325ti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 18 dec 2017, 16:29

Onderstel heeft ie echt niet nodig zolang je geen die-hard trackday rijder bent. Vind ik.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 325ti

Bericht door ///Joost » 19 dec 2017, 09:37

Dennis Cavallino schreef: 18 dec 2017, 16:29 Onderstel heeft ie echt niet nodig zolang je geen die-hard trackday rijder bent. Vind ik.
+1, als mijn onderstel aan de beurt komt (volgende zomer?) dan ga ik gewoon voor Sachs OEM vervangingsdempers (M-Technik) met behoud van originele veren.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 325ti

Bericht door Jan-Willem » 19 dec 2017, 09:56

Sachs zijn wel goede dempers, toch zou ik zelf wel voor bilstein B6 gaan die geven wel wat meer rust in de koets omdat ze iets stugger zijn.

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: 325ti

Bericht door indobesar » 19 dec 2017, 15:30

Flamman schreef: 17 dec 2017, 10:36 Dat is precies wat ik met mijn 323ti zojuist heb uitgevoerd, Bilstein B12, 40% platen sper, pagid RSL29 blokken, nieuwe originele schijven, goodridge metaal omvlochten remslangen en powerflex paars in de achteras.
Ik rijdt er dagelijks mee (ook in de youngtimer regeling) en dat bevalt me prima met deze upgrade's.

@Dennis mijn auto stond een paar keer naast de jouwe op CPZ 😉
Weer terug bij de compact?! :D
Leuke mods! Foto van de bolide?

Dennis Cavallino schreef: 18 dec 2017, 15:25 De E46/5 is natuurlijk groter, zwaarder, luxer en comfortabeler dan een E36/5.

De E36 323ti Compact is sowieso speelser. De E46 325ti is meer allround. Ik vind hem beter geschikt voor dagelijks gebruik, maar hij is niet per sé leuker. Ik vind de M54B25 een mooi blok.

Op een E36 Compact kun je veel makkelijker een sper monteren en veel eigenaren hebben dat op een E36 323ti ook al gedaan. Ook is de E30 achteras natuurlijk een groot verschil tov de multilink E46 achteras. Dus waar je voorkeur naar uitgaat ligt erg aan wat je met de auto wilt doen. Rijd je alleen maar B-wegen, dan zou ik de 323ti kiezen. Wil je alles dwars? Dan ook de E36. Rijd je ook veel lange afstanden, dan zou mijn voorkeur naar de 325ti gaan. Al is het alleen maar vanwege de cruisecontrol en climate control.

Met beide auto's kun je wel echt lekker sturen.

Verder nog een onderbelicht dingetje. De pedaalslag van de E46 Compact koppeling is zowel in de 316ti als 325ti vrij lang. Wat iets van het scherpe karakter weghaalt. Daar heb je in een E36 geen last van.

Tnx Macboy! 😂
Ook de 323ti heeft airco (handmatig) en cruisecontrol. Ook heerlijk voor op de snelweg. Op B-, maar voornamelijk C-wegen(boerenweggetjes) vind ik het blok te "lui". Het is niet opzwepend om van bocht-tot-bocht te 'knallen'.

///Joost schreef: 19 dec 2017, 09:37
Dennis Cavallino schreef: 18 dec 2017, 16:29 Onderstel heeft ie echt niet nodig zolang je geen die-hard trackday rijder bent. Vind ik.
+1, als mijn onderstel aan de beurt komt (volgende zomer?) dan ga ik gewoon voor Sachs OEM vervangingsdempers (M-Technik) met behoud van originele veren.
Het 46 onderstel vond ik niet erg uitgebalanceerd. De OEM M-sport dempers op de E46 vind ik persoonlijk geen fijne karakterstiek hebben. Erg hard op dwarsrichels. Met name snelweg (autobahn!) niet comfortabel. De vering is dan weer relatief zacht. Een B12 onderstel (bilstein dempers +eibach veren) is veeeeeel comfortabeler.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1477
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: 325ti

Bericht door JdBn » 19 dec 2017, 16:14

Gaaf zo'n compact, kleurencombi is ook wel lekker apart! Ik weet dat het een model is dat veel mensen niet mooi vinden maar ik heb de e46 compact altijd wel een leuk ding gevonden :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 05 feb 2018, 22:50

Gisteravond had ik een supergrappig ritje tegen een Fiat 500 Abarth met pijpjes links en rechts. Van Amersfoort binnendoor naar Maarsbergen.

Dat ging echt heel erg gelijk op. Bizar dat twee totaal verschillende auto's in de praktijk exact even snel lijken te zijn. Maar op papier ook: http://www.zeperfs.com/es/duel88-3745.htm

Bij afrit Driebergen onderaan de A12 ging hij linksaf (richting studentenkamer gok ik) en ik rechtsaf richting Odijk.

