F1 seizoen 2018
- Reind
Re: F1 seizoen 2018
Max had zijn auto niet moeten laten uitlopen bij de exit van T1. Lewis moest hierdoor geforceerd uitwijken. Lewis doet dit niet en had racing room verwacht, en terecht. Bijna elke coureur zou ruimte geven, behalve een coureur als MAX. Dit gedrag maakt MAX dus MAX en heeft hij van zijn vader geleerd die dit vroeger (in zijn karttijd) ook deed. Als je naast Jos stond op de grid was het kiezen. 1: Of je laat Jos ervoor of 2: je ligt beide naast de baan. Of het goed of slecht is mag je zelf bepalen. In dit geval ging Max in mijn ogen te ver.
Laatst gewijzigd door Reind op 09 apr 2018, 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
Dank voor je mooie verslag Wouter. Maar met je analyse moet je ook rekening met een kader houden. Als Max vorig jaar aan het eind van het seizoen in Mexico een zeer gewaagde actie doet, en gezien zijn punten voor spek en bonen meedoend, dan houden de toprijders nauwelijks serieus rekening met hem. Wil je in deze fase van de wedstrijd een riskante inhaalactie doen? Prima, ga me maar voorbij. Wil je de race winnen? Best, als ik Pietje maar achter me weet te houden voor het puntentotaal bij de finish.Wouter81 schreef: 09 apr 2018, 09:32 Tja, beide haantjes. Max die voor niemand ontzag heeft, Lewis die 'that guy' graag op z'n plek wil zetten. Helaas voor ons valt het kwartje nu de verkeerde kant op. Als het de goede kant op valt, dan betaalt het zich juist weer vaak dik uit. Zie de eerste 2 bochten bij de GP van Mexico vorig jaar. Ook risicovol maar daar ging het wel goed voor Max en won hij daardoor op briljante wijze. In de hedendaagse Formule 1 moet je het helaas vaak in de eerste rondes of zelfs in de eerste bocht al doen, anders heb je daarna amper kans meer.
Aan het begin van een seizoen is alles anders. En helemaal als je met een rijder te maken krijgt die blijkt over een fantastische auto te beschikken. Een auto waarmee je in de juiste handen wereldkampioen kunt worden. Zo goed is die Red Bull. Maar ook Max hoort zich aan bepaalde onuitgesproken codes te houden. Je hoort de wereldkampioen niet te piepelen nadat je zelf een bocht half hebt gemist. Je hoort 'm zelfs in de tweede ronde niet eens aan te vallen. Gewoon vijf rondjes wachten en samen met Lewis nog wat rijp fruit plukken om dan ergens op de vierde/vijfde plaats achter Raikkonen een serieuze en risicoloze aanval op diezelfde Lewis te doen. Enerzijds kun je zeggen dat Max nog maar 20 is, dat de de andere nog actieve wereldkampioenen 23 jaren voordat ze voor het eerst wereldkampioen werden. Anderzijds kun je zeggen dat dit z'n vierde jaar in de F1 wordt en dat ie de mores inmiddels wel moet weten.
Hoe dan ook, april, mei en juni 2018 zijn Mexico 2017 niet. Het is niet zo dat de toppers Max niet zullen laten gaan omdat ie Max is en heel gedurfde en mooie inhaalacties durft te doen. Ze zullen Max niet laten gaan omdat ie een top auto heeft en potentieel voor het wereldkampioenschap kan meedoen! Als iemand dat moet weten, dan is het Max. Ik vind dat leerproces nog problematisch verlopen.
-
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Max leert niet van zijn fouten. Zolang dat niet het geval is wordt hij geen wereldkampioen.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 09 apr 2018, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinefrankie
Komt het dus nog allemaal goed dit jaar

-
Onlinetomgtr
Ja, wordt wel saai voor de rest
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Komt het dus toch nog goed.Mike R32 schreef: 09 apr 2018, 10:57 Max leert niet van zijn fouten. Zolang dat niet het geval is wordt hij nooit geen wereldkampioen.
