Thanks voor de reactie's nog van vorige keer! Was even stil omdat we lekker druk waren maar inmiddels is de Z3M weer terug bij Tom en heb ik nu weer even tijd een verslagje

Waren gebleven bij de koppeling en bak die inmiddels weer gemonteerd zaten.
Zoals jullie hebben gezien was de baksteun gebroken, dus in de tussentijd daar een nieuwe voor geregeld;
Helaas had de gebroken baksteun ook wat gevolgen voor de bevestigingspunten in het chassis waarin wat scheurvorming was ontstaan door de vreemde belasting;
Ziet er spannend uit maar gelukkig niks wat we niet netjes op kunnen lossen. Eerst maar de eindpunten van de scheuren uitboren zodat deze na het lassen niet verder kunnen scheuren;
Daarna de scheur voorzichtig inslijpen zodat de las er goed in kan en niet "erbovenop" komt te liggen. Lange bout in het schroefgat om te zorgen dat de richting weer correct staat;
Na het lassen, alsof er niks gebeurd is
Daarna de boel weer behandeld tegen roest en weer in elkaar;
Onderkant zover klaar, dus weer tijd om verder te gaan in de motorruimte aangezien de Vanos en gaskleppen inmiddels weer klaarliggen voor montage. Eerst maar verder met de vanos weer monteren. S50 op timing zetten is niet echt een sinecure, stuk lastiger dan bij de S54 vanwege een iets andere constructie.
Hubs weer erop met de S62 diafragmaveren er weer in:
Vanos er weer op met wat revisie data
Met de timing weer vast kan de motor weer gedraaid worden dus tijd om de klepspeling te checken, die gewoon nog netjes staat;
Meteen de shims gedocumenteerd

'
Throttlebodies weer klaar om er terug op te gaan:
Uiteraard ook deze weer gesynchroniseerd, S50 tool hadden we nog niet dus maar even getekend en geprint:
In actie, zat wederom behoorlijk verschil tussen.
Injectorservice gedaan:
Naast schoonmaken van de throttlebodies e.d. ook een groot deel van het vacuumsysteem en carterventilatie vervangen, dit was voor een groot deel echt op z'n eind, hoop delen in dezelfde staat als onderstaand dopje, waar de boel echt heel beroerd van gaat lopen:
Uiteraard ook olie wisselen, nieuwe filter altijd maar volgooien zodat ie die niet eerst vol hoeft te pompen:
In overleg met Tom gekozen voor de Ester core Motul 300V Chrono 10W40;
Kleppendeksel weer klaar om erop te gaan;
Bougietjes er weer in:
Paar frisse draagarmen erop, altijd lekker (die overigens zeer lastig te verkrijgen waren)
Oude rubbers nog uit '98:
Verder nog wat lekkende stuurbekrachtigingsdelen vervangen, inmiddels een dikke koek gevormd. Eerst maar goed schoonmaken voor we hier iets loshalen:
Nu de boel weer goed dicht zit is het tijd de motorruimte en omgeving goed te reinigen:
Meteen de rest van de auto ook gewassen om de laatste polijst residuen te verwijderen en meteen maar ff paar fototjes gemaakt met mn E93 die er toch ook stond
Bijna klaar! Heerlijk als alles weer zo schoon is
Nog even laatste keer checken op eventuele foutcodes:
Ready to deliver!
