Why of why?
Toen ik begin december de BMW 325ti kocht had ik niet kunnen verwachten dat ik zo snel al veel opdrachten over de grens zou krijgen als driver coach en automotive writer. Een lekkere start als ondernemer, ook mede dankzij Peter die me vanuit DF alweer de nodige opdrachten gegund heeft. Klasse!
Enfin, ik reed in no-time 10.000 km met de Compact en dan moet de bulk nog gaan beginnen. Dat liep een beetje scheef, dus begon ik na te denken over een diesel of auto op LPG. Youngtimer uiteraard, geschikt voor kilometervreten.
Niet mijn keuze
Nadat ik een heleboel auto's voor mijn neus verkocht zag worden, eentje zelfs letterlijk toen ik een proefrit wilde maken met een hele fraaie E46 330d Touring, werd ik volgens mijn maatje Geert een beetje wanhopig. Dus hij tipte mij om ook eens naar de Passat uit 2002 / 2003 met 130pk TDI te gaan kijken. Ik vond eerst de auto die ik nu heb gekocht, maar zag tevens een superfraaie Highline staan in Duitsland met nog geen 2 ton op de klok. Toen ik de rekensom maakte voor import, BPM etc. zag ik opeens in dat ik ook nog minimaal 2 weken moest wachten op een NL-kenteken. Dus pakte ik de eerste advertentie er nog eens bij en hapte toen eigenlijk direct toe.
De Passat is van maart 2003, dus een verse youngtimer. De auto is van 1e eigenaar, dealeronderhouden en heeft net als die Duitse belachelijk weinig km's gereden voor een TDI als dit: 244k (ik reed auto's met 180k na 2 jaar de lease uit afgelopen jaren, dus ik vind dit echt heel weinig!). Enfin, terug naar de auto.
Hij is zwart.

Volkswagen Passat Variant TDI Sport
Passat B5.5 (Typ 3BG)
131 pk / 310 nm
6-bak
Sportonderstel (verlaagd)
Originele 16 inch velgen van Sport uitvoering

Best een lekker interieur met o.a.:
Sportstoelen
Sportstuur
Climate control
Cruise Control
Parrot carkit
Sony Xploid met Aux ingang voor Spotify
De Passat Variant B5.5 is groot, maar relatief licht. Deze TDI is bijvoorbeeld 70 kilo lichter dan een E46 320d Touring. Dat had ik vooraf niet verwacht, maar maakte de keuze alleen maar weer 'verstandiger'. Soms moet je je emoties even opzij zetten.
De stoelen zitten heerlijk, dus daarvoor hoef ik geen SAAB 9-5 of Volvo V70 te zoeken. Het stuurt natuurlijk wel nagenoeg hetzelfde als die twee. Niks spannends aan. Maar het gaat de bocht om. Voor een Passat is dat sportonderstel natuurlijk ook niet echt meteen adrenalineverhogend. Dat doet er voor mij niet toe, ik zal vooral heeeeel erg veel op de cruise control tokkelen. En dat doet 'ie als de beste. Lekker zuinig. De brandstofmeter lijkt maar niet te bewegen na 200 km gereden te hebben met een volle tank. Tussen de 1:16 en 1:20 zal mijn gemiddelde verbruik zijn. Dat scheelt een slok op een borrel.
Onderhoud en upgrades
Tijdens de proefrit hoorde ik rechtsvoor een geluid en dat lijkt op een homokineet of wiellager dat 't gaat begeven. Dus dat ga ik binnenkort aan laten pakken, evenals het verversen van de nodige sappen en filters. Vandaag al even diesel(verstuiver)reiniger in de tank gepleurd en komende twee tankbeurten even Premium BP tanken. Dat kan geen kwaad lijkt me. Wellicht laat ik komende maanden ook de multiriem met rollen, distributieriem en de achilleshiel van dit type motor: de waterpomp, vervangen. Ook moeten de koplampen gepolijst worden voor het mooie.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken in de wasstraat is de Passat nog niet lek bij het interieurfilter, maar dat wil ik wel aanpakken zodat ik daar nooit gezeik mee krijg (uit de aankooptips voor dit type Passat lees je dat het naast natte voeten vooral ook elektrische storingen op kan leveren). Roest heeft de Passat verder niet, want hij is volledig gegalvaniseerd. Ook een voordeel t.o.v. veel van zijn leeftijdsgenoten.
De rollo achterin ontbreekt, dus die ga ik via MP scoren. Daar staat een nieuwe, ongebruikte. Even uitvogelen of 'ie past.
Ook wil ik andere vloermatten. De huidige schuiven irritant en zijn lelijk. Verder heb ik nog geen upgrades kunnen bedenken.
Kortom, ik ga de 325ti enorm missen, maar dit is zowel zakelijk als privé een verstandige keuze. En in deze uitvoering is het geen stakker. Gezien de staat van onderhoud en km-stand verwacht ik dat 'ie nog een lange tijd mee kan, deze antichrist.