autoradiocassettespelermetautoreverse (Blaupunkt Melbourne) in!
Foto’s volgen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Sharktale
klinkt gaaf!! ook altijd nog een model wat ik wel eens zou willen bezitten.
ben benieuwd naar de foto's straks
ben benieuwd naar de foto's straks

-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Sharktale

Geweldig man!
-
- Berichten: 55326
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Sharktale
Ja die Siku had ik ook! Maar was eind 70s begin 80s tot aan E34 M5 meer Mercedesliefhebber:)
Nena, Scorpions, Münchner Freiheit, om 't maar even Duits te houden: Geweldig.
Dire Straits: Machtig, toen de cd compactdisc begin 80s uitkwam kochten wij als kids bij de supermarkt 'n cd hoes met daarin een 'cd' van Dire Straits gemaakt van 'n plak bubblegum.
Herwaardering voor de 70s/begin 80s BMWs en dan echt enorm:
Feli Winston, wat een kar!
Nena, Scorpions, Münchner Freiheit, om 't maar even Duits te houden: Geweldig.
Dire Straits: Machtig, toen de cd compactdisc begin 80s uitkwam kochten wij als kids bij de supermarkt 'n cd hoes met daarin een 'cd' van Dire Straits gemaakt van 'n plak bubblegum.
Herwaardering voor de 70s/begin 80s BMWs en dan echt enorm:
Feli Winston, wat een kar!
-
- Berichten: 55326
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Sharktale
Nena of Claudia Schiffer?:)))))Martijn_bmw schreef: 03 mei 2018, 11:53 klinkt gaaf!! ook altijd nog een model wat ik wel eens zou willen bezitten.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28656
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Sharktale
^^ Claudia for sure 

- SvB
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: Sharktale
Mooi man, blijven geweldige bakken.
Ik was pasgeleden bij iemand en die had er een aantal, ook een cabrio die hij al langere tijd in bezit heeft.
Schitterende dingen had die staan, Alpina's, Schnitzers, noem ze maar op.
Wat die keuring betreft, ik heb ook een auto staan om te keuren en ik kon op verschillende plaatsen terecht binnen een 2 weken.
Ik heb nu een keuring staan in Nieuwegein op 18 mei, ik kon zelfs nog eerder als ik dat wilde.
Ik was pasgeleden bij iemand en die had er een aantal, ook een cabrio die hij al langere tijd in bezit heeft.
Schitterende dingen had die staan, Alpina's, Schnitzers, noem ze maar op.
Wat die keuring betreft, ik heb ook een auto staan om te keuren en ik kon op verschillende plaatsen terecht binnen een 2 weken.
Ik heb nu een keuring staan in Nieuwegein op 18 mei, ik kon zelfs nog eerder als ik dat wilde.
- Fabian
- Berichten: 7255
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Sharktale
Gefeli!
had deze te koop zien staan inderdaad, leek me een goede. Voilla daar is ie! Veel plezier ermee, heerlijk
had deze te koop zien staan inderdaad, leek me een goede. Voilla daar is ie! Veel plezier ermee, heerlijk

-
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Sharktale
Het is dus "The tale of the sharknose " 

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Sharktale
Gaaf ding! Lijkt zo op de foto's erg netjes! 

-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 aug 2015, 21:15
- Auto: Renault Clio RS phase 1
Re: Sharktale
Heel erg gaaf! 

- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Sharktale
Mooi ding zeg!
-
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Sharktale
Super zeg, gefeliciteerd! 
Ik vind persoonlijk de E24 één van de mooiste BMW's ooit gemaakt. Een beetje verlaagd en bredere wielen maakt zo'n auto helemaal af imo.

Ik vind persoonlijk de E24 één van de mooiste BMW's ooit gemaakt. Een beetje verlaagd en bredere wielen maakt zo'n auto helemaal af imo.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57
Re: Sharktale
Dank voor alle positieve reacties! Meer foto’s (uiteraard ook interieur) volgen binnenkort.
- EvdP
- Berichten: 6754
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Sharktale
Mooi ding. En het tweede type.
Ik heb zelf een 633 CSiA gehad uit 1977. Prachtige auto's!Wees er zuinig op, je ziet ze veels te weinig en ze kostten tegenwoordig erg veel.
Ik heb zelf een 633 CSiA gehad uit 1977. Prachtige auto's!Wees er zuinig op, je ziet ze veels te weinig en ze kostten tegenwoordig erg veel.
- Joy
- Berichten: 10874
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Sharktale
Heerlijk ding. Ontzettend fraaie auto blijf ik het vinden.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57
Re: Sharktale
Nou dacht ik vandaag een nieuw stuurtje te monteren, namelijk deze:

Echter, de ring waarop je hem monteert heeft een iets grovere vertanding dan die van het M Technik stuur dat ik gekocht heb. Hier een close up van mijn huidige stuur:

En hier een close up van het nieuwe stuur, die dus niet past:

Het huidige stuur heeft 36 tandjes, het nieuwe iets van 60. Zijn daar adapters voor? Is dat passend te maken? Of is het gewoon niet uitwisselbaar? Ik heb dit stuur op Ebay gekocht als zijnde bruikbaar op een E24.
Echter, de ring waarop je hem monteert heeft een iets grovere vertanding dan die van het M Technik stuur dat ik gekocht heb. Hier een close up van mijn huidige stuur:
En hier een close up van het nieuwe stuur, die dus niet past:
Het huidige stuur heeft 36 tandjes, het nieuwe iets van 60. Zijn daar adapters voor? Is dat passend te maken? Of is het gewoon niet uitwisselbaar? Ik heb dit stuur op Ebay gekocht als zijnde bruikbaar op een E24.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 10 gasten