'Diffusers'
- Dennis Cavallino
'Diffusers'
Op veel auto's zie je tegenwoordig af fabriek van die nep-diffusers in de achterbumper. Een groot lelijk donkerplastic vlak. Je ziet het heel extreem op bijv. de 130i van Rico, maar ook op veel andere BMW's in iets subtielere uitvoering en veel Audi's. Maar ik vind het niet mooi. Doe mij maar gewoon een achterbumper in kleur.
Waar komt deze 'rage' opeens vandaan? Want mooi kan niemand het toch niet noemen, toch? Het is ook niet racey, want nut hebben ze niet volgens mij.
Vinden jullie het wel mooi?
Waar komt deze 'rage' opeens vandaan? Want mooi kan niemand het toch niet noemen, toch? Het is ook niet racey, want nut hebben ze niet volgens mij.
Vinden jullie het wel mooi?
-
OnlineStefan R
- Auto: Vakantievoertuig
[img:800:600]http://home.kabelfoon.nl/~sruis/Achterz ... edium).JPG[/img]
Zelf gebouwd, En zéér functioneel. (anders had hij al verdwenen geweest)
De Speedster heeft van naturen een lift op de kont bij hogere snelheden, Doormiddel van de diffuser wordt de luchtstroom "gebroken" en is de lift op de kont drastisch verminderd....
Zelf gebouwd, En zéér functioneel. (anders had hij al verdwenen geweest)
De Speedster heeft van naturen een lift op de kont bij hogere snelheden, Doormiddel van de diffuser wordt de luchtstroom "gebroken" en is de lift op de kont drastisch verminderd....
- Jan Visser
Die van de mitsubishi werkt wel degelijk.Tenminste...in best motoring zeggen dat ze het verschil kunnen merken.Die van de clio en de elise werken nog beter dan op de mitsubishi als je kijkt naar de grote er van.Maar ze werken pas echt als je een volledig vlakke bodemplaat hebt.En dat heeft geen van de eerder genoemde 3 volgens mij.
- Jan Visser
- MX5T
diffusion
diffusers werken pas echt als de luchtsnelheid hoog genoeg is dus ofwel bij "gewone wagenhoogtes"bij zeer hoge snelheid, ofwel bij zeer lage wagenhoogtes.
Ik geloof de geclaimde effecten pas als ik windtunnelmeetresultaten zie met en zonder diffuser en die laten de fabrikanten wijselijk niet zien omdat het marketinggehalte van die dingen vele malen hoger is dan de downforceverbetering
Ik geloof de geclaimde effecten pas als ik windtunnelmeetresultaten zie met en zonder diffuser en die laten de fabrikanten wijselijk niet zien omdat het marketinggehalte van die dingen vele malen hoger is dan de downforceverbetering
- Stéphane
Re: diffusion
Helemaal eens. Pas als het bewezen nut heeft geloof ik er in. Hoe het er uitziet is bijzaak.Dieseltourist schreef:diffusers werken pas echt als de luchtsnelheid hoog genoeg is dus ofwel bij "gewone wagenhoogtes"bij zeer hoge snelheid, ofwel bij zeer lage wagenhoogtes.
- Sjoerd
[img:1024:768]http://www.wallpaper.net.au/wallpaper/a ... 24x768.jpg[/img]
-
Mits het nuttig is vind ik het OK.
Wanneer het straks op elke auto zit met een 'sport' badge zonder dat het nuttig is (puur sier) dan is het weer minder.
Beetje hetzelfde met een startknop... is mooi op een sportauto en vond het op een S2000 ook een leuke gadget, maar als ze het in elke burgerbak gaan stoppen (uiteraard niet eens een echte startknop, maar gewoon elektronica erachter) is het speciale er wel vanaf.
Wanneer het straks op elke auto zit met een 'sport' badge zonder dat het nuttig is (puur sier) dan is het weer minder.
Beetje hetzelfde met een startknop... is mooi op een sportauto en vond het op een S2000 ook een leuke gadget, maar als ze het in elke burgerbak gaan stoppen (uiteraard niet eens een echte startknop, maar gewoon elektronica erachter) is het speciale er wel vanaf.
-
Tja, ik vind het over het algemeen wel mooi staan. Bij onze 323ti zit er ook iets wat er op moet lijken....mede door de contrasterende kleur vind ik het er wel aardig uitzien.
Bij een 1 serie m sport uitvoering, mooi
e39 M5 mooi, mits in contrasterende kleur.
e60 M sport uitvoering ook mooi.
[img:1024:768]http://home.planet.nl/~berg8363/registe ... %20048.jpg[/img]
Bij een 1 serie m sport uitvoering, mooi
e39 M5 mooi, mits in contrasterende kleur.
e60 M sport uitvoering ook mooi.
[img:1024:768]http://home.planet.nl/~berg8363/registe ... %20048.jpg[/img]
-
OnlineStefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Een diffuser zal als hij groot genoeg en de juiste vorm heeft een "zuigeffect" aan de onderzijde van de auto genereren, Ook wel downforce genoemd.Dieseltourist schreef:Leg me eens uit wat je hiermee bedoelt ?Stefan R schreef:Een diffuser is er niet alleen om downforce te genereren, Maar ook om verkeerde luchtstromen te breken.
Maar bovendien kan hij ervoor zorgen dat luchtstromen anders geleid worden e/o gebroken worden.
De Speedster heeft de nare eigenschap om boven de 130 wat licht op de kont te worden. Dit wordt veroorzaakt door een verkeerde luchtstroom (lift) Door de diffuser die ikzelf gemaakt heb wordt deze luchtstroom verbroken/anders geleid, En is de lift een héél stuk gereduceerd.
Maar hij is te klein om ook daadwerkelijk downforce te genereren. Daarvoor zou hij een stuk lager moeten zijn, En een stuk langer en schuin omhoog lopend. Hiermee creeer je een venturi effect, Wat wel downforce opleverd.
Het is misschien Jip & Janneke taal. Maar ik heb hierover met iemand gesproken die het één en ander van aerodynamica afweet, En van hem komt ook deze wijsheid.
- MX5T
@ stefan r: het is jammer dat de wijsheid van een ander komt en dan is het moeilijk inhoudelijk discussiëren
maar mijn boerenverstand zegt dat een diffusor de liftveroorzakende luchtstroom achterop je kofferdeksel niet wezenlijk zal beïnvloeden.............als dat zo was dan zouden spoilers en vleugels achterop ook een groot deel van hun werking verliezen.............en dan zouden ze in de F1 enkel met diffusers rijden want die vleugels veroorzaken, afhankelijk van de ingestelde hoek, nogal wat luchtweerstand en als ze dat kunnen voorkomen zullen ze het niet laten
het effect van je diffuser kan er zeker wel zijn maar het kan ook een placebo-effect zijn zoals bij een luide uitlaat mensen ook vaak het gevoel hebben dat het beter vooruitgaat
meten is de enige maatstaf ofwel op het circuit door een onbevooroordeelde coereur met/zonder diffuser, of op een zeer vlakke weg met rekstrookjes tussen bijv de schokdemperbevestigingspunten en dan bij 200 kijken in welke configuratie de kracht het grootste is
maar mijn boerenverstand zegt dat een diffusor de liftveroorzakende luchtstroom achterop je kofferdeksel niet wezenlijk zal beïnvloeden.............als dat zo was dan zouden spoilers en vleugels achterop ook een groot deel van hun werking verliezen.............en dan zouden ze in de F1 enkel met diffusers rijden want die vleugels veroorzaken, afhankelijk van de ingestelde hoek, nogal wat luchtweerstand en als ze dat kunnen voorkomen zullen ze het niet laten
het effect van je diffuser kan er zeker wel zijn maar het kan ook een placebo-effect zijn zoals bij een luide uitlaat mensen ook vaak het gevoel hebben dat het beter vooruitgaat
meten is de enige maatstaf ofwel op het circuit door een onbevooroordeelde coereur met/zonder diffuser, of op een zeer vlakke weg met rekstrookjes tussen bijv de schokdemperbevestigingspunten en dan bij 200 kijken in welke configuratie de kracht het grootste is
- Dennis Cavallino
- Dennis Cavallino