Leuk meegenomen: eerst nog even een uurtje Autobahnbrennen om de auto en mezelf warm te draaien. Ik val meteen met mijn neus in de boter. Ik rijd de A74/A61 op en in mijn binnenspiegel zie ik een prachtige en hagelnieuwe VW Golf 7.5R. Bij het bevrijdende ophefbordje na de grens volgt meteen de onvermijdelijke actie en reactie. Volle bak actie, want ik tik meteen de snelheidsbegrenzer aan. De Golf ook, want hij kan volgen. Een kilometertje of 20 flink gesport met de Golf. Ik laat hem even voorbij zodat ik kan profiteren van de slipstream. Ik ben tegelijkertijd ook benieuwd of dit een gechipte R is. De Golf R is natuurlijk supermakkelijk te chippen naar 400 pk.
Een ding is zeker. Hij heeft in ieder geval niet de standaarduitlaten. Wat een joekels zitten eronder en wat produceren ze een bak herrie. Fenomenaal! De Performance uitlaat heeft hiertegen niets in te brengen. Gelukkig kan ik zijn slipstream de eer redden. Ik loop ietsjes bij hem in en dat lukte omgekeerd niet. Een overwinning op punten dus. Het blijft gek, maar ik ben toch blij dat ik win haha.
Nog wel een schrikmomentje. Op een bepaald moment lijkt het alsof zijn turbo de geest geeft. Plotseling komt er enorm veel zwarte rook uit de uitlaat. De Golfrijder blijft gewoon stoïcijns doortrappen dus het zal wel ok zijn.
Ik blijf overigens een fan van de Golf R. Ik had hem nu al bijna gekocht. Zou zomaar mijn volgende kunnen worden over 2 jaar (dan wel de Golf 8). Bij afrit Dusseldorf/Roermond slaat de Golf af en besluit ik iets meer op koppel rijden. Wat in de praktijk betekent dat je eigenlijk net zo snel bent.
Of je nu in 4,5, 6 of 7 accelereert, het gaat gewoon waanzinnig gemakkelijk. Zelfs in de 8e versnelling blijft ie nog wel gaan, maar dan iets beschaafder. Echt indrukwekkend. Het geluid is prachtig en de vermogensopbouw is fenomenaal. Zoveel trekkracht. Ik kan het uiteraard niet laten om de auto af en toe in de snelheidsbegrenzer te laten lopen (259 op teller bij mij). Gaat ook al zo makkelijk!
Na het obligate uurtje Autobahnbeuken arriveer ik bij Bad Neuenahr. Daar pak ik de L83. Je moet even stapvoets het dorp door (langs Steigenberger Hotel en Kurpark) en daarna rijd je zo de heuvels in. Echt een topweg. Heel veel bochten, inclusief een paar haarspeldbochten. Belangrijkste: er rijdt bijna niemand. Daarna neem ik de L85 richting Kempenich. De snelheidslimiet van 60 km/h moet je zien als een adviessnelheid, want het is een heerlijke weg. Wederom paar lekkere haarspeldbochtjes erin en meteen door op de L83 en L10 (ook een superfijne weg) richting Hohe Acht/Adenau om bij Café Zur Nordschleife een bockwurstje te scoren. Wel fijn om daar eens te rijden zonder al die Ringers in de buurt. Al dat asfalt voor jezelf. Afsluitend ben ik nog naar het drielandenpunt gereden (stukje binnendoor, stukje Autobahn) om daarna weer koers te zetten naar Venlo. Al met al ruim 500 kilometer gereden en ruim 6.5 uur non-stop gestuurd.
Doel vandaag is om de auto in Sport+ beter te leren kennen. In Sportmode erger ik me vooral aan het vroege en bruuske ingrijpen van ESP dus heb ik bijna hele dag in Sport+ gereden. Sport+ bevalt me echt een stuk beter dan de reguliere Sportmode. In Sport+ wordt veel meer slip toegelaten en je kunt wat meer spelen. Uiteindelijk grijpt het ESP wel in en dat vind ik op de smalle en natte wegen ook prima. Het was vandaag eindelijk weer eens zonnig, maar in de bossen was het asfalt nog nat.
Rnd schreef het volgens mij eerder deze week, maar de BMW M140i is af en toe al best wel listig. Zo zie ik bij een vroege bochtexit opeens de vangrail langs de binnenkant van de bocht heel dicht op me af komen. Kan ook aan mijn eigen onkunde liggen, maar mijn hartslag gaat wel even iets omhoog. Wat het ook wel weer leuk maakt natuurlijk

Dan wel op zomerbanden. De winterbanden zijn een irritatiefactor. Wat zijn dat toch een krengen. Bij het minste of geringste hoor je de bandjes al kermen. Best wel soort van vermoeiend. Ook vind ik de rechtuitstabiliteit niet top met de winterbanden. Nu is het soms een heel klein beetje billenknijpen als je met hoog tempo (220 plus) een flauwe Autobahnbocht in draait. Met zomerbanden heb ik dit probleem niet. De rechtuistabiliteit is dan prima. Dan is de M140i wel een auto waarmee je moeiteloos langdurig hard rijdt.
Ik rijd vandaag de meeste tijd met het adaptieve chassis in hardste stand. Niet optimaal. Het asfalt in de Eifel is vaak slecht en je zit best wel te stuiteren in de auto. Vooral de achteras is wat te stevig gedempt , zeker in vergelijking met de relatief softe vooras. Daar zit nog ruimte voor verbetering. In sport + kun je het chassis helaas niet op comfort zetten, wat jammer is. De besturing is in sport+ wat zwaarder en dat geeft de auto wel een beter stuurgevoel. Niet top, maar wel ok verder. De lichtere besturing (comfortmode) vind ik echt gevoelloos.
De versnellingsbak is briljant. Ik gebruik 80% van de tijd de flippers, maar vandaag laat ik de bak vaak in D(sport) en S gebruikt. Ik vind D-sport misschien nog wel prettiger dan de S-stand. Hij houdt in D-sport het toerental hoog op het moment dat je een paar keer gas geeft maar ook laag als je even rustig aan doet. De S-stand vind ik iets te onrustig bij normaal tempo. Enige minpuntje van de bak is dat één versnelling handmatig terugschakelen nog wel vlot gaat, maar als je er twee of meer terug wilt het dan toch wat meer tijd kost.
Het brandstofverbruik was 1 op 7,5. Gezien het rijtempo acceptabel. De auto zuipt als je het gaspedaal intrapt, maar een beetje plezier mag best wat kosten. Anders moet je zo'n auto niet kopen. Wel had de tank groter mogen zijn voor de actieradius. Om volledig te zijn typ ik ook snel iets over de stoelen. Ik stap na 6.5 uur intensief sturen fit uit. Prima dus. Ook voldoende zijdelingse steun.
Het algemene gevoel wat blijft hangen: ik ben blij met de auto. Heel blij. Hij heeft niet alleen een meer dan briljante motor, maar het is ook een superleuke stuurmansauto. Niet perfect, maar wel heel erg leuk. Net als de rit vandaag. Heerlijk om er in mijn eentje op uit te gaan. Dit is zo'n dag dat je maatjes wordt met je auto. Dat je een band opbouwt. Dat je de auto leert kennen. Dat is echt een mooi gevoel!
Paar foto's








