Comfort of harcore voor je daily driver?
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Comfort of harcore voor je daily driver?
Ik word zeker oud, want ik merk dat ik veel liever een comfortabele auto heb dan een stug afgeveerd, strak gedempte. Ik vind de 1-serie net op het randje, stugger moet het niet worden. Ik heb een paar proefritten gemaakt in echt comfortabele auto's, zoals een 9-5 en een S80, en dat viel niet tegen.
Na 4 jaar in een hard afgeveerde, stug gedempte auto (325ti) verlangt mijn rug naar een meer comfortabele, zachter geveerde auto, met zachtere stoelen.
Even zo met stoelen, ik vond de BMW-sportstoelen altijd geweldig, maar de standaardstoelen vallen niet tegen qua grip en toen ik in de showroom even in de sportstoelen zat viel het me tegen hoe krap ze zijn. Ja, ik weet het, de zijwangen kunnen breder, maar toch zat ik wat krap.
Maar goed, misschien word ik wel oud en vadsig.
Hoe staan jullie hier tegen over?
Na 4 jaar in een hard afgeveerde, stug gedempte auto (325ti) verlangt mijn rug naar een meer comfortabele, zachter geveerde auto, met zachtere stoelen.
Even zo met stoelen, ik vond de BMW-sportstoelen altijd geweldig, maar de standaardstoelen vallen niet tegen qua grip en toen ik in de showroom even in de sportstoelen zat viel het me tegen hoe krap ze zijn. Ja, ik weet het, de zijwangen kunnen breder, maar toch zat ik wat krap.
Maar goed, misschien word ik wel oud en vadsig.
Hoe staan jullie hier tegen over?
- Roman
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
- Locatie: Liverpool
-
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Hele moeilijke stelling. Ik ben hier zelf ook mee aan het worstelen geweest. Laat ik voorop stellen dat ik een stevige auto een must vind, maar de overstap van stevig naar hard vind ik een moeilijke.
Mijn GTI was met standaard dempers en alleen veren verlaging stevig, maar zeker niet hard. Aangezien ik het weggedrag wat scherper wilde ga je toch kijken naar andere onderstellen.
Lang heb ik getwijfeld of ik het stukje comfort wat ik nog had wilde opofferen voor een betere wegligging. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen dit toch te doen en het bilstein onderstel te monteren.
Tot nu toe nog geen seconde spijt van gehad, maar dat kan op een lange vakantierit wel veranderen
Mijn GTI was met standaard dempers en alleen veren verlaging stevig, maar zeker niet hard. Aangezien ik het weggedrag wat scherper wilde ga je toch kijken naar andere onderstellen.
Lang heb ik getwijfeld of ik het stukje comfort wat ik nog had wilde opofferen voor een betere wegligging. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen dit toch te doen en het bilstein onderstel te monteren.
Tot nu toe nog geen seconde spijt van gehad, maar dat kan op een lange vakantierit wel veranderen

-
OnlineOpa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Bij mij zit er een instelbaar onderstel onder en ik heb dat 't liefst wat stugger staan.
Omdat mijn vrouw ook soms in de Sub rijdt en meerijdt heb ik 'm wat slapper staan, want zij vindt dat stugge niet alles.
Als ik dan het circuit opga zet ik 't onderstel gewoon wat harder en 'vergeet' 't soms weer terug te zetten in de oude stand, maar dat heeft ze helaas altijd gelijk door als ze er weer in rijdt.

Omdat mijn vrouw ook soms in de Sub rijdt en meerijdt heb ik 'm wat slapper staan, want zij vindt dat stugge niet alles.
Als ik dan het circuit opga zet ik 't onderstel gewoon wat harder en 'vergeet' 't soms weer terug te zetten in de oude stand, maar dat heeft ze helaas altijd gelijk door als ze er weer in rijdt.


-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Comfort of harcore voor je daily driver?
Dat valt toch wel mee? Mijn 330i op 18 inch met M sportonderstel vind ik comfortabel (en toch sportief, strak sturende auto, veel gevoel). Met de Paris Tunnelrun ook zonder problemen op en neer gereden.Panda de Beer schreef: Na 4 jaar in een hard afgeveerde, stug gedempte auto (325ti) verlangt mijn rug naar een meer comfortabele, zachter geveerde auto, met zachtere stoelen.
Alleen de stoelen (hoewel iedereen ze geweldig vind) zijn voor mij niet super. Het zijn opzich hele goede stoelen hoor, maar ze scoren geen 10. De stoelen in m'n S2000 zaten wel als gegoten en waren voor mijn rug beter.
Comfort of hardcore zijn wel twee uitersten.. echt hardcore in een daily hoeft ook weer niet.. maar comfort vind ik ook niks.
Dus stel:
Volvo/Renault/Citroen-achtigen: 100% comfort / 0% hardcore
BMW sportonderstel/Golf GTI-achtigen(normale auto's, sportieve uitvoering): 50% comfort / 50% hardcore
Lotus/GT3/circuit-achtigen: 0% comfort / 100% hardcore
Dan ga ik voor: 25% comfort / 75% hardcore.

