Als kers op de taart heb ik ook nog even de Chewbacca dempers van de kofferbak vervangen met Stabilus units. Het zijn kleine dingen, maar het houdt de auto wel fris. Ik ben in totaal toch nog 5 uur bezig geweest (incl. opruimen), maar zoals zo vaak is een groot deel hiervan schoonmaken, vooral de binnenkant van de kleppendeksel, alsmede op het eind al het gereedschap en bakken wat onder de olie zit afpoetsen.
Men neme deze onderdelen:

- Kleppendekselpakkingset van Elring (318.600). Dit omvat tevens de 15x rubbertjes voor de bouten.
- Olievuldoppakking (11127526447)
- Ringetjes voor de Vanosleiding (32411093596)
- Vanospakking (11361433817)
- Vanosrevisieset van i6automotive in de UK (via Ebay). Ik had liever Beisan gehad, maar met verzendkosten en al wordt het prijsverschil dan wel erg groot. i6auto had ik ook m'n Disa revisieset van en dat zag er allemaal prima uit. (621-126006.3)
- Stabilus dempers (9832NI)
Totale kosten van onderdelen was zo'n 100 Euro.
Het demonteren van de kleppendeksel zelf was een fluitje van een cent. Geweldig systeem trouwens met die bobines. Ik heb de latere units die met een plastic hendeltje vastzitten, i.t.t. de bobines die met die metalen klemmen los gaan, en dan ook nog eens met 12 boutjes vast zitten. Zoals het een auto met bijna 2 ton op de klok betaamd, zat alles lekker vastgeplakt. Deze deksel was er zo ver ik weet nog nooit af geweest. Beetje kloppen, beetje wutteren, beetje duwen en trekken, en zie hier...de schoonheid van de 6 in lijn.

Ik was zeker niet ontevreden hoe het er uit zag. Het enige echte werk wat er aan zat, was de binnenkant van het kleppendeksel. Hier zat wel wat gele smurrie, van de wat kortere ritten die wij rijden met de auto (18 maart maar eens uitlaten dan...) en samen met wat vuiligheid, maakte het toch nog tot een vervelend werkje om schoon te maken. Ik kon het echter niet over m'n hart verkrijgen om de deksel weer smerig terug te monteren. Er zit ook zo'n heerlijke wafelstructuur in wat het helemaal onmogelijk maakt om op een snelle manier dat ding uit te poetsen.

Afijn, toch gelukt uiteindelijk en zo goed en zo kwaad als het ging alles schoon gemaakt. Ik wil wel een keer een olieflush doen om de laatste resten een beetje weg te krijgen hier en daar.
De pakking was trouwens zoals ik verwachtte...2 ton oud....en krokant. Ik moest echt voorzichtig stukje bij stukje alles loshalen zo dat ie in een stuk eruit kwam. Echt knoeperbros, en helemaal die 2 binnenste rubbers rond de bougiegaten.
Goed, ik zal het niet te langdradig maken...fast forward naar de Vanos. Boutje hier, moertje daar en dan ligt dit op tafel:

Nog 9 boutjes en dan krijg je dit:

De teflon ringen en rubber o-ringen moest ik er vanaf snijden. Ook die waren helemaal uitgehard. De zuiger zat redelijk los in de cilinder, dus ik ga zeker profijt hebben van deze revisie.

Verder weinig spannends te melden. Ik zal niet de hele procedure op gaan schrijven, maar ik heb exact de stappen van Beisan gevolgd en dat ging prima. Vloeibare pakking op de halve maantjes en 2 naden natuurlijk (lekker OCD, alles Elring

En toen zat het weer in elkaar. Starten ging zonder problemen, zonder kuchen en zonder codes. Om half een lag ik in bed, maar het was me weer een fijne en voldane avond. Neeeext!