Mijn Porsche 924

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Ti-Tourist (Erik)

Mijn Porsche 924

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 23 apr 2018, 20:57

Heel lang niet meer gepost, maar bij deze toch een draadje omtrent mijn recente aanwinst.

Was een paar weken geleden zondags naar Capital Cars & Classics geweest in Amsterdam. In eerste instantie vooral om een beetje auto’s te kijken, maar tegelijkertijd om ook eens een idee te krijgen van de gang van zaken m.b.t. zoekopdrachten in Duitsland en Zwitserland en de bijbehorende kosten. Had er alleen niet zo’n lekker gevoel bij. Van die gladde IVA-jongens met speknekkies en van die Italiaanse gekleurde stierenpiemelleren schoenen.

Vervolgens Marco Hof eens benaderd of hij nog zoekopdrachten deed. Niet meer, maar iemand waarmee hij samenwerkte wel. Wat verkennende gesprekken gehad over het importeren van een bruine 924S, maar het werd niks. Prijzen mogen in Duitsland wel lager liggen, maar met de kosten voor het importeren, zit je ook op Nederlandse prijzen. Auto’s zijn dan net zo goed / slecht. Die bruine had wel wat documentatie en een paar plekken, maar stond al lang stil. Geen TUV, niks. Dit soort auto’s zijn toch altijd wel een gok, maar zo werd het wel een dure.

Vervolgens gewoon in Nederland gekeken. Wat er zo te koop stond online, werd ik niet echt warm van. Belde nog naar Rick B. in Elst voor de vroege blauwe tweeliter die hij te koop heeft, maar hij was binnen een paar minuten van ons gesprek al heel raar schichtig aan de telefoon. En dat terwijl ik gewoon (normaal) informeerde naar wat hij te koop had. Dat leverde niet echt veel vertrouwen op. Hoe komt dat? Heb vervolgens nog wat verder geïnformeerd, maar kreeg niet heel veel positiefs terug. Veel gevalletjes van goedkoop inkopen, enigszins oplappen en dan voor het dubbele wegzetten. Een Mexicobeige opknapper ging uiteindelijk naar Brummen, waar er een heel flink prijskaartje aan werd gehangen met een mooi (maar onwaar) verhaal. Nog wat tweeliters gereden, maar steeds in slechte conditie.

Uiteindelijk twee weken geleden een tip van SvB opgevolgd en Fred Dekker gebeld. Leverde een heel leuk gesprek op. Hij blijkt 924’s en 944’s te sparen. En de spaardrift was nogal uit de hand gelopen. Plus een flinke berg aan onderdelen. Wilde nu toch wat gaan verkopen, want hij kan ze niet allemaal rijden en tegen de tijd dat hij ze allemaal af zou hebben, zou het toch zachtjes tijd zijn voor een rollator. Adverteert er verder niet mee omdat hij er niet van leeft. Een paar auto’s doorgenomen. Afspraak gemaakt voor Goede Vrijdag en naar Apeldoorn gereden. Dat sparen bleek inderdaad te kloppen….. Rondje gemaakt door de zaak en langs zijn “collectie”. Zaten leuke dingen tussen. Gewoon een eenvoudige garage, Fred simpelweg in een oude trui en spijkerbroek met zwarte handen, nog ouderwetse kalenders met het betere “bodywork” aan de muur, overal stapels met onderdelen. Veel meer mijn soort ding. Simpel, recht voor z'n raap.

De verschillende auto’s bekeken, nogmaals besproken wat ik zocht en uiteindelijk een rondje gereden in een tweeliter uit 1984. Grand Prix Weiss, verzinkte carrosserie, handgeschakelde vijfbak en kofferbakspoiler. Auto was niet rot en zat goed in de lak. Enige was dat de auto niet netjes was bijgewerkt. Op een paar plekken meer “bijgekliederd”. Van een afstandje niet opvallend, maar van dichtbij wel zichtbaar. Auto was technisch wel heel goed. Starten & lopen, schakelde strak, stuurde goed, remmen OK, oliedruk goed, elektra prima, alles werkte redelijk naar behoren. Uiteindelijk voor een heel schappelijke prijs het met elkaar eens geworden.

Voor wat ik er mee wil gaan doen, is dit prima zo. Technisch is de auto goed en niet rot. Daar ging het uiteindelijk echt om. Natuurlijk was een 2.5. mooier geweest, maar de auto is zo al heel dicht in de buurt bij hoe ik een 924 graag had willen hebben. Hij had ook een automaat staan, maar een handbak vond ik toch wel erg fijn. En door de wat mindere lak heb ik ook geen remming om ‘m simpelweg te gebruiken. Bij een deuk of kras maak ik me dan niet zoveel zorgen. Het rijden bracht me direct weer terug naar begin jaren negentig. Het voelde vooral als het (weer) aantrekken van je favoriete oude jas op broek. Zeker niet de mooiste, maar wel een eerlijke auto.

Wat is er al wel gedaan:

- Remschijven & blokken
- Brandstoffilter
- Injectoren gereinigd
- Nieuwe bougies
- Kleppen gesteld
- Motorsteun rechts vervangen
- Veel beruchte plekken zitten goed in de lak (zij het niet altijd even fraai)
- Distributieriem zit er nieuw op

Aandachtspunten / Nukken:

- Temperatuurmeter komt maar net uit het witte blokje. Was niet bij de proefrit. Ga preventief de thermostaat en temperatuursensor vervangen. Anders grounds schoonmaken (al moet ik wel even opzoeken hoe dat zit.). Voor de rest is het koelsysteem in prima conditie.
- Linker koplamp brandt niet. Hopeljik alleen een kwestie van een kapot lampje vervangen
- Voorspeakers in de deuren komt geen geluid uit. Hopelijk alleen niet aangesloten speakers, anders nog even verder zoeken.
- Roestplekje achter de linker koplamp onder de motorkap bijwerken
- Roestplek op de sluiting van de kofferklep onder het tapijt bijwerken

Voor de rest even een litertje 20W50 en wat basisdingetjes halen en lekker rijden. Auto staat nu bij een bevriende monteur om de thermostaat, temp sensor en nog wat kleine dingen aan te pakken..

Update: De eerste 1000 km zitten er al op. Thermostaat en temperatuursensor zijn gedaan, al ging dat wel met vertraging. Naald komt nu wel het witte blokje uit, maar gaat niet mooi naar het midden. Verlichting bleek ernstiger dan alleen een kapot lampje. Had donderdagavond er zelf een nieuw peertje in gewurmd, maar hij gaf nog geen sjoege. Lokale dorpsgaragist stelde zaterdag vast dat de auto ergens in zijn leven een keertje kortsluiting heeft gehad. Om het goed op te lossen, zou de kabelboom aan een grondige inspectie moeten worden onderworpen (of worden vernieuwd). Da's wel een beetje pittig. Voorlopig een extra draad getrokken waardoor nu beide lichten het doen. Kabelboom is misschien iets voor in de herfst tegen de tijd dat hij voor de overgangsregeling in de stalling moet. Ga zelf nog wat bruine plekjes te lijf onder de motorkap en proberen vervanging van de plastic kapjes / boompjes voor de bediening van de spiegel te vinden en dan is hij bijna helemaal naar m'n zin.

Rijden is een feestje. Vind het echt lekker om er rustig mee te cruisen en te genieten van het geluid, het gevoel en communicatie door het stuur in m'n handen, checken of alle meters het doen, netjes schakelen en vind het echt geinig om een bocht mooi te nemen. Lekker analoog en bezig met het autorijden op zich. Vind het ook fijn om weer echt gedwongen te worden om mechanical sympathy te hebben. Nu nog een helm op de kop tikken en dan hoop ik afentoe nog een paar rustige circuitrondjes om te doen. Wegligging is verrassend goed trouwens.

Foto's uploaden komt nog. Heb ze hier op m'n laptop, maar bij het toevoegen van bestanden zeurt hij nog steeds dat het bestand te groot is....

Ti-Tourist (Erik)

Re: Mijn Porsche 924

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 23 apr 2018, 21:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Riceaux

Bericht door Riceaux » 23 apr 2018, 21:28

Mooi verhaal! Ook altijd leuke auto’s gevonden, maar toen ze nog echt betaalbaar waren helaas nooit de stap genomen om er 1 aan te schaffen.

Ps, foto’s doen het niet. ;)

Tim N

Bericht door Tim N » 23 apr 2018, 21:43

Tof verhaal, helaas geen plaatjes maar ga er iig van genieten. wat jij omschrijft heb ik met de 968 helaas te laat om een echt leuke voor redelijk geld te kunnen bemachtigen.

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 23 apr 2018, 21:51

Vermakelijk verhaal en een toffe aanwinst. Ik heb verleden jaar een 944 2.5 mogen detailen. De zitpositie, het instappen en het sturen met zo'n GT is echt exact zoals je omschrijft, een oude jas aantrekken 🙂

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 apr 2018, 21:55

Heel gaaf Erik! Gewoon gaaf zo’n ding. Ik ben in het verleden al eens bezig geweest met een 924S, 2x een 944 waarvan eentje gewoon belachelijk goedkoop en 2x een 944 Turbo. Achteraf had ik ze allemaal moeten kopen :lol: Vreemd genoeg toch nooit echt tot aanschaf over gegaan maar het blijven gewoon hele mooie en goed rijdende Porsches. :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 apr 2018, 22:01

Lang weggeweest maar wat een comeback :clap:

Wat leest dit heerlijk weg ! Super leuk om je zoektocht zo te mogen meelezen. Leuk geschreven dus updates zijn meer dan welkom !

Voor de foto’s even naar www.afbeeldinguploaden.nl zonder registratie

WJ

Bericht door WJ » 23 apr 2018, 22:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Net ding! Veel plezier ermee

tuurgtt
Auto: M140i

Bericht door tuurgtt » 23 apr 2018, 22:16

Gaaf ding! Die meneer Dekker, waar zit die? Heeft hij een website oid?

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 24 apr 2018, 07:32

@ Tuur: Gewoon even Goochelen op Fred Dekker auto's in Apeldoorn. Er komt wel een website op, maar die doet het niet. Hij is niet zo van het internet. Gewoon even bellen is het devies als je iets zoekt.

@ WJ: Bedankt voor het fixen van de foto's.

Voor een tweeliter vallen de prijzen nog best mee, al is er veel kaf tussen het koren. Voor 924S of 944 zijn de prijzen inderdaad zo langzamerhand niet grappig meer. Had ook de veilingen in de gaten gehouden, maar daar kwam ook niet echt iets leuks boven water. Was heel blij met de tip die ik kreeg.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 24 apr 2018, 08:39

Erg leuk verhaal om te lezen. Blijf de 924 en 944's nog steeds erg gaaf vinden, veel plezier er van. :df:

RJK

Bericht door RJK » 24 apr 2018, 09:26

Na mijn 944 heb ik nog steeds een zwak voor de transaxle's. Ziet er uit als een fris exemplaar!

Estoque

Bericht door Estoque » 24 apr 2018, 16:07

Heerlijk tijdloze auto, zo'n 924.

Ben overigens wel benieuwd wat je bedoelt met het niet kloppende verhaal van de Mexico beige 924 van The Gallery.
http://www.gallery-aaldering.com/collec ... istory-nl/

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 24 apr 2018, 19:45

@ Estoque:

Zie PB

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 24 apr 2018, 20:36

Leuke auto!

Een bekende van mij heeft aardig wat 944's gehad, mooie techniek en een betaalbare porsche's vooral een paar jaar terug.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 02 okt 2020, 14:30

En toen bleek de auto een goede basis voor een racer te zijn, althans voor de koper. Ben benieuwd of hij in het NK 82-90 of ADPCR terugkomt.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 18 okt 2020, 14:47

Of toch geen racer. Auto staat op BVA met een nieuw dashboard cover. Beetje jammer.

ivo-b

Bericht door ivo-b » 18 okt 2020, 21:19

Tja, blijft lastig. Hij was ook wel erg scherp geprijsd bij je. Stond voor 3000 toch? Ik verkocht er vorige maand 1 voor 3500 die nog wakker gemaakt moest worden na vele jaren stilstand en ik werd helemaal plat gebeld.

Plaats reactie