Machtig mooi resultaat, proficiat! Die laatste hylarische quote is natuurlijk typerend voor de lol in de dscAndre schreef: Ze dachten dat ik van mijn stokje ging in de laatste ronden omdat ik wat slingerde maar dat was om de laatste benzine druppels nog kon gebruiken.![]()
130i Cup 2007 (incl 'onze' André)
- Will F.
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
-
Andre
- Berichten: 11445
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
[img:500:333]http://www.robbertmaas.nl/export/f4/f46 ... bWJaI.jpeg[/img]
Ja het was heet en ja ik was brak:)
[img:333:500]http://www.robbertmaas.nl/export/f4/f46 ... 44WyX.jpeg[/img]
Ja het was heet en ja ik was brak:)
[img:333:500]http://www.robbertmaas.nl/export/f4/f46 ... 44WyX.jpeg[/img]
-
Tomaz
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Heftige foto´s ja. Als je auto van binnen zó warm is kan je daar nauwelijks tegenaan drinken. High-tech sportdrankjes veranderen daar weinig aan, gewoon water met flinke hoeveelheden per keer werkt het beste. Eigenlijk moet je daar al een paar dagen voor de wedstrijd zelf mee beginnen en dan nog is het normaal dat je een halve week later pas fatsoenlijk opgeknapt bent.
Als je het zo bekijkt is het helemaal geen gek idee van de FIA om temperatuur-regulering in raceauto´s verplicht te gaan stellen. De huidige FIA-GT auto´s mogen qua temperatuur binnenin niet meer boven de 37° celcius komen. Dat is best een verstandig idee als je ziet hoe temperatuur een rijder (én zijn concentratie) kan slopen. Endurance racen kan erg ongezond worden zo.
Als je het zo bekijkt is het helemaal geen gek idee van de FIA om temperatuur-regulering in raceauto´s verplicht te gaan stellen. De huidige FIA-GT auto´s mogen qua temperatuur binnenin niet meer boven de 37° celcius komen. Dat is best een verstandig idee als je ziet hoe temperatuur een rijder (én zijn concentratie) kan slopen. Endurance racen kan erg ongezond worden zo.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
Tomaz
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Niet meer boven 37° celcius is wat ik begrepen heb. En inderdaad, er moet een soort van ventilatie ingeklust worden. Daarnaast scheelt het natuurlijk als je een hoop van de hitte die van de motor komt van de rijder af te houden. Bij mijn weten werken de meeste teams aan een combinatie van ventilatie en afschermen van hitte. Daarnaast is er ook koelende onderkleding verkrijgbaar maar dat staat nog een beetje in de kinderschoenen.
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Bij bijvoorbeeld Le Mans is het ook verplicht de temperatuur max iets van 37 graden te hebben in de auto en als men airco gebruikt mag men een iets grotere restrictor gebruiken ( dit laatste niet helemaal zeker ). Vanwege die regels waren bijvoorbeeld ook de daken van de Aston Martins ook wit dit jaar
.
- Fabian
- Berichten: 7283
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
-
OnlineOpa
- Berichten: 6878
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
[img:256:192]http://members.lycos.nl/jppnl/zweet1.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
Tomaz
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Goede vraag. Algemeen gezien gaat men uit van 25% concentratieverlies bij 1liter vochtverlies. Een precies antwoord op je vraag is er (nog) niet bij gebrek aan onderzoek maar ik denk dat het in het voordeel van de aircosystemen uitpakt. Kijk naar raceklassen die met strafgewicht werken, de beste rijders komen daar ook bovendrijven.Fabian schreef:Sja, levert het voordeel van de lagere temp door een airco, en dus betere concentratie etc etc niet op tegen die 5 pk minder en die 30kg extra in je race auto?
Heb me dat lang geleden als eens afgevraagd eigenlijk, komt nu ineens weer boven
Los daarvan zou de FIA een standaard airco-systeem kunnen verplichten waardoor iedereen met hetzelfde aantal extra kilo´s moet rijden.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nou ja zoals in de DSC zit je toch al een maximale PK/KG verhouding.Tomaz schreef:Goede vraag. Algemeen gezien gaat men uit van 25% concentratieverlies bij 1liter vochtverlies. Een precies antwoord op je vraag is er (nog) niet bij gebrek aan onderzoek maar ik denk dat het in het voordeel van de aircosystemen uitpakt. Kijk naar raceklassen die met strafgewicht werken, de beste rijders komen daar ook bovendrijven.Fabian schreef:Sja, levert het voordeel van de lagere temp door een airco, en dus betere concentratie etc etc niet op tegen die 5 pk minder en die 30kg extra in je race auto?
Heb me dat lang geleden als eens afgevraagd eigenlijk, komt nu ineens weer boven
Los daarvan zou de FIA een standaard airco-systeem kunnen verplichten waardoor iedereen met hetzelfde aantal extra kilo´s moet rijden.
Weet niet of dat PK's aan de wielen zijn, maar in dat geval is het makkelijk te tackelen natuurlijk. Op de rollebank met AC aan en klaar is kees.
Alleen vraag ik me af of je uit komt met je capaciteit, als alle warmtewerende materialen weg zijn van het tussenschot en de baktunnel bijvoorbeeld kan dat wel eens te weinig zijn.
-
Tomaz
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
In de DSC meet men met een rollenbank geloof ik. Ofwel zware wielen, zware banden & remschijven, tank maximaal volgooien, AC aan en rollen maar. 
En dan nu ff serieus. Als iedereen hetzelfde systeem moet gebruiken is het verlies in vermogen en toename in kilo´s voor iedereen hetzelfde. De mensen die ermee prutsen kom je tegen op de rollenbank of bij weging van de auto lijkt me.
En dan nu ff serieus. Als iedereen hetzelfde systeem moet gebruiken is het verlies in vermogen en toename in kilo´s voor iedereen hetzelfde. De mensen die ermee prutsen kom je tegen op de rollenbank of bij weging van de auto lijkt me.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Andre,
Stuur je foto eens naar L'Oreal
Wetlook is weer helemaal in.
[img:361:500]http://www.marketing-blog.biz/blog/uploads/garnier.jpg[/img]
Stuur je foto eens naar L'Oreal
Wetlook is weer helemaal in.
[img:361:500]http://www.marketing-blog.biz/blog/uploads/garnier.jpg[/img]
- Wilbert
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34
In de DSC wordt het vermogen per computer gemeten. http://www.supercarchallenge.nl/userima ... s_2007.pdfTomaz schreef:In de DSC meet men met een rollenbank geloof ik. Ofwel zware wielen, zware banden & remschijven, tank maximaal volgooien, AC aan en rollen maar.
En dan nu ff serieus. Als iedereen hetzelfde systeem moet gebruiken is het verlies in vermogen en toename in kilo´s voor iedereen hetzelfde. De mensen die ermee prutsen kom je tegen op de rollenbank of bij weging van de auto lijkt me.
Hier in staat het omschreven.
-
Andre
- Berichten: 11445
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
[img:800:533]http://www.supercarchallenge.nl/image_c ... 00_500.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten
