Dit is wat BMW nu gaat doen;
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn ... ers-108719

En dan zoals we het gewend zijn;

Pick your poison..............
Dat is juist het mooie aan een digidash, je kan alles aanpassen naar wens van de gebruiker. Alleen cijfers, alleen een naald, alle temperaturen er bij of niet, etc. Het dash wordt imho juist een stuk rustiger en meer user centred.romo schreef: ↑18 apr 2018, 21:55 ^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.
Kijk ook even naar die tegendraadse toerenteller, deja vu Aston Martin, wat is daar nu functioneel aan? Form follows function was toch altijd het heilige adagium in München?
Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld.
Ben het met je eens, ik heb alleen heel veel mensen in mijn kennissenkring die gadgets veel belangrijker vinden dan bijv. stuurgedrag of prestaties. Ze willen snel internet in de auto, de snelheid van de auto interesseert ze totaal niet. Dus daar wordt op ingespeeld door de fabrikanten.Joop schreef: ↑18 apr 2018, 22:02 Was ik net blij dat ze in de F3x 3er/4er weer vier traditionele klokken hadden gemonteerd, beginnen ze met deze flauwekul. Ik heb er eerlijk gezegd ook niet veel mee.
Ooit hadden ze in München al eens aangegeven dat ze niet een vergelijkbaar dashboard zouden maken als Audi (en inmiddels de rest van de VAG groep) en nu komen ze n.a.v. de nieuwe 8er met deze indeling aanzetten. Wat is er mis met een paar goed afleesbare klokken? Ik zie er in ieder geval niet de meerwaarde van in. Navigatieaanwijziging op de headup display, naast enkele essentiële andere zaken, kaart op het scherm in het midden (niet prominent voor je neus dus) en een paar klassieke tellers achter het stuurwiel that's it. Meer heb ik tijdens het rijden niet nodig.
Juist.
User centered? Bij een Iphone lijkt mij dat wenselijk, niet wanneer je 1400kg alu/staal bestuurd. Het vraagt je aandacht en die heb je nou net nodig om de auto te besturen.Robin Hartog schreef: ↑18 apr 2018, 21:58Dat is juist het mooie aan een digidash, je kan alles aanpassen naar wens van de gebruiker. Alleen cijfers, alleen een naald, alle temperaturen er bij of niet, etc. Het dash wordt imho juist een stuk rustiger en meer user centred.romo schreef: ↑18 apr 2018, 21:55 ^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.
Kijk ook even naar die tegendraadse toerenteller, deja vu Aston Martin, wat is daar nu functioneel aan? Form follows function was toch altijd het heilige adagium in München?
Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld.![]()
Maar als je een 1400kg alu/staal voortuig bestuurd, dan is het toch juist wenselijk als de gegevens die je nodig hebt op een logische plaats te zien zijn? Dat bedoel ik meer met user centred.Crookie schreef: ↑19 apr 2018, 09:59User centered? Bij een Iphone lijkt mij dat wenselijk, niet wanneer je 1400kg alu/staal bestuurd. Het vraagt je aandacht en die heb je nou net nodig om de auto te besturen.Robin Hartog schreef: ↑18 apr 2018, 21:58Dat is juist het mooie aan een digidash, je kan alles aanpassen naar wens van de gebruiker. Alleen cijfers, alleen een naald, alle temperaturen er bij of niet, etc. Het dash wordt imho juist een stuk rustiger en meer user centred.romo schreef: ↑18 apr 2018, 21:55 ^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.
Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld.![]()
Zoals Bmw de HUD heeft gemaakt zie ik het als een deftig ontwerp. Geen overbodige informatie en voor elke gebruiker hetzelfde en dus het gene wat de gebruiker nodig heeft.
Heel veel functies die tegenwoordig geimplementeerd zijn/worden vind ik ansich een hele mooi ontwerp. Of ze daadwerkelijk nodig zijn okay, dat vraag ik mij wel af. Vertrouwen we te veel op digitale hulpjes en zijn wij als bestuurder nog nodig in de auto?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten