Rijverslag 130i !!!!!!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
OnlineHielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ook ik heb een stukje in Andre's 130i mogen sturen.
De manco's van een standaard 130i, te weten het ontbreken van een sperdifferentieel en een falend onderstel door te zwakke demping van de uitgaande slag van vooral de achterste schokbrekers, is nu volledig gecounterd. Andre zou Andre niet zijn wanneer ie ook voor het onderstel niet voor een zeer sportieve en op trackdays gerichte oplossing had gekozen.
De veren van het Intrax onderstel hebben een kracht van 90 kg/cm. Standaard is dat ongeveer 27. Die 90 kg/cm betekent dus dat je 90 kg op een op de grond staande veer moet zetten om 'm 1 cm te laten inveren. De veren zijn dus 3x (!!!) zo sterk als bij een standaard sportonderstel van BMW. Is de auto daarmee harder en gemener geworden? Integendeel. Door een juiste afstelling van de mooie schokbrekers is de auto op asfalt (waar ie hoofdzakelijk gereden zal worden) zelfs vriendelijker op de achterkant (meest belangrijk) geworden. De sterke zweem van onrust die er voorheen te bespeuren was is nu volledig verdwenen. Wat je op het klaverblad ook doet (we hebben het hele arsenaal aan martelwerktuigen opengetrokken), het laat de auto stoïcijns. Het geheel wordt binnenkort nog afgemaakt door de montage van semi slicks en de fijntuning van het camber en evt. kleine dempersafstellingen.
Hoop dat niemand me heeft zien rijden want door de lage positie van de sportschalen kwam ik nauwelijks boven het stuur uit
De manco's van een standaard 130i, te weten het ontbreken van een sperdifferentieel en een falend onderstel door te zwakke demping van de uitgaande slag van vooral de achterste schokbrekers, is nu volledig gecounterd. Andre zou Andre niet zijn wanneer ie ook voor het onderstel niet voor een zeer sportieve en op trackdays gerichte oplossing had gekozen.
De veren van het Intrax onderstel hebben een kracht van 90 kg/cm. Standaard is dat ongeveer 27. Die 90 kg/cm betekent dus dat je 90 kg op een op de grond staande veer moet zetten om 'm 1 cm te laten inveren. De veren zijn dus 3x (!!!) zo sterk als bij een standaard sportonderstel van BMW. Is de auto daarmee harder en gemener geworden? Integendeel. Door een juiste afstelling van de mooie schokbrekers is de auto op asfalt (waar ie hoofdzakelijk gereden zal worden) zelfs vriendelijker op de achterkant (meest belangrijk) geworden. De sterke zweem van onrust die er voorheen te bespeuren was is nu volledig verdwenen. Wat je op het klaverblad ook doet (we hebben het hele arsenaal aan martelwerktuigen opengetrokken), het laat de auto stoïcijns. Het geheel wordt binnenkort nog afgemaakt door de montage van semi slicks en de fijntuning van het camber en evt. kleine dempersafstellingen.
Hoop dat niemand me heeft zien rijden want door de lage positie van de sportschalen kwam ik nauwelijks boven het stuur uit

- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
- Berichten: 11389
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja die stoel is echt super, zijdelingse steun en vooral de steun in de schouders is optimaal.
De zit was voor mij ook te laag, maar dat komt omdat de hoogte op Andre is afgesteld.
Ergens overweeg ik ook 2 recaro's pole positions. Maar dan wel in leer, pas tenslotte het beste bij de rest van het interieur. Maar de ellende is dat de leuningen niet naar voren kunnen worden geklapt waardoor de achterinstap verdwijnt. En helaas is dit wel nodig voor de kleine op de achterbank. De prijs is ook best aanzienlijk met alles er op en er aan zitten die stoelen in het leer op 2600 euro.
Alternatief zijn alcantara CSL stoelen. Maar die zijn ook heel duur ? Andre weet jij precies wat die kosten ?
De zit was voor mij ook te laag, maar dat komt omdat de hoogte op Andre is afgesteld.
