Kwaliteits indrukken en gevoel daarbij

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Kwaliteits indrukken en gevoel daarbij

Bericht door RVV » 06 apr 2006, 13:19

Gisteren kreeg ik een leenauto mee een vrij nieuwe Mini cooper, goh leuk dacht ik, na 1,5 jaar cooper S te hebben gereden weer eens in een cooper.

Ik reed weg en er vielen mij gelijk al een paar dingen op, de beroerde ergonomie, de zit die ik niet optimaal kon vinden. De auto maakt veel lawaai en de algehele kwaliteitsindruk vond ik ineens onder de maat. Op de snelweg aangekomen veel herrie, her en der wat kraakjes en het vele nepperige plastic viel me in negatieve zin op. Bediening verliep niet soepel en de auto gaf me niet echt een feel good factor meer.

Ik dacht HUH ? hoe kan dat ? ik heb immers 1,5 jaar met veel tevredenheid in de Cooper S gereden. En ik kon me niet herinneren dat al die dingen die ik nu zo negatief vond overkomen toen een rol van betekenis speelde. De cooper (s) is nou ook niet een goedkope auto en de uitvoering waar ik nu in reed was nagenoeg gelijk aan mijn toenmalige cooper S, zelfde stoelen stof leer, sportstuur etc. Sterker nog een basis cooper (s) zit qua prijsniveau niet ver van een basis 1 serie af.

's middags toen ik de 130i ophaalde vond ik het weer een verademing om er in te rijden. De auto straalt veel meer rust uit, kwaliteitsgevoel is stukken hoger anyway een erg groot verschil in kwaliteitsbeleving.

Nu gaat het me er niet om dat dit een draadje moet worden in de trand wat is die 1 serie fantastisch en de Cooper zo prut. Nee verre van dat. Waar het omgaat is de kwaliteitsbeleving van auto's.

Maar het voorbeeld vond ik zo sprekend dat ikzelf blijkbaar toch erg verwend ben, blijkbaar. Tenminste aangaand kwalteitsindrukken en gevoel.

Voor mij is een algeheel kwaliteitsgevoel/indruk van een auto toch erg belangrijk, ergonomische missers die je vaak met de mantel der liefde bedekt komen later toch wel erg aan het licht.

Hoe belangrijk vind jij de kwaliteitsindruk van een auto ? In hoeverre ben je bereid om compromissen te sluiten in je kwaliteitsbeleving en ergonomie als je er andere zaken zoals veel vermogen/wegliiging voor terug krijgt ?

In dit kader worstel ik ook erg met een EVO 9, de kwalteit en ergonomie die ik in een auto graag zie mist deze auto toch, maar ik ben wel bereid om hem dat te vergeven, tenminste op het moment dat ik tot aankoop over zou gaan. Maar in mijn hart weet ik dat een EVO 9 nog beroerder is dan de beschreven Cooper hierboven. En dat kan nooit de bedoeling zijn. Kortom hoe kijk jij hier tegen aan ?

Ergonomie/kwaliteitsgevoel/indruk is echt heel belangrijk of speelt het bij jou 2e viool en zal je een auto er nooit op afrekenen ?

(ps draadje is geen 1 serie/cooper verheerlijken/bashen maar uitsluitend dienend als voorbeeld/aanleiding voor de stelling)

Knot

Bericht door Knot » 06 apr 2006, 13:26

Kwaliteit moet goed zijn, daarom ga ik ook bijna altijd voor duitse degelijkheid!

Tristan

Bericht door Tristan » 06 apr 2006, 13:30

Ergonomie is idd niet het sterkste punt van de Mini. Mijn zusje heeft een Cooper Chili, en de kwaliteit is niet altijd erg best. De bekleding van de handrem is compleet gescheurd, kraakjes, vaak bandenstoring terwijl er niks aan de hand is. Maar de auto heeft wel een grote fun-factor en dan neem je dit soort dingen toch wel voor lief.

Mijn Leon is kwalitatief goed gebouwd (hoop Audi/VW DNA), ergonomisch is ook dik voor elkaar. Maar toch ook veel kraakjes (komt ook mede door verlaging). Maar goed, hier geld hetzelfde: De fun overtreft alles. Dat zal mede ook gelden voor Evo's en Impreza's, kwalitatief-gevoel is minder, maar daar gaat het niet om bij deze auto's, puur de rijbelevenis.

Kan me nog goed de test van de M5 van TG herinneren, eerst ontzettend afzeiken op ergonomie, maar zodra je gaat rijden, vergeet je alles. Dus bij dit soort auto's is fun-factor het belangrijkst, ergonomie/kwaliteit komt als 2e.

Bij luxe-auto's zal het andersom zijn.

Dutch

Re: Kwaliteits indrukken en gevoel daarbij

Bericht door Dutch » 06 apr 2006, 13:32

Rico v Velzen schreef:(ps draadje is geen 1 serie/cooper verheerlijken/bashen maar uitsluitend dienend als voorbeeld/aanleiding voor de stelling)
O, gelukkig, dat was me namelijk nog niet duidelijk. :lol:

Hoe dan ook, ik maak in het interieur wel verschil tussen enerzijds degelijkheid en afwerking en anderzijds design en tot op zekere hoogte ergonomie. Materiaalkeuze staat ergens in het midden.

In mijn auto's stonden/staan de eerste twee altijd op hoog niveau. Geen rammels, mooi sluitend, gewoon goed in elkaar geschroefd. Maar de aanblik was/is meestal een gruwel in vergelijking met de hippe designinterieurs van vandaag de dag, terwijl er ergonomisch ook wel het een en ander op af te dingen was/is (tegenwoordige tijd geldt voor de Octavia...).

Kennelijk vind ik afwerking belangrijker dan design. Over de materiaalkeuze maak ik me pas druk als die afbreuk gaat doen aan de degelijkheid of het moet er écht niet uitzien. Grappig voorbeeld in de Fiesta: dashboardplastic is overal zacht en aaibaar, maar dan merk je opeens aan de armsteunen in het portier dat er is bezuinigd: hard, glad en hol plastic - precies buiten het zicht van de glossy interieurfoto's! Afwachten of dat ook tot uitdrukking gaat komen in een gebrek aan degelijkheid...

Dutch

Bericht door Dutch » 06 apr 2006, 13:37

Tristan schreef:Mijn Leon is kwalitatief goed gebouwd (hoop Audi/VW DNA), ergonomisch is ook dik voor elkaar. Maar toch ook veel kraakjes (komt ook mede door verlaging).
Tja, ook hier een stugge verlaagde Golf IV-kloon, maar na 75k nog steeds geen enkel kraakje of rammeltje. In wat leen-Leons kwam ik ze inderdaad wel tegen en afgemeten aan wat ik op Seat-Online lees, is het een algemeen Spaans fenomeen. Dat leidt toch tot de conclusie - die op S-O niet bepaald populair is - dat de Tsjechen beter met hun schroevendraaiers omgaan. :twisted:

(Hé leuk, weer eens zo'n ouderwetse VAG-burgeroorlog-relpost! :wink: )

Tristan

Bericht door Tristan » 06 apr 2006, 13:41

Dutch schreef:
Tristan schreef:Mijn Leon is kwalitatief goed gebouwd (hoop Audi/VW DNA), ergonomisch is ook dik voor elkaar. Maar toch ook veel kraakjes (komt ook mede door verlaging).
Tja, ook hier een stugge verlaagde Golf IV-kloon, maar na 75k nog steeds geen enkel kraakje of rammeltje. In wat leen-Leons kwam ik ze inderdaad wel tegen en afgemeten aan wat ik op Seat-Online lees, is het een algemeen Spaans fenomeen. Dat leidt toch tot de conclusie - die op S-O niet bepaald populair is - dat de Tsjechen beter met hun schroevendraaiers omgaan. :twisted:

(Hé leuk, weer eens zo'n ouderwetse VAG-burgeroorlog-relpost! :wink: )
Tja, hoor wel meer dat Skoda-interieurs beter gebouwd zijn dan die van Seat. Maar daarintegen zijn Seat's qua uiterlijk wel weer wat spannender. :wink: Maar ik heb niks tegen Skoda's, vooral de nieuwe Octavia RS is een gave bak.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 apr 2006, 14:25

Ik vond de avg Mini juist erg kwalitatief hoogwaardig(gewone Cooper), wel wat druk/wijverig qua interieur maar wel echt Duits/BMW.
Verder was 't gewoon een traaaaaaag ding zo'n normale Cooper 115.

Misschien dat ik er nu anders tegenaan kijk(De 120d die ik had had soms ook wat plastiekerigs over zich vond ik)

Tom

Bericht door Tom » 06 apr 2006, 14:57

Kwaliteit van het interieur is wel belangrijk, maar voor mij geen must. Ik let er niet zo op bij de aankoop, vind andere dingen stukken belangrijker. Je moet bovendien ergens op inleveren, de ideale auto (mooi uiterlijk, heerlijk motorblok, perfect onderstel, betaalbare prijs, laag gewicht en kwalitatief goed interieur) bestaat niet. Interieur van een S2000 van voor de facelift voldoet waarvoor ie gemaakt is, maar daar hoef je geen boeken over vol te schrijven ;) heb mezelf er nooit aan geirriteerd ofzo.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2006, 16:01

Alle moderne auto's zijn van plastic, dus daarom roept er geen enkele een WOW gevoel op bij mij. Een Audi A2 of een Lamborgini Gallardo. Het is 1 pot vochtig als je het mij vraagt.

Mijn 280 SE was een verademing. Overal hout, aluminium en leer. Geen kunststof, of althans, het leek allemaal echt. Dat zou ik graag terugzien in huidige auto's. Alu-look moet gewoon Aluminium zijn, geen plastic. Dat scheelt de wereld qua beleving.

Een 1 serie of BMW 7 serie vind ik allebei net zo op elkaar lijken, alleen aan de 7 zie je dat het duurder is. Maar ik krijg er hetzelfde gevoel bij qua look & feel. En dat is niet positief.

Er zijn soms kleine sobere auto's die ik kwalitatief beter vindt dan hele dure auto's. Zoals de Fiesta, Swift en Polo. Emotie blijft 0 uiteraard. Plastic sucks, maar kwaliteitsbeleving is best in orde.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 apr 2006, 16:14

En qua ergonomie ben ik echt een zeur, dus daar ga ik maar niet over beginnen. :lol:

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 06 apr 2006, 23:17

Vorige week maakte ik een proefrit in een MB E-klasse uit 1999. Deze auto gaf me zo'n onwerkelijke gevoel van rust en vrede dat ik 'm direkt gekocht heb. De kwaliteits uitstraling van een oudere MB is met werkelijks niks te vergelijken. De W126 als hoogtepunt natuurlijk.

Tommy

Bericht door Tommy » 07 apr 2006, 00:07

Kan ik me goed voorstellen. Aanstaande schoonouders zochten een andere auto, ik met ze op stap. Een paar dagen later stond er zo'n E240 avantgarde uit 1999. Prima wagen. Niks van het kinderlijke baby speelgoedplastic fischer price knoppen, gewoon old-skool. Geen "zacht om aan te raken" materialen, maar gewoon een bombproof stuttgart taxi, geen gevoel dat je dat nog snel verslijt.

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 07 apr 2006, 08:51

Ik ben niet zo thuis in de Mercedes typeringen. Is dat de voorganger van de huidige E?

k33z

Bericht door k33z » 07 apr 2006, 09:09

Ik ben het wel eens met het verhaal van Rico, het afwerkingsniveau van een mini laat op sommige punten te wensen over.

Ik zit persoonlijk echt perfect in de auto maar ik ben het wel eens dat er teveel rammeltjes en kraakjes in zitten.

Vergeleken met bijvoorbeeld mijn Cupra R is de mini speelser kwa interieur maar de Leon was een stuk degelijker.

Als ik dan naar BMW kijk heb ik het gevoel dat ze aan het inleveren zijn kwa degelijkheid. Als ik kijk naar bijvoorbeeld de oude 3 en de nieuwe 3 (E46 --> E90) dan komt de E46 op mij degelijker over kwa interieur als de E90. Dat zelfde geldt voor de 1-serie en de X3. Ik heb weinig gereden in deze auto's dus ik weet niet hoe het zit met rammeltjes enz enz, maar als ik puur kijk naar de gebruikte materialen dan komt het op mij nogal goedkoop over.

Michel P

Bericht door Michel P » 07 apr 2006, 09:27

Wat speelt is dat en kwalitatief goed afgewerkt interieur heel snel went, en dat merk je als je opeens in een qua afwerking mindere auto stapt. Je bent dan fucked for life. Ik merkte dat pas ook, dat ik heel ongemerkt snel aan de luxe en afwerking van de Legacy gewend was geraakt, toen ik even mee reed in mijn oude GTT. Niets ten nadelen van de GTT, want nog steeds een super auto, alleen een hoog hard plastic gehalte. Dat voor zo'n auto absolut geen probleem, maar het valt dan wel op.

Vond de eiser in de Rico edition een enorm rijk gevoel geven, stoelen, stuur, versnellingspook e.d. voelde hoogwaardig aan na de eerste ontmoeting, tel daar het cocoon gevoel bij, welke je een heerlijke geborgenheid geeft, en je versmelt met deze auto.

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 apr 2006, 09:29

Daar sluit ik me helemaal bij aan K33z. Een E39 vind ik ook degelijker overkomen dan een E60.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 apr 2006, 09:50

Wil je gevoelsmatig het kwalitatief hoogwaardigst interieur?Moet je niet bij Benz en BMW zijn. Audi(A6 bijv) heeft dat. By far.

Nu nog ff 't rijgevoel d'rbij en ze hebben weer een klant erbij :D

Tom

Bericht door Tom » 07 apr 2006, 10:01

stefan van der burgh schreef:Ik ben niet zo thuis in de Mercedes typeringen. Is dat de voorganger van de huidige E?
W210

Dickh.

Bericht door Dickh. » 07 apr 2006, 12:13

Hoort niet in dit draadje lijkt me.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 07 apr 2006, 12:42

Gezien het soort auto's dat hier op het forum aanbeden word kan ik het beter maar voor mezelf houden en/of op andere fora plaatsen.

Andre

Bericht door Andre » 07 apr 2006, 12:56

Dick die veredelde taxi heeft teminste nog achterwiel aandrijving dus zo bar is het niet. Neem je die taxi mee naar papenburg.

Dickh.

Bericht door Dickh. » 07 apr 2006, 13:24

Maar dat bedoel ik ook helemaal niet. Het is simpelweg dat het geen leuke rij cq drift auto is. Zodoende ga ik er vanuit dat het voor DF geen interessante auto is. Dat is alles.

Helaas krijg ik 'm pas eind volgende week. Dus wordt het Papenburg met de Touring :lol:

RVV

Bericht door RVV » 07 apr 2006, 13:28

Dick volgens mij staat die Mercedes nog niet op de DF kill list dus nu kan het nog :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 07 apr 2006, 13:33

Nee, alles behalve Citroën is hier welkom, toch Knot? :lol:
En dan maken we nog een uitzondering voor Sebastian Loeb en Dennis van der Ven, kun je nagaan hoe liberaal het hier wel niet is. :D

Plaats reactie