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Mijn vorige auto was een a4 met (fabrieks)sportonderstel, vond ik opzich lekker rijden. Ik rij nu in een 330d touring met standaard onderstel, eerste reactie bij deze auto was "lekker, over een drempel zonder uit m'n stoel gestuiterd te worden". Begin me echter toch steeds meer te ergeren aan de zachtheid van het onderstel. Zeker omdat dit wat meer "funcar" is qua power en aandrijving vind ik het toch zonde dat dit een beetje te niet wordt gedaan door het zompige bochtengedrag, ben dan ook met het idee aan het spelen om er m-technik of iets anders onder te zetten wat een mooi compromis zou moeten zijn tussen sportief en comfortabel.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Onderstel van de Bimmer mag best een tikkeltje harder...
Maak best een hoop kilometers, maar vind het hardere onderstel niet onprettig. Nodigt je af en toe tenminste ook nog eens uit om een afrit of klaverblad eens iets vlotter te nemen en je op je voorligger te storten.
Nederlandse wegen zijn prima voor de wat hardere / harde onderstelafstelling.
Maak best een hoop kilometers, maar vind het hardere onderstel niet onprettig. Nodigt je af en toe tenminste ook nog eens uit om een afrit of klaverblad eens iets vlotter te nemen en je op je voorligger te storten.
Nederlandse wegen zijn prima voor de wat hardere / harde onderstelafstelling.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
been there zou ik zeggen, maar ik kan niet kiezen tussen e e n van de stellingen
ik heb twee jaar mijn E30 M3 met schnitzer onderstel als dagelijkse auto gebruikt, iets van 30.000km mee gereden in die twee jaar, hardcore vergeleken bij een S80!
nu rijd ik al 3 jaar in een E36 328i automaat, iets van 60.000km mee gereden, maar het is natuurlijk nog steeds sportief vergeleken bij een volvo S80
vermoeiend aan de M3 vond ik het uitlaatlawaai, de hoogtoerige motor/bak combi en dat er geen airco in zat voor in de zomer, maar voor de rest prima te doen en elke kilometer is leuk, de hardheid van het onderstel vond ik nooit een probleem
de 328i is heerlijk relaxed, maar wat ik mis tov de M3 is het stuurgevoel rond de rechtuit stand, toch cruciaal op de snelweg, en ik vind hem iets te zacht gedempt [ik denk op de uitgaande slag]
al met al zou ik voor veel kilometers een auto nemen met een strak, goed gedempt onderstel, die stil is, een lange 5e of 6e versnelling heeft en een goed stuurgevoel heeft rond de rechtuit stand
frank
ik heb twee jaar mijn E30 M3 met schnitzer onderstel als dagelijkse auto gebruikt, iets van 30.000km mee gereden in die twee jaar, hardcore vergeleken bij een S80!
nu rijd ik al 3 jaar in een E36 328i automaat, iets van 60.000km mee gereden, maar het is natuurlijk nog steeds sportief vergeleken bij een volvo S80
vermoeiend aan de M3 vond ik het uitlaatlawaai, de hoogtoerige motor/bak combi en dat er geen airco in zat voor in de zomer, maar voor de rest prima te doen en elke kilometer is leuk, de hardheid van het onderstel vond ik nooit een probleem
de 328i is heerlijk relaxed, maar wat ik mis tov de M3 is het stuurgevoel rond de rechtuit stand, toch cruciaal op de snelweg, en ik vind hem iets te zacht gedempt [ik denk op de uitgaande slag]
al met al zou ik voor veel kilometers een auto nemen met een strak, goed gedempt onderstel, die stil is, een lange 5e of 6e versnelling heeft en een goed stuurgevoel heeft rond de rechtuit stand
frank
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Harde onderstellen vind ik niets. Super comfortabel ook niet, maar tegenwoordig worden er hele fijne allround onderstellen gemaakt. Op de E34 rijd ik redelijk comfortabel rond, zonder dat het hard wordt, maar qua bochtensnelheden op de openbare weg heb ik echt niets te klagen. Op circuits mag het wel wat strakker, maar voor die 1 of 2 keer per jaar??? No fucking way.
Gisteren zat ik aan boord bij Michel in de E30 M3 Cecotto. Dat is nou een onderstel met een perfecte setup voor mij. Sportief, strak, maar toch alles behalve oncomfortabel. Dus alleen maar pluspunten. Doet het ook lekker op een circuit(je) en op de Ring. Zo zou iedere auto moeten zijn voor mij.
Gisteren zat ik aan boord bij Michel in de E30 M3 Cecotto. Dat is nou een onderstel met een perfecte setup voor mij. Sportief, strak, maar toch alles behalve oncomfortabel. Dus alleen maar pluspunten. Doet het ook lekker op een circuit(je) en op de Ring. Zo zou iedere auto moeten zijn voor mij.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Bij vrouwen zeg ik altijd dat ie "hard" is......................ik heb nog nooit een klap voor mijn kop gehad....................Bert ///M3 schreef:Sportief graag maar niet te. In de M3 erger ik me er wel eens aan door dorpjes enz. Ook als je passagiers mee hebt 'schaam' je je af en toe. Bij mannelijke niet maar vrouwen vinden het wel irritant


- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ik heb 2 auto's.
Als daily driver straks een Modeo wagon 2.0TDCI. Wel gekozen voor het sportonderstel omdat ik het gewone onderstel (ondanks de 18" die eronder lagen) wat te soft vond. Maarharcore is 'ie nog zeker niet. Prima voor ~45kkm/jaar.
De Focus ST is in principe natuurlijk ook een daily driver maar dan voor ~5kkm/jaar.
Is ook geen hardcore machine maar kun je best leuke bochtensnelheden mee halen.
Een knetterharde stuiterbak zoek ik niet in een auto, een comfortabele Amerikaan
ook niet.
Als daily driver straks een Modeo wagon 2.0TDCI. Wel gekozen voor het sportonderstel omdat ik het gewone onderstel (ondanks de 18" die eronder lagen) wat te soft vond. Maarharcore is 'ie nog zeker niet. Prima voor ~45kkm/jaar.
De Focus ST is in principe natuurlijk ook een daily driver maar dan voor ~5kkm/jaar.
Is ook geen hardcore machine maar kun je best leuke bochtensnelheden mee halen.
Een knetterharde stuiterbak zoek ik niet in een auto, een comfortabele Amerikaan

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Vind mijn e30 heerlijk. Iets meer comfort zou mogen maar dan in de zin van een 'comfortabeler' interieur. Stoelen zijn goed en onderstel is erg goed. Als voorbeeld; als ik naar de Z3M van Kees kijk, dan is dat mijn ideale auto.
Ik heb dus voor de laatste keuze mogelijkheid gekozen, ben ook nog maar 20 8)
Ik heb dus voor de laatste keuze mogelijkheid gekozen, ben ook nog maar 20 8)
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Als ik nu een auto zou kopen zou die gerust flink hard mogen zijn, ik heb hem toch absoluut niet nodig voor dagelijks vervoer, zouden dan puur fun-kilometers worden.

Sport-bh's uitdelen!Bert ///M3 schreef:Sportief graag maar niet te. In de M3 erger ik me er wel eens aan door dorpjes enz. Ook als je passagiers mee hebt 'schaam' je je af en toe. Bij mannelijke niet maar vrouwen vinden het wel irritant

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Eigenlijk wil ik het alletwee tegelijk. Maar met alleen comfort zou ik me meer irriteren dan een vullingslopend onderstel. Met de e39 vind ik het m-technik onderstel wel een goed compromis. De sportstoelen zijn helaas niet helemaal je van het. Iets te vlak en geen steun in de onderrug.
Onder de 3 zit een onderstel waarbij m'n ruggengraat, ondanks de comfy stoelen, er flink van langs krijgt. Leuk met spelen maar de langere ritten naar bijv. Frankfurt sloopten me behoorlijk.
Onder de 3 zit een onderstel waarbij m'n ruggengraat, ondanks de comfy stoelen, er flink van langs krijgt. Leuk met spelen maar de langere ritten naar bijv. Frankfurt sloopten me behoorlijk.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Ik wil als dagelijkse auto *(deventer <> diepenveen = 10km per dag) een lekkere grote super comfort auto hebben.
Nu in de vorm van een Toyota Landcruiser nieuw model met leer, groot navi etc. heerlijk cruisen en met 204pk op 1900kg nog steeds niet echt langzaam, afgelopen jaar ook een maand of 4 met een Lexus RX300 nieuw type gereden en dat bevalt mij gewoon goed. Soms met de RAV4 automaat 2007 van mijn meisje ook gewoon comfort. Af en toe knallen met de M3
oftewel ik ben een oude zak kwa autorijden, groot en comfort kan mij het goed doen.
Nu in de vorm van een Toyota Landcruiser nieuw model met leer, groot navi etc. heerlijk cruisen en met 204pk op 1900kg nog steeds niet echt langzaam, afgelopen jaar ook een maand of 4 met een Lexus RX300 nieuw type gereden en dat bevalt mij gewoon goed. Soms met de RAV4 automaat 2007 van mijn meisje ook gewoon comfort. Af en toe knallen met de M3
oftewel ik ben een oude zak kwa autorijden, groot en comfort kan mij het goed doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hielke, Semrush [Bot] en 8 gasten