Ergens overweeg ik ook 2 recaro's pole positions. Maar dan wel in leer, pas tenslotte het beste bij de rest van het interieur. Maar de ellende is dat de leuningen niet naar voren kunnen worden geklapt waardoor de achterinstap verdwijnt. En helaas is dit wel nodig voor de kleine op de achterbank. De prijs is ook best aanzienlijk met alles er op en er aan zitten die stoelen in het leer op 2600 euro.
Alternatief zijn alcantara CSL stoelen. Maar die zijn ook heel duur ? Andre weet jij precies wat die kosten ?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Kijk, dat lijkt er inderdaad meer op voor een 130i.
Heeft er iemand een plaatje/foto van die kuipen die Andre er in heeft?
Ik zit ook te kijken voor andere kuipjes voor in de speedster, maar dat is altijd moeilijk omdat de speedster erg smal is...
Wel grappig dat Andre z'n 130 nu precies dezelfde veerstijfheid heeft als mijn speedster, gemiddeld gezien dan. Die van mij heeft nu 80kg/cm voor en 100kg/cm achter (origineel 42 en 48kg/cm). De waardes zijn niet echt 1 op 1 vergelijkbaar want de geometrie van de ophanging is heel anders, dus hoe de veerstijfheid aan de wielen is kan nog wel behoorlijk verschillen.
Kan de 130 op aanvraag testgereden worden trouwens?
Heeft er iemand een plaatje/foto van die kuipen die Andre er in heeft?
Ik zit ook te kijken voor andere kuipjes voor in de speedster, maar dat is altijd moeilijk omdat de speedster erg smal is...
Wel grappig dat Andre z'n 130 nu precies dezelfde veerstijfheid heeft als mijn speedster, gemiddeld gezien dan. Die van mij heeft nu 80kg/cm voor en 100kg/cm achter (origineel 42 en 48kg/cm). De waardes zijn niet echt 1 op 1 vergelijkbaar want de geometrie van de ophanging is heel anders, dus hoe de veerstijfheid aan de wielen is kan nog wel behoorlijk verschillen.
Kan de 130 op aanvraag testgereden worden trouwens?

-
OnlineHielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Als er iemand bestaat die beslist eens met een prachtige rode Speedster richting Heerenveen moet komen dan is het Maik
Die Recaro's zijn inderdaad het beste waarin je kunt zitten. Wel een puur "germaanse" racekuip. Daarmee bedoel ik dat ie wat extra centimeters in de breedte heeft waardoor zelf ik er perfect in pas. Geloof dat het dezelfde stoel is die Porsche op aanvraag in de 996 GT3 zet. Hellingshoek van de achterleuning was voor mij in ieder geval perfect Rico. Zou 'm nooit anders willen afstellen. Hoogte was voor ons inderdaad problematisch omdat we nu ook met de schouder tegen dat uitstekende schoudersteuntje kwamen bij het naar de 2e versnelling schakelen. Maar heel erg problematisch werd het nooit.

Die Recaro's zijn inderdaad het beste waarin je kunt zitten. Wel een puur "germaanse" racekuip. Daarmee bedoel ik dat ie wat extra centimeters in de breedte heeft waardoor zelf ik er perfect in pas. Geloof dat het dezelfde stoel is die Porsche op aanvraag in de 996 GT3 zet. Hellingshoek van de achterleuning was voor mij in ieder geval perfect Rico. Zou 'm nooit anders willen afstellen. Hoogte was voor ons inderdaad problematisch omdat we nu ook met de schouder tegen dat uitstekende schoudersteuntje kwamen bij het naar de 2e versnelling schakelen. Maar heel erg problematisch werd het nooit.
- Brava
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
- Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i
Het spijt me zeer maar voor de overgrote meerderheid van (potentiële) kopers/eigenaars is dit niet waar volgens mij. Dit is de 130i zoals die voor jou had moeten zijn.Andre schreef:...De 130i is nu zoals ie had moeten zijn...
Overigens veel plezier en succes gewenst verder met de 130i. Dat komt denk ik wel goed.