Mocht het een DF-er zijn en je leest dit, dan nogmaals thumbs up voor de manier waarop we samen volle polle reden, maar zonder onnodige risico's te nemen bij kruisingen en ander verkeer. Top! Echt lachen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40281
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 325ti

Bericht door Knot » 05 feb 2018, 23:20

Altijd lachen als dat inderdaad netjes kan en met respect voor elkaar.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 325ti

Bericht door Macboy » 06 feb 2018, 08:06

Vertel dan hoe het ging :)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: 325ti

Bericht door Spijkerhard » 06 feb 2018, 10:07

Ja precies. Zoals het verhaal over 3 seconden op een Italiaans kruispunt, vertelt over 50+ regels, bijvoorbeeld (wie herinnert zich dat niet?!)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 325ti

Bericht door ///Joost » 06 feb 2018, 10:18

Spijkerhard schreef: 06 feb 2018, 10:07 Ja precies. Zoals het verhaal over 3 seconden op een Italiaans kruispunt, vertelt over 50+ regels, bijvoorbeeld (wie herinnert zich dat niet?!)
:lol: Iets met een M5 toch?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: 325ti

Bericht door Dennis Cavallino » 06 feb 2018, 14:08

Macboy schreef: 06 feb 2018, 08:06 Vertel dan hoe het ging :)
Ok komt 'ie!

Zo spannend is het allemaal niet. Ik nam de afslag Maarn op de A28 nadat ik een dagje op het TT Circuit Assen was geweest met de Avenger Cup. Ik stond links voorgesorteerd, want dat is de kortste route onder het viaduct door en dan hoef je 200 meter verderop niet meer in te voegen. Maar rechts stond dus die zwartgrijze Abarth. Ik had er niet op gelet eigenlijk. Maar het licht ging op groen en ik gaf een beetje gas. De Abarth ging via de rechter kant onder het viaduct door, en had natuurlijk een flinke buitenbocht daardoor. Hij had er duidelijk zin in, want hij vloog veel harder onder het viaduct door dan ik. Meestal maak ik het niet meer mee dat mensen willen sparren op de openbare weg, of je bent na 10 meter al je 'opponent' kwijt omdat ze doorgaans zo langzaam op groen licht reageren. Dus ik dacht in dit geval: ik haak ff aan.

Bij de volgende verkeerslichten reden we achter elkaar, volgas over de A28. Daarna even afremmen voor de twee kruispunten die volgden en daarna naast elkaar vol door. We lieten elkaar netjes voor gaan bij invoegen van 2 naar 1 rijstrook. Heel wat anders dan de meeste leaserijders die wél eerst een sprintje doen, maar dan boos gaan lopen seinen als je gewoon rustig invoegt voor ze, terwijl je ook nog eens bij ze weg rijdt... dat snap ik nooit zo goed. You win some you loose some, maar waarom dat seinen? Of erger: bumperen en afsnijden. Ik merk dat zelfs als ik géén sprintje doe en wel gewoon vanaf de linker baan naar rechts invoeg voor anderen zonder dat ik hoef te remmen of dat ik ze af hoef te snijden, maar dat mensen toch vrij snel geneigd zijn om te gaan lopen seinen. Terwijl ze werkelijk nergens last van hebben.

Enfin, de Abarth en ik gingen prima samen. Ik zat ver in 3e versnelling en hoog in toeren toen we de eerste linkerbocht doorgingen. Geen idee hoeveel km/u dat is in de praktijk, ik lette liever op de weg. De Abarth reed ook clean, maar dus wel hard. Geen gekke bewegingen. Op naar 4e versnelling en door naar 't rood... en zelfs nog een stukje in V gedaan, maar toen ging de Abarth al niet meer zo rap. Bij de N224 weer even kalm aan en daarna nog doorgehaald tot aan Maarn. Daar reden we beide de A12 op. Niet meer zo hard als ervoor.

Het viel me dus op dat beide auto's van 0-160 prima aan elkaar gewaagd waren, maar hoe hoger de snelheid werd hoe makkelijker ik dichterbij kon komen. En dat blijkt dus ook wel uit dat linkje. Boven de 160 gaat de 325ti echt veel rapper dan zo'n 500 met go-faster goodies. Dat zal wel door het frontaal oppervlak komen ofzo, want de 500 is uiteindelijk maar 10km/u langzamer op topsnelheid. Maar boven de 160 kakt 'ie gewoon in, of het is de overbrenging van de 325ti die dan beter is. Tot de 160 is de Abarth op papier nipt sneller in de meeste versnellingen, maar het is close in de praktijk.

Tja, het is allemaal geen proza, maar het was gewoon een leuk ritje. :df:

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: 325ti

Bericht door Nickvl » 06 feb 2018, 16:38

Dergelijke spontane acties op de openbare weg blijven echt geweldig, altijd leuk om mee te maken!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: 325ti

Bericht door Spijkerhard » 06 feb 2018, 16:51

:thumbup: :df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: 325ti

Bericht door Macboy » 07 feb 2018, 09:58

Geweldig verhaal dank :thumbup:

En erg herkenbaar met dat seinen.

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Re: 325ti

Bericht door Jeroen05 » 16 feb 2018, 07:37

Cool dat enthousiasme!

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: 325ti

Bericht door M@rcel » 17 feb 2018, 16:19

Vond de lange adem van de 323ti ook altijd zo fijn. leuke auto Dennis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian en 7 gasten