Gisteravond weer even een paar klussen van mijn lijstje afgewekt:
- Nieuwe ruitenwissers
- O-ring van stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir
- Brandstoffilter
Het fiasco met de ruitenwissers wilde ik zo snel mogelijk herstellen. De flatblade wissers werkten voor geen meter, dus deze heb ik inmiddels geretourneerd en mijn nieuwe Twin Spoiler wissers zijn binnen gekomen, onderdeelnummer Bosch 394S. De 'vanger' op de wisserarm van de rijderskant heb ik vervangen (zie foto), en ik had ook meteen een 'vanger' besteld voor op het ruitenwisser deel. Nu kom ik er achter dat deze al geinstalleerd zit op de Bosch wisser, dus die had ik niet hoeven kopen. Ook de clip waarmee de wisser vast zit in de U-haak zit al gemonteerd, dus je hoeft niet tussen 5 stukjes te gaan zoeken welke past. Kortom, deze Bosch wissers in een blijvertje. Ziet er ook prima uit.
Mijn SBVR zweette ook iets, net zoals waarschijnlijk elke BMW van deze leeftijd. Op eBay UK kwam ik een ad tegen met een uprated seal voor dit reservoir, dus die ga ik eens proberen. Ik weet niet of het viton is, maar het lijkt me wel logischerwijs. Ach, als ie weer een jaar of 10 mee gaat vind ik het prima. Als ik mijn vloeistoffen vervangen, ga ik ook de zeef in het potje zelf reinigen. Die zit met een torx schroefje vast in de bodem. Nieuw reservoir kopen kan ook, maar ik behoud graag zo veel mogelijk de originele delen.
Link:
Klik voor eBay UK
Dan het brandstoffilter. Ik wilde de klus in een keer goed doen, dus dat betekende: brandstoffilter, vacuumslang, benzineslang en nieuwe GOEDE kwaliteit slangklemmetjes.
Brandstoffilter is Bosch (niet specifiek, maar wel het goedkoopst van alle A-merken), slangklemmetjes had ik uit de UK besteld (JCS Hi-Grip)
Klik voor eBay UK, Gates benzineleiding 8mm en vacuum slang heb ik bij de lokale Technische Centrale gekocht.
Hier het oude filter. deze was nog origineel uit 2004 en ik heb in mijn documentatie ook geen enkele hint dat deze ooit vervangen is. Auto staat nu op 200k.
Hier de twee filters boven elkaar, klaar voor installatie.
Bij het loshalen van het oude filter heb ik de volgende stappen doorlopen: Eerst moet de brandstofdruk in de leiding worden afgelaten. Dussssss.... Zekering 54 eruit halen. Deze zorgt dat de brandstofpomp niet aan slaat. Dan auto starten en laten lopen tot ie af slaat. Dan nog eens starten en nog eens af laten slaan.
Bij het loshalen van de (eenmalig gebruik) BMW slangklemmetjes en het loshalen van de leidingen, krijg je eerst alsnog een heerlijke benzinedouche.

Dan met een bak eronder even een seconde of 10 de druk laten ontsnappen. Veiligheidsbril had ik op en is geen overbodige luxe! Eerst de voorzijde leeg laten lopen. Dan de achterzijde loshalen. Je kunt de afsluitdopjes die bij het nieuwe filter komen perfect gebruiken om de leidingen af te doppen, maar bij mij had ik geen constante benzineflow, dus het was niet echt nodig.
Verder valt er weinig van te zeggen. Simpel, maar fijn werkje om gedaan te hebben.
...en geinstalleerd!
Na de installatie even een paar keer de pomp geprimed, maar ondaks dat ie aansloeg, zat het niet helemaal lekker. Hij bleef op 5 poten lopen, en ik denk dat ie op een gegeven moment een cilinder uitschakelde, want het MIL ging aan. Uitgezet en opnieuw gestart, en nu wel prima druk en geen lampje meer.
Omdat de code nu in het geheugen zat, heb ik meteen de wagen aan de compute gehangen om te lezen en te wissen. Anders heb je volgende keer wellicht een verkeerde diagnose als er wel echt iets aan de hand is. En inderdaad, de melding was 'misfire cylinder 1', dus die kon ik zonder problemen wissen.
Omdat ik mijn Vanos seals een tijdje geleden gedaan heb, heb ik meteen de Vanos verstelling gecontroleerd, en die was ook perfect. Nog meer benieuwd was ik naar de fuel trims, want de Vanos heeft hier zeker invloed op. Zowel bank 1 als bank 2 hadden -0.01ms op de short term fuel trim (additiv) en 0.00% op de long term fuel trim (multiplicativ)

.
Ik ben weer een blij man.