
Sinds december vorig jaar eindelijk de trotse eigenaar van een QPV. Ik rij zelf 60k km per jaar en dan is een QP niet de beste keuze. Gelukkig wilde mijn vrouw een andere auto en die wilde wel graag in een QP rijden. Probleem opgelost :}
We hebben een blauwe QP uit 2004 met 66k km op de teller gekocht. Een aankoopkeuring laten doen bij een Maserati specialist en uiteindelijk een mooie deal gesloten. Het rijdt super, ondanks het ruige schakelen, waardoor je het idee hebt in een echte brute supercar te zitten (wat het eigenlijk ook gewoon is) Het mooiste van allemaal is toch wel echt het geluid. Er zitten andere einddempers op en volgende week gaat de Xpipe vervangen worden voor een luider exemplaar. Gruwelijk als je door een tunnel rijdt met het raam open en het gas flink intrapt

Even wat korte technische specs:
-4.2 V8 Ferrari motor (zelfde als in een F430)
-402 PK
-Duo Select versnellingsbak met flippers aan het stuur
-Skyhook instelbare vering
De QP is nu standaard blauw, opzich geen lelijke kleur maar mijn vrouw wilde hem graag laten wrappen...in Avery chrome blauw (dit was serieus haar idee) Anyway, hier een afspraak voor gemaakt. Komende woensdag gaat ie weg en een weekje later is ie klaar. Zeer benieuwd naar het resultaat want het ziet er veelbelovend uit als ik foto's op internet zie van andere sportwagens in deze kleur

Naast deze kleurverandering gaan er ook nog zwarte 21" velgen onder, worden de remklauwen rood gemaakt en worden de achterlichten vervangen voor LED facelift exemplaren.
Voor het sneller schakelen heb ik een Formula Dynamics DBW module besteld. Deze module is speciaal ontwikkeld voor een Maserati QP Duo select F1 om sneller en soepeler te kunnen schakelen. De reviews beloven me dat de auto zo gaat schakelen zoals Maserati ze eigenlijk had moeten afleveren ooit en gelijk is aan hoe bijv. een Ferrari schakelt.
De standaard chrome grille is afgelopen week al vervangen voor een zeldzame originele black mesh versie wat echt compleet anders smoelt aan de voorkant:

De 21" velgen (9J voor+ 11J achter):

Ik zal de komende weken wat updates posten als de wrap gedaan is en de velgen eronder zitten
Update 5-02-2018:
Hij is klaar! Hier wat foto's van ná het wrappen en montage van de velgen:


Even een laatste blik vandaag hoe ie ervóór uitzag:




Op verzoek nog wat technische dingen, de motor, de onderkant, de Xpipe, Magnaflow achterdempers, de oude Xpipe los en de nieuwe Xpipe. Hier zie je het verschil tussen een standaard Xpipe en een GT Xpipe. De GT kan je doorheen kijken, heeft geen dempers en is niet versmald
De Ferrari F430 motor (duh)

De Magnaflow dempers

De onderkant (met geheel droge dif, geheel droge bak en geheel droge carter)

Doorkijk nieuwe Xpipe

Nieuwe Xpipe:

Oude Xpipe gedemonteerd

Versmalling oude Xpipe

Nieuwe Xpipe gemonteerd

LED facelift achterlichten kwamen ook binnen vandaag:

De banden zijn vandaag om de 21" velgen heen gegaan. Supergaaf! De bandenboer vroeg zelfs of ik wilde terugkomen als ze eronder zitten om foto's te maken voor z'n website (:P)


Daglicht foto's:





Vandaag de QP weer opgehaald met de glascoating erop, een interieurbehandeling voor het leer en weer brandschoon van binnen! Glanst als een malle in ieder geval (maar dat deed ie al

Nog even een korte samenvatting van het geheel vanuit mijn eigen ervaring inmiddels. Misschien gaat iemand er ooit iets aan hebben... Zou ik nog een keer voor chrome gaan? Ja, opzich wel maar dan wel bij iemand met ruime ervaring met het plakken van chrome folie. De kwaliteit valt me ietwat tegen voor wat je ervoor terug krijgt. Dat deze folie extreem gevoelig is voor krassen wist ik wel maar op een aantal plekken zitten er al oppervlakkige krassen in de toplaag van de folie van alleen het uitspatelen, ondanks dat dit met speciale spatels gedaan wordt. Daarnaast is de folie zeer lastig verwerkbaar waardoor je nooit een 100% strakke auto gaat krijgen, zeker niet bij eentje die niet nieuw is. Mijn persoonlijke verwachtingen hiervan waren wat hoger dan in werkelijkheid mogelijk bleek te zijn. Ik heb van vele kanten gehoord dat deze folie bijzonder slecht te verwerken is (zelfs een aantal bedrijven die er niet aan wilden beginnen) en dat niemand het echt 100% strak gaat krijgen zoals met een normale vinyl folie wel mogelijk is. Los hiervan ben ik nog steeds blij met het resultaat en zal leren leven met de kleine dingetjes die (gelukkig) niet echt opvallen maar waarvan ik weet dat ze aanwezig zijn.
Weet dus wat je doet mocht je ooit besluiten voor chrome te gaan. Ja het is mooi, ja je valt op, ja het is uniek maar met een paar kanttekeningen erbij dus.

Eindelijk de facelift LED achterlichten kunnen monteren vandaag! Resultaat mag er zijn:
Voor:

Na:


Gisteren (7 maart) zijn de kats vervangen en op het laatste moment besloten om ook kleppen te laten monteren. Geen spijt van want wat een monster is het met de kleppen open! Gisteravond even een filmpje gemaakt:
Samenvattend wat er aan gedaan is:
Beide kats vervangen van 600 cel naar 200 cel
Xpipe vervangen
Demper bypass op beide Magnaflow achterdempers met klep en remote (by JMtuning)
Formula Dynamics DBW module voor betere gasreactie en beter schakelen
Bluetooth module ipv CD wisselaar
Avery chrome blauwe wrap
21" zwarte velgen gemonteerd
Facelift LED achterlichten gemonteerd
BMC airfilter replacement