Goede post Hielke. Ik moet enigszins terugkomen op mijn stelling dat het grotendeels Lewis' schuld was. Heb de onboards net nog bestudeerd via https://twitter.com/ZiggoSportF1/status ... 6476095489, Max laat inderdaad wel heel weinig ruimte (filmpje rond de 11 sec). Ik dacht dat er meer ruimte over was voor Hamilton.Hielke schreef: 09 apr 2018, 10:52Dank voor je mooie verslag Wouter. Maar met je analyse moet je ook rekening met een kader houden. Als Max vorig jaar aan het eind van het seizoen in Mexico een zeer gewaagde actie doet, en gezien zijn punten voor spek en bonen meedoend, dan houden de toprijders nauwelijks serieus rekening met hem. Wil je in deze fase van de wedstrijd een riskante inhaalactie doen? Prima, ga me maar voorbij. Wil je de race winnen? Best, als ik Pietje maar achter me weet te houden voor het puntentotaal bij de finish.Wouter81 schreef: 09 apr 2018, 09:32 Tja, beide haantjes. Max die voor niemand ontzag heeft, Lewis die 'that guy' graag op z'n plek wil zetten. Helaas voor ons valt het kwartje nu de verkeerde kant op. Als het de goede kant op valt, dan betaalt het zich juist weer vaak dik uit. Zie de eerste 2 bochten bij de GP van Mexico vorig jaar. Ook risicovol maar daar ging het wel goed voor Max en won hij daardoor op briljante wijze. In de hedendaagse Formule 1 moet je het helaas vaak in de eerste rondes of zelfs in de eerste bocht al doen, anders heb je daarna amper kans meer.
Aan het begin van een seizoen is alles anders. En helemaal als je met een rijder te maken krijgt die blijkt over een fantastische auto te beschikken. Een auto waarmee je in de juiste handen wereldkampioen kunt worden. Zo goed is die Red Bull. Maar ook Max hoort zich aan bepaalde onuitgesproken codes te houden. Je hoort de wereldkampioen niet te piepelen nadat je zelf een bocht half hebt gemist. Je hoort 'm zelfs in de tweede ronde niet eens aan te vallen. Gewoon vijf rondjes wachten en samen met Lewis nog wat rijp fruit plukken om dan ergens op de vierde/vijfde plaats achter Raikkonen een serieuze en risicoloze aanval op diezelfde Lewis te doen. Enerzijds kun je zeggen dat Max nog maar 20 is, dat de de andere nog actieve wereldkampioenen 23 jaren voordat ze voor het eerst wereldkampioen werden. Anderzijds kun je zeggen dat dit z'n vierde jaar in de F1 wordt en dat ie de mores inmiddels wel moet weten.
Hoe dan ook, april, mei en juni 2018 zijn Mexico 2017 niet. Het is niet zo dat de toppers Max niet zullen laten gaan omdat ie Max is en heel gedurfde en mooie inhaalacties durft te doen. Ze zullen Max niet laten gaan omdat ie een top auto heeft en potentieel voor het wereldkampioenschap kan meedoen! Als iemand dat moet weten, dan is het Max. Ik vind dat leerproces nog problematisch verlopen.
- Robin Hartog
Vind het ook niet echt netjes wat Hamilton doet qua insturen bij die actie, overigens.
https://www.youtube.com/watch?v=cmxBJic ... u.be&t=52s
- Hielke
De baan houdt een keer op hè.Robin Hartog schreef: 09 apr 2018, 11:07 Vind het ook niet echt netjes wat Hamilton doet qua insturen bij die actie, overigens.
Mexico 2017, dan had ie zich wel naar het gras laten sturen.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Ik ben geen racer. Ik heb er net zoveel verstand van als al die andere kijkers (weinig dus) maar kijk al een tijdje de F1. Ik snap niet waarom iemand (wie dan ook) meer respect moet tonen op de baan voor Hamilton dan voor Leclerc. Volgens mij deed de almachtige Michael S. dat ook niet echt. Niet dat dit de maatstaaf zou moeten zijn maar iedereen op de baan zou gelijk moeten zijn. Ongeacht of je een Mercedes rijdt of in een andere F1 auto. De regels zijn voor iedereen gelijk. En als je je niet aan de regels houdt dan moet je een straf krijgen. Wel of geen wereldkampioen of Max Verstappen.Hielke schreef: 09 apr 2018, 10:52 Maar ook Max hoort zich aan bepaalde onuitgesproken codes te houden. Je hoort de wereldkampioen niet te piepelen nadat je zelf een bocht half hebt gemist. Je hoort 'm zelfs in de tweede ronde niet eens aan te vallen. Gewoon vijf rondjes wachten en samen met Lewis nog wat rijp fruit plukken om dan ergens op de vierde/vijfde plaats achter Raikkonen een serieuze en risicoloze aanval op diezelfde Lewis te doen.
Ik vind de actie ook minder handig. Zelf had ik eieren voor mijn geld gekozen en wat langer gewacht. Maar ik vraag me af of je met mijn instelling meerdere kampioenschappen binnenhaalt. Hoe dan ook, ook domme acties horen er bij. Ik vind de actie dom, maar als hij geen lekke band had gehad dan was het vast een briljante actie geweest.
Ik vind het een stuk beter dan de vorige race. Ik gun het Vettel. Die vind ik namelijk een stuk sympathieker dan Hamilton of de man met de zonnebril. Ondanks al het gejank van meneer vorig jaar.
- Hielke
In de ideale wereld misschien wel. Maar zeg dat maar tegen de tegenstanders van Federer, LeBron James, Messi, Ronaldo of Hamilton. Je haalt in die gevallen, op straffe van vernedering, bepaalde gekkigheid niet uit. Nu Max een fantastische auto heeft, en het seizoen nog jong en kansrijk is, wordt het spel serieuzer gespeeld. Voor een potentieel kampioen zonder gekkigheid.EvdP schreef: 09 apr 2018, 11:52 Niet dat dit de maatstaf zou moeten zijn maar iedereen op de baan zou gelijk moeten zijn.
-
- Auto: G21 / E46
Pffff. Wachten, wachten. Hamilton had een slechte exit, dit was de kans voor Verstappen om em ernaast te zetten. Later in de race is/was dat een stuk lastiger geworden. (vuile lucht, Mercedes power) Andersom had Hamilton dit ook gedaan en Vettel ook. Of Schumacher, zo je wilt. Bottas niet, Kimi ook niet. En dat is et verschil in mijn ogen. Hij had iets meer ruimte kunnen geven, maar die Mc Laren zat ook wel wat in de weg, ook al zegt Verstappen zelf van niet. Hamilton stuurt gewoon tegen et wiel van Verstappen aan. Beide fout, prima. Beide haantjes, of dickheads. Race incident. Exact zoals Horner en Wolff ook aangaven.
Nogmaals: Dit was dé kans op het podium voor Verstappen, later was ie er niet meer zomaar voorbij gekomen.
Nogmaals: Dit was dé kans op het podium voor Verstappen, later was ie er niet meer zomaar voorbij gekomen.
- EvdP
Klopt. Ik zeg ook "zou moeten zijn". Ik snap ook wel dat het niet altijd zo is maar ik vind niet dat je maar zou moeten wachten met aanvallen omdat het Hamilton of Vettel is. En als het echt een stomme actie is dan moet er gewoon gestraft worden. Al heeft die "commissie" vorige jaar ook wel enkele staaltjes klasse justitie laten zien.Hielke schreef: 09 apr 2018, 12:06
In de ideale wereld misschien wel. Maar zeg dat maar tegen de tegenstanders van Federer, LeBron James, Messi, Ronaldo of Hamilton. Je haalt in die gevallen, op straffe van vernedering, bepaalde gekkigheid niet uit.
Maar of dit een les is betwijfel ik. Het is volgens mij de aard van het beestje, net als dat van Hamilton. Die laat Max (of wie dan ook) er echt niet makkelijk langs. Beide zijn wel "mannetjes" en dan krijg je dit. Hoe dan ook, het is zonde want je eindigt zonder punten.
Maar volgende week weer een race.
- Mari Oh Oh!
Dat is toch precies van rijders willen? De Montoya's die zich niet brutaal door Schumi's laten intimideren? De rest ging gewoon voor hem aan de kant. Dat is pas geen racen meer... Helaas stond de race-leiding in die tijd vaak aan de kant van Team Rood.
-
- Auto: G21 / E46
Precies. Niet zomaar aan de kant en niet wachten als er een halve kans is.
-
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Tja, beiden nemen het risico, beiden hadden uit de wedstrijd kunnen liggen. Race incident. Ik zie graag dit soort gevechten op het scherpst van de snede. Maar Max moet wel gewoon nu (veel) punten gaan pakken wil hij dit jaar nog een echte rol spelen.
En Gasly dat is natuurlijk geweldig nieuws. Dat Honda maar lekker zo door kan gaan.
En Gasly dat is natuurlijk geweldig nieuws. Dat Honda maar lekker zo door kan gaan.
