Mijn 25ste Verjaardag

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rebel

Bericht door Rebel » 17 jul 2007, 23:11

Leuke foto's Tom. Zelf gemaakt?

Ben er helaas niet van onder de indruk.
De foto's zijn zo onecht dat het lijkt of ze helemaal digitaal gemaakt zijn en er geen echte auto aan te pas is gekomen. Zoals ik al eerder aanhaalde, blijft het een persoonlijke smaak.
Ik heb thuis een oliedoek hangen dat compleet wit is. Ik vind het prachtig.
Een ander houdt misschien liever van een schilderij met een "huilend zigeunermeisje" erop.
En een derde wilt alle kleuren van de regenboog aan de muur hebben hangen.

Ik vind Martijn zijn foto's eerlijk. Ongeacht sommige die hij achteraf misschien behoorlijk bewerkt op de pc, heeft hij een talent voor het samenstellen van een goede compositie. En dat kun je iemand aanleren, maar dan zal hij hierin nooit uitblinken zoals Martijn doet.

Tom

Bericht door Tom » 17 jul 2007, 23:22

Rebel schreef:Leuke foto's Tom. Zelf gemaakt?
Nee.
Ik vind Martijn zijn foto's eerlijk. Ongeacht sommige die hij achteraf misschien behoorlijk bewerkt op de pc, heeft hij een talent voor het samenstellen van een goede compositie. En dat kun je iemand aanleren, maar dan zal hij hierin nooit uitblinken zoals Martijn doet.
En dat spreek ik ergens tegen? Nee dus.

Dat je niet van die foto's onder de indruk bent kan best.. kwestie van smaak inderdaad... maar het gaat mij erom dat wel dezelfde techniek is gebruikt. Misschien op een iets andere manier toegepast of uitgewerkt.

Jij zegt dat ie z'n techniek niet moet delen omdat deze uniek is. Ik zeg dat het wel meevalt en toon voorbeelden dat het weldegelijk vaker voorkomt. En dat doet niets af aan Martijn want wat hij laat zien is super.

Rebel

Bericht door Rebel » 18 jul 2007, 00:31

Tom schreef:
En dat doet niets af aan Martijn want wat hij laat zien is super.

Ik ben blij dat we elkaar toch halverwege tegenmoet zijn gekomen :wink:

Maar mocht je nog links hebben van andere nederlandse fotografen die ook auto's op deze wijze doen fotograferen of zoals de belg "Soete" dan post ze gerust. Ik zie ze graag. Want de meeste foto's in test-reportages zijn vaak dezelfde eenheidsworst.

Rebel

Bericht door Rebel » 18 jul 2007, 00:35

Sja, we hadden hier een goeie fotograaf, maar die kreeg ineens een fetish voor damesjurken en lang haar.
Zonde van zijn talent..... maar ooit ziet hij het heilig vuur weer en zien we hem terug aan het front. ...Daar waar hij hoort, met tele-toeter en een brede grijns, achter de vangrail , fraaie platen te schieten....

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 jul 2007, 00:50

Ik heb weinig verstand van fotografie en heb bewondering voor de jongens en meisjes die mooie platen kunnen schieten. Echter merk ik wel dat de normen steeds meer verschuiven. Toen ik in 2001 voor het eerst met m'n motor op het circuit reed kreeg ik naderhand foto's van de aanwezige fotograaf en vond ze prachtig. Laatst nog eens bekeken en vond ze ronduit slecht. Leek nergens naar. Kortom: in de loop der jaren wel meer verwend geraakt! Tegenwoordig met het internet en vooral de betaalbare digitale spiegelreflexcamera's zie ik steeds meer 'goeie' (in mijn ogen dan) fotografen. Het is net alsof de techniek het 'makkelijker' heeft gemaakt om mooie platen te maken.

Anyway, fraaie platen Martijn.

Dexter

Bericht door Dexter » 18 jul 2007, 09:17

Rebel schreef:Sja, we hadden hier een goeie fotograaf, maar die kreeg ineens een fetish voor damesjurken en lang haar.
Zonde van zijn talent..... maar ooit ziet hij het heilig vuur weer en zien we hem terug aan het front. ...Daar waar hij hoort, met tele-toeter en een brede grijns, achter de vangrail , fraaie platen te schieten....
Ach ja, zo is het leven....nemen en geven. :mrgreen:

Jordy van Kouwen

Bericht door Jordy van Kouwen » 18 jul 2007, 09:37

Nog gefeliciteerd Martijn! Welk huis heb je gesloopt om aan al die planken te komen? :-D

Net zoals Rebel, ben ik ook steeds onder de indruk van de foto's.
Het is goed dat je een eigen plan trekt en niet direct kiest om er munt uit te slaan. Dat soort dingen werken altijd averechts en beperken je creatieve vrijheid, met name in de reclamewereld. Zij bepalen hoe ze de foto willen hebben, niet de fotograaf.

Zoals Tom al aangeeft, er zijn genoeg goede fotografen, maar krijgen hun eigen ding niet altijd in de foto verwerkt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jul 2007, 10:48

Dit draadje krijgt een leuke wending. Fotografie maakt de tongen los, dat is een goed teken!