-
OnlineHielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
De overgrote meerderheid van (potentiële) kopers/eigenaars weet niet eens wat ie wil Brava. Als er maar BMW op staat en als ie maar hard in rechte lijn gaat. Een kleine minderheid van de kopers/eigenaars weet dat het natuurlijk van geen kanten klopt dat je 265 pk op de achterwielen probeert los te laten zonder hulp van den sper. Dat werkt nl niet. Dan is er nog een miniem kleine minderheid van eigenaars die niet alleen weet dat er iets fout is maar daar ook iets aan doet, met als resultaat een Über 130i zoals ie in eerste instantie voor de puristen al had moeten zijn.Brava schreef:Het spijt me zeer maar voor de overgrote meerderheid van (potentiële) kopers/eigenaars is dit niet waar volgens mij. Dit is de 130i zoals die voor jou had moeten zijn.Andre schreef:...De 130i is nu zoals ie had moeten zijn...
Overigens veel plezier en succes gewenst verder met de 130i. Dat komt denk ik wel goed.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Hielke ik ben het toch niet helemaal met je eens. De standaard 130i is nooit een auto geweest voor de puristen, welke normale straatauto wel ? Donkervoorts, elises mischien.
De 130i is een sportieve straatauto die als plus heeft zijn RWD maar als min ook zijn RWD.
Dat klinkt dom en tegenstrijdig, maar alle auto's in zijn klasse hebben of veilig FWD of veilig AWD, BMW moest gewoon een veilige 130i in de markt zetten. Daardoor hebben ze teveel een compromis moeten sluiten, dat is jammer voor de puristen maar buiten Andre is er denk in in heel NL niemand die een sper en een intrax onderstel onder een 130i gooit. Dat de auto daar zoveel beter van word weet BMW zelf ook wel, maar geld dat niet voor de meeste straatauto's ?
Ik zie het zo de mensen die tevreden zijn met het huidige standaard M onderstel van een 130i en liever niet aan de DSC knopjes komen maar wel het leuk vinden om sportief te rijden bochtjes te pakken, zijn helemaal niet toe aan spers/intrax onderstellen (including me)
Dat je op en relatief eenvoudige/goedkope manier een auto kunt creeëren die zo goed is dat je M3's/997's er mee het snot om de oren rijd is een prestatie opzich. Daar ben ik het wel mee eens.
De 130i is een sportieve straatauto die als plus heeft zijn RWD maar als min ook zijn RWD.
Dat klinkt dom en tegenstrijdig, maar alle auto's in zijn klasse hebben of veilig FWD of veilig AWD, BMW moest gewoon een veilige 130i in de markt zetten. Daardoor hebben ze teveel een compromis moeten sluiten, dat is jammer voor de puristen maar buiten Andre is er denk in in heel NL niemand die een sper en een intrax onderstel onder een 130i gooit. Dat de auto daar zoveel beter van word weet BMW zelf ook wel, maar geld dat niet voor de meeste straatauto's ?
Ik zie het zo de mensen die tevreden zijn met het huidige standaard M onderstel van een 130i en liever niet aan de DSC knopjes komen maar wel het leuk vinden om sportief te rijden bochtjes te pakken, zijn helemaal niet toe aan spers/intrax onderstellen (including me)
Dat je op en relatief eenvoudige/goedkope manier een auto kunt creeëren die zo goed is dat je M3's/997's er mee het snot om de oren rijd is een prestatie opzich. Daar ben ik het wel mee eens.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
-
OnlineHielke
- Berichten: 11632
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Daar is heel simpel een speld tussen te krijgen door te stellen dat in de basis een M3 met traction control aan, door het betere onderstel, een veiliger en goedmoediger wegligging heeft dan een standaard 130i met traction control aan. Kijk bijv. naar het enorme verschil in reactie tussen de 2 auto's in de "springbocht". Jullie weten beiden heel precies waar ik het dan over heb.
Je moet mbt onderstellen niet te snel kwalificaties aan zacht, normaal of hard geven. Als veren en dempers niet bij elkaar passen dan is het in absolute zin nooit goed.
Je moet mbt onderstellen niet te snel kwalificaties aan zacht, normaal of hard geven. Als veren en dempers niet bij elkaar passen dan is het in absolute zin nooit goed.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Denk dat Hielke wel een punt heeft. BMW moet in staat worden geacht een beter onderstel te maken, zonder dat de auto voor de gemiddelde automobilist listig zal worden. De e46 M3 is het bewijs, maar heeft ook een langere wielbasis, wat e.e.a. makelijker maakt. Het is jammer en niet des BMW's om hier steekjes te laten vallen, het is namelijk wel het meest sportieve model van de einser reeks. Ook een sper zou op zijn minst optioneel dienen te zijn. Dat sper hoeft niet tot 100% te sperren maar 25% zou voor een straat auto als de 130i toerijkend kunnen zijn voor de average driver.
Michel
Michel
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik heb het al eens eerder gezegd, de 130i schepte TE hoge verwachtingen. Ikzelf vond de 120d met uitsluitend eibach veren een beter onderstel hebben dan het M sportonderstel van de 130i.
Ook ik verwachte dat het 130i onderstel beter zou zijn dan die van de 120d.
Een M3 heeft ook geen run flat banden dat zal ook een stuk schelen denk ik. Mischien dat BMW de combinatie met run flat band en M sportonderstel onderschat heeft ?
M3 onderstel heeft wel meer rust in zich ondanks dat het stugger is dan het 130i M paket onderstel.
Mocht ik in de toekomst ooit weer een 130i kopen dan kies ik voor het standaard onderstel met eibach veren netzoals ik onder de 120d had.
Nog even over het intrax onderstel, de prijs van 1800 euro ofzo lijkt mee te vallen, dus vraag je je af waarom niet standaard op een 130i, maar vergeet niet dat er ook nog een stuk BPM bij zou komen, met als gevolg dat de uiteindelijke prijs van een 130i dik 3000 euro hoger zou uitvallen. Wat ik bedoel te zeggen er zitten ook economische motieven achter om niet te kiezen voor een state of art onderstel.
Ook ik verwachte dat het 130i onderstel beter zou zijn dan die van de 120d.
Een M3 heeft ook geen run flat banden dat zal ook een stuk schelen denk ik. Mischien dat BMW de combinatie met run flat band en M sportonderstel onderschat heeft ?
M3 onderstel heeft wel meer rust in zich ondanks dat het stugger is dan het 130i M paket onderstel.
Mocht ik in de toekomst ooit weer een 130i kopen dan kies ik voor het standaard onderstel met eibach veren netzoals ik onder de 120d had.
Nog even over het intrax onderstel, de prijs van 1800 euro ofzo lijkt mee te vallen, dus vraag je je af waarom niet standaard op een 130i, maar vergeet niet dat er ook nog een stuk BPM bij zou komen, met als gevolg dat de uiteindelijke prijs van een 130i dik 3000 euro hoger zou uitvallen. Wat ik bedoel te zeggen er zitten ook economische motieven achter om niet te kiezen voor een state of art onderstel.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Marcel van Meerbeek schreef:Eigenlijk jammer dat BMW al die sperretjes uit de optielijsten heeft geschrapt. Wat zou daar de achterliggende gedachten van zijn?
Gaan zij er vanuit dat DSC / ASC+t en weet ik al niet wat, hetgeen is wat 99% van de kopers maximaal nodig heeft?
Ook weer economische motieven. electronica kost geen drol, hooguit wat sensoren.
Mechanische sperren zijn slijtage gevoelig, technisch een stuk duurder etc.
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Achterliggende gedachte is volgens mij dat ESP de werking van een sper simuleert door het doorslippende wiel af te remmen.
Runflat banden zijn een stuk zwaarder als gewone banden, dus dat zal niet helpen nee. Je hebt met meer onafgeveerd gewicht te maken. Hierdoor zal ingaande en uitgaande slag wat langzamer zijn.
Intrax standaard op een 130i geloof je het zelf?
Is leuk voor de mensen die ergens wonen waar de weg niet al te best is. Kom je met veren aan zetten van 9 kg/mm.
Runflat banden zijn een stuk zwaarder als gewone banden, dus dat zal niet helpen nee. Je hebt met meer onafgeveerd gewicht te maken. Hierdoor zal ingaande en uitgaande slag wat langzamer zijn.
Intrax standaard op een 130i geloof je het zelf?

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Cuprafan_123, Edwin de Haas, Majestic-12 [Bot], maurizio, Rivanov, Sabberjoch en 27 gasten