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Het was een duel waar beiden de schouders inzetten. En Max had pech. Had ook andersom kunnen zijn. Of allebei. Of allebei niet.
Gewoon een race-incident waarbij je je kan afvragen of ze allebei niet wat meer marge hadden mogen nemen.
Beiden namen een behoorlijk risico. Als ik Max was, zou ik in elk geval maar eens een podium scoren in China...
Gewoon een race-incident waarbij je je kan afvragen of ze allebei niet wat meer marge hadden mogen nemen.
Beiden namen een behoorlijk risico. Als ik Max was, zou ik in elk geval maar eens een podium scoren in China...

-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Mooi zoiets.

- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
Geweldige race van Gasly met Torro Rosso Honda. Echt opmerkelijk hoe dat ding ineens loopt. Dit had niemand verwacht na de eerste race.
Max is geen berekend rijder.. het is alles of niets. Daarom zie ik hem ook niet snel kampioen worden. Hij scoort niet constant genoeg. Durf te wedden dat Ricciardo aan het eind van dit jaar meer punten heeft dan Max.
Max is geen berekend rijder.. het is alles of niets. Daarom zie ik hem ook niet snel kampioen worden. Hij scoort niet constant genoeg. Durf te wedden dat Ricciardo aan het eind van dit jaar meer punten heeft dan Max.
- Mrton
Baalde van dit incident... Helaas al te vaak lekker voor de tv te gaan zitten (ja ik kijk anders nu Max erin zit, heb toch een duidelijkere favoriet) om hem na een paar rondes uit te zien vallen. Dit soort incidenten zijn onvermijdelijk denk ik. Max is letterlijk jonge hond die zich moet bewijzen in de roedel. Dat doe je door de auto te laten staan of te zetten waar een ander dat niet meer doet denk ik. Helaas voor hem heeft Hamilton er weinig gevolgen van gevoeld maar voor hetzelfde geld was dit wel zo geweest. Dan kijkt Lewis wel uit voordat ie weer punten riskeert. Max heeft relatief weinig te verliezen. Kampioensauto heeft ie nog niet echt... Dan maar beetje naam maken.
- EvdP
Ik vraag me af of het de drang is om zich te bewijzen. Ik denk dat dit zijn manier van rijden is. Alles of niets.
- EvdP
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Wat mij betreft is het vooral een fout van Max, want de "powerplay" richting Hamilton was onnodig. Hij gaf aan weer op het gas te gaan, en hoort volgens mij voldoende ruimte te laten. Hamilton hoeft niet van de baan af, en zal net als Max niet op de rem/van het gas af gaan. Een onnodige uitvalbeurt dus. Hij was er al langs...
Jammer dat ie de schuld aan Ham geeft, dat betekent volgens mij dat ie de powerplay doorzet en het de volgende keer weer zal doen. Niet nodig volgens mij.
Vond het wel vreemd dat het incident niet eens "under investigation" ging, en dan pas conclusie "race incident". Ik verwacht dat als Hamilton de pineut geweest was, of er geen investigation gevolgd was, en zelfs wel een straf uitgedeeld was. Allemaal zinloos gespeculeer natuurlijk, maar ik heb zomaar het idee dat er nu "boontje komt om zijn loontje" geconcludeerd is....
Jammer dat ie de schuld aan Ham geeft, dat betekent volgens mij dat ie de powerplay doorzet en het de volgende keer weer zal doen. Niet nodig volgens mij.
Vond het wel vreemd dat het incident niet eens "under investigation" ging, en dan pas conclusie "race incident". Ik verwacht dat als Hamilton de pineut geweest was, of er geen investigation gevolgd was, en zelfs wel een straf uitgedeeld was. Allemaal zinloos gespeculeer natuurlijk, maar ik heb zomaar het idee dat er nu "boontje komt om zijn loontje" geconcludeerd is....
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Wat gedetailleerde technische uitleg over een pitstop (gezien het Kimi akkefietje)
Sowieso een leuk kanaal.
Sowieso een leuk kanaal.
- EvdP
- ///Joost
Ah joh, beetje olie op het vuur en de media blaast het ook wel op natuurlijk. Echte winnaarsmentaliteit, van zowel Hamilton als Verstappen. Beetje cocky zijn hoort er gewoon bij. Tuurlijk draagt het weinig bij, maar het hoort een beetje bij het hele adrenalinecircus.