Martijn maakt schitterende reportages. Ik ben het ook eens met Jordy en Rob. Maar volgens mij hebben we ook wel redelijk dezelfde smaak als het om kunst en design gaat, zo ook bij fotografie en dan met name compositie. Daarom ben ook ik groot fan van Martijn, terwijl ik normaal gesproken niet zo'n photoshop fan ben. Bewerkte foto's vind ik vaak té. Zeker als ik zelf ook iets kan waar een ander veel geld voor vraagt.

Vaak zie je dat over de rand bewerkingen bij mensen die heel goed kunnen fotosjoppen en ook kwalitatief hele goede foto's kunnen maken, maar in een reportage vaak tientallen dezelfde foto's maken. Ze missen in mijn ogen het gevoel voor compositie e.d. waar Rob het over heeft. Het oog voor detail.

Zo ben ik ook een groot fan van Audigummer (op gummen) www.sjoerdtenkate.nl is zijn site.

En zo blijf ik fan van Jordy zelf natuurlijk, die niet alleen gave films maakt, maar ook mooie fotoreportages. Niet alleen met auto's. Een talent dat hij al van klein kinds af aan in zich had, Jordy was altijd al creatief en origineel. Daarnaast is hij erg slim en vooral zichzelf (no nonsense). Dat is afgelopen jaren meerdere mensen en bedrijven opgevallen en vandaar zijn succes (mede door hard en eerlijk werken!). Zijn stijl zie je inmiddels bij meer filmers terug, alleen de kwaliteit blijft altijd een stuk hoger, mede dankzij zijn materiaal, maar ook dankzij de tijd en vakmanschap die hij erin steekt. Ook zijn oog voor detail, is iets wat gewoon in je moet zitten. En dat is niet bij iedereen het geval.

Dit is ook iemand waarvan ik graag naar zijn fotoreportages kijk, niet alleen vanwege de auto's en evenementen die hij vastlegt, maar vooral vanwege zijn hoge kwaliteit in beeld en compositie:
http://blog.gtroc.com/dino/

Enfin, ik vind de manier waarop Martijn zijn foto's maakt, verrassend en echt heel duidelijk van hem afkomstig. Zelf heb ik helemaal geen eigen stijl, ik heb ook niet zoveel verstand van hoe ik mijn camera in moet stellen en met photoshop weet ik maar een paar dingen te realiseren, met dank aan wat tips van Jordy (lang geleden... hehe).

Mijn vriendin is veel handiger met foto en videobewerking, maar die gaat al snel over op het hele abstracte, en echt kunstzinnige. Dat is niet voor een breed publiek geschikt. Daar kan ik nog langer naar kijken. Het mooie is dat familie van haar wel haar broer de kunstenaar ophemelt, maar haar nog niet. Gelukkig maakte een vakjury dat goed tijdens haar eind expositie/diploma uitreiking.

Zo zie je maar dat smaken verschillen en je altijd discussie houdt over wat wel of niet 'mooi' is.

Tom

Bericht door Tom » 18 jul 2007, 11:29

Wel lezen aub :!:
Dennis Cavallino schreef: Zo zie je maar dat smaken verschillen en je altijd discussie houdt over wat wel of niet 'mooi' is.
Volgens mij is iedereen het er juist over eens dat Martijn erg goede reportages maakt.

De enige 'sidenote' die ik plaatste was bij Rebel omdat die Martijn als god zag en van mening was dat ie z'n technieken niet moest delen. Ik zeg alleen dat Martijn niet de enige is die zulke technieken toepast en dat er genoeg uitleg is te vinden op internet. Meer heb ik er niet over gezegd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jul 2007, 11:48

Ik doelde meer op de foto's die daarna werden gepost, dat de smaken daarover verschillen.

Tom

Bericht door Tom » 18 jul 2007, 12:16

Oh ja zo :)
Die vind ik ook niet allemaal geweldig, had ze in 10 minuten bij elkaar gezocht ;)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 18 jul 2007, 12:19

FWIW: ik heb recent ook een video-camera gekocht om mee te prutsen. ;)

Rebel

Bericht door Rebel » 18 jul 2007, 18:16

Beste stuurlui staan aan wal....

@Martijn, ik ben ook bezig met de aankoop van een HD camara :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 jul 2007, 19:59

HD? Wij hebben met koninginnedag een goed werkende Super 8 gekocht, met aankoopbon, gebruikshandleiding, garantiekaart, koffer en doos voor 7 euro 50! Dat is pas vette shizzle. 8)

Zoiets:
[img:640:480]http://particle.physics.ucdavis.edu/Gra ... 518_sv.jpg[/img]

Rebel

Bericht door Rebel » 18 jul 2007, 22:35

Voor die home-made-peurno-movies van jou is dat meer dan voldoende...

HD ja. Ben verslaafd aan de perfectie van Full-HD (1920X1080)
Bekijken van films maar ook foto's is fenomenaal op een Full-HD tv.
Als het goed is zouden ze hem in augustus binnen krijgen.

Plaats reactie