Bericht
door Spijkerhard » 28 feb 2018, 11:16
Uhmmm, Wiki loopt denk nog een beetje achter, en de differentiaties hebben alles te maken met de meetmethode.
De Euro 6 norm is gelijk gebleven.
Euro 6c is gebaseerd op een andere (reëlere) WLTP test cyclus,
Euro 6d is gebaseerd op een RDE (Real Driving Emmisions) cyclus.
In de 6d norm mag de overschrijding van de norm "maar" 110% van de maximale uitstoot norm zijn (168mg/km ipv de norm van 80).
In de praktijk bleken Euro 6 auto's tot bijna 10 maal de maximale norm uit te stoten (Zafira), o.a. i.v.m. software matige "regelingen" die de AdBlue inspuiting op allerlei momenten uitschakelt (motor nog niet warm, buiten temperatuur niet juist, belasting te hoog etc.). Dat is nauwlijks minder dan de Euro 4 en 5 auto's in de praktijk (Sjoemel software ging om het herkennen van de test cyclus en dan ontstekingswaarden aanpassen)
De discussie in Duitsland gaat over het daadwerkelijk omlaag brengen van fijnstof en NOx in stedelijke gebieden, aangezien de vervuiling in de praktijk niet omlaag gaat in bijvoorbeeld Stuttgart (het mekka van Mercedes diesel voertuigen). Uitsluiting dreigt dan ook voor voertuigen die niet aan de Euro 6d Temp norm voldoen.
Maar Arthur, verboden gaan pas Q4 2019 op zijn vroegst in, alle tijd om een andere auto uit te zoeken.
Bron: Welt (Veröffentlicht am 14.08.2017)
Die für die Typenzulassung dann geforderte Abgasnorm 6d verlangt nicht mehr nur eine Prüfstandmessung, die Fahrzeuge müssen sich künftig auch einer RDE-Messung stellen. RDE steht für Real Driving Emission, also für eine Messung, die unter realistischen Bedingungen im Verkehr vorgenommen wird. Für dieses Verfahren gelten allerdings weniger strenge Grenzwerte als für auf dem Prüfstand. Im Fall von Stickoxid, und allein darum geht bei der Dieselproblematik, dürfen die Fahrzeuge bei der RDE-Messung 110 % mehr als im Zyklus emittieren. Euro 6 sieht 80 Milligramm NOx pro Kilometer vor, Euro-6d-Temp erlaubt im RDE-Messverfahren maximal 168 Milligramm. Auch wenn dieser Grenzwert laxer erscheinen mag, ist die Euro-6d strenger. RDE-Messungen haben offenbart, dass viele aktuell am Markt befindliche Euro-6-Fahrzeuge weit mehr als das Doppelte der eigentlich zulässigen Stickoxide emittieren. Insofern geht die Einführung der ab September geltenden 6d-Norm mit einer praktischen Verschärfung einher.
Misschien een beetje veel details, maar doordat ik veel in Duitsland heb gewerkt, nogal wat mee gekregen van de Duitse radio, verbolgen duitse collega's en natuurlijk Autobild