Hierbij een plaatje.


Waarom een RX8? Sinds afgelopen februari ben ik begonnen met afstuderen en maak ik bijna geen km's meer. Af en toe nog een rondje door de omgeving, maar geen echt lange afstanden meer. De 5-serie was juist voor die lange afstanden heerlijk, maar viel op de bochtige weggetjes hier in de omgeving behoorlijk door de mand. Teveel gewicht, 'trage' automaat en een diesel is ook niet echt fun, daarnaast hakt de motorrijtuigenbelasting van 164 euro in de maand er behoorlijk in als dat ding meer stil staat voor de deur dan er in gereden wordt. De vakantie voor de zomer is al geboekt en dat is een vliegvakantie, dus daarvoor ook geen ruime, comfortabele diesel nodig. Maar wat moest er dan komen? Op de shortlist stonden meerdere auto's, Clio RS, E46 325/328/330i, Megane RS, Focus ST en een Fiesta ST. E46's heb ik al eerder gehad en daarvan wist ik dat er aardig wat aan verspijkerd moet worden voordat ze zijn zoals ik ze wil. Clio RS, Megane RS, Focus ST en Fiesta ST zijn allemaal hartstikke leuk, maar ik weet dat dat auto's zijn die bij mij niet lang blijven. Op een gegeven moment had ik het er over met een aantal DF'ers en zij kwamen met de suggestie voor een RX8. Ik dacht in eerste instantie, ik ben toch niet gek? Die dingen zijn onbetrouwbaar! Maar na m'n goed hebben ingelezen in die dingen blijkt dat ze eigenlijk best wel betrouwbaar zijn. Zolang je het oliepeil goed in de gaten houdt, goede kwaliteit olie gebruikt, regelmatig de olie ververst en voor de zekerheid 2-takt olie premixen bij de benzine. Eerst een exemplaar bekeken die volgens de advertentie in zeer nette staat zou zijn. Daar aangekomen had de auto op veel plekken roest en bijgewerkte schades. Toevallig stond een paar km verderop nog een exemplaar. Eigenlijk vond ik die wel iets te duur voor een RX8, maar 9k km geleden een gereviseerde motor is ook wat waard natuurlijk. Dus direct daar langs gereden, alleen was het bedrijf niet open op Paasmaandag. Auto zag er wel erg netjes uit, dus afgelopen vrijdag nog maar een keer die kant op. Auto stond bij een bedrijf, maar het was een werknemer van het bedrijf die de auto prive verkocht. Na een rondje om de auto gelopen te hebben vroeg de verkoper of ik een proefrondje wilde maken. Uiteraard wilde ik dat, maar hij zei wel dat het geen klein stukje moest zijn, want daar kan de auto niet tegen! Exact wat ik wilde horen, ik had met een liefhebber te maken! Na het proefritje was ik eigenlijk wel verkocht. De balans van de auto, werken om er een beetje snelheid in te krijgen, de combinatie van het inlaat- en uitlaatgeluid. Ik was verkocht. Kreeg tijdens de proefrit ook nog wat duimpjes van BMW rijders (waaronder een M2 rijder), dus ik dacht, zo'n auto wordt vast ook wel gewaardeerd op DF. Laat de onderhandelingen beginnen. Helaas liep dat niet zo soepel op de vrijdag en heb ik toen besloten om de auto particulier te verkopen en af te wachten of de RX8 er nog zou staan als ik de 5 verkocht zou hebben. Krijg ik op zaterdag een appje van de verkoper of hij even kon bellen. Hij had zich ingelezen in de BMW en deed mij een bod waar ik mee kon leven. Particulier zou ik waarschijnlijk nog wel meer kunnen krijgen, maar eigenlijk ook geen zin in dat geleur op MP enz. Dus akkoord gegaan en afgesproken dat ik 'm deze week op zou komen halen.
Aangekomen bij het bedrijf vandaag zegt de verkoper dat hij de accu nog even heeft laten vervangen omdat die niet meer helemaal goed was. Helemaal top dus. Ook kreeg ik de miniatuur versie er bij, die had hij op z'n bureau staan, maar hij vond dat die bij de auto hoorde. Een echte liefhebber dus! De rit naar huis besloten om niet via de snelweg te gaan. Maar de navigatie stuurde me ook niet echt over spannende wegen, dus dat was een beetje een teleurstelling. Ik wilde genieten van het geweldige chassis en de motor! Dat heb ik vanavond dan ook grondig gedaan, eerst een rondje met m'n vriendin en daarna met Robin en Niels. Wat een geweldige kar! Wat een sound! Wat een stuurmansauto! Wat een Driving-fun!










