S73 T AMG: Pagani power in an S-Class wagon

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Roman

S73 T AMG: Pagani power in an S-Class wagon

Bericht door Roman » 11 jul 2007, 15:32

Close your eyes and imagine working at AMG, Mercedes' own in-house tuning division that should by now be familiar to everyone. Now go back a decade and imagine being in Affalterbach then. As part of the AMG team, you've had your share of kicks developing monster engines and shoehorning them into otherwise ordinary luxury sedans, and now you've just developed an even crazier engine for the Pagani Zonda. You're looking at the supercar engine, and you're looking at a big ol' S-Class sedan. So tempting, if only someone would give you the budget to put the two together.

Enter stage left the Sultan of Brunei, a monarch with a penchant for crazy cars and the money to make them reality. So in you shoehorn the 7.3-liter DOHC 48-valve V12, all 565 horses worth, and create a monster of a super-sport-sedan. While you're at it, why not fit a special exhaust, brakes, suspension, wheels and full custom interior. Oh yeah, and just for kicks, why not make it a wagon while you're at it. The result: the cartoonishly sinister S73 T AMG.

The Sultan was reported to have originally ordered 15, then decreased the commission to 10 (the oil business must have been slow that year), and sources estimate that a total of 18 were built, with three remaining in AMG's custody. Suddenly the more recent idea of dropping a Lamborghini V10 into an Audi sedan doesn't seem quite so crazy, does it?

[Source: Autojunk.nl]
Production of basic cars: 1997

-Body style / Seats: Station Wagon / 5
-Powertrain: Front engine, Rear wheel drive
-Engine: AMG M120 E73 (same as Pagani Zonda C12S)
-Capacity: 7,291cc
-Type: V12, DOHC, 48 valves
-Max. Power: 565bhp/5,900rpm
-Max. Torque: 75.5kgm/4,500rpm
-Transmission: 5-speed automatic transmission
-Tyres: Front 255/40 ZR 19 - Rear 285/35 ZR 19

Equipment:

- AMG sportsexhaust system with metal catalysts
- AMG frontaxle brake system (calipers, discs)
- AMG sports suspension
- AMG light alloy wheels 19" type Monoblock
- AMG 300km/h speedometer
- AMG full leather interior
- AMG door trim lining set 14 pieces
- AMG trim lining set 4 pieces (headrests)
- AMG Carbon fibre gear shift lever
- Sony Hifi system with soundsystem & 10 units CD-changer
[img:600:450]http://www.autojunk.nl/pictures/2007071 ... age_01.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.autojunk.nl/pictures/2007071 ... age_02.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.autojunk.nl/pictures/2007071 ... age_03.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.autojunk.nl/pictures/2007071 ... age_05.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.autojunk.nl/pictures/2007071 ... age_04.jpg[/img]

Snelle lijkwagen :lol:

Over die 73 motor gesproken. Ik ken iemand hier met een SL73 (op de achterklep staat SL320 voor de dieven :roll: ) en jezus wat een dik ding. Enorm brede achterbanden. En dat geluid... kippenvel...
Die lul heeft ook nog een originele Shelby, een G55 AMG en een Viper.

Heb z'n vader aan hem nagelaten. Hij is nu zelf pas 19 :shock:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 jul 2007, 15:40

Wat een lijkwagen inderdaad. Wel dikke motor.

Wel lekker, dat wagenpark van die maat van je. Maar ja, of mijn vader in leven of die auto's, daar hoef ik niet lang over na te denken. Feit blijft dat het lekkere auto's zijn. DF is wel wat voor hem, meld hem hier ook even aan. Kan nog wel een Viper bij :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 jul 2007, 16:01

Fantastisch Roman! Dit soort dingen vind ik dus echt geweldig. Een S-klasse wagon, met de voorkant van een CL (had je dat opgemerkt overigens?).

Niet normaal wat uniek ...

Roman

Bericht door Roman » 11 jul 2007, 16:05

Mark Nauta schreef:Wat een lijkwagen inderdaad. Wel dikke motor.

Wel lekker, dat wagenpark van die maat van je. Maar ja, of mijn vader in leven of die auto's, daar hoef ik niet lang over na te denken. Feit blijft dat het lekkere auto's zijn. DF is wel wat voor hem, meld hem hier ook even aan. Kan nog wel een Viper bij :wink:
Niet echt een maat van me, meer een vage kennis. Ja ik denk dat hij ook liever z'n vader nog had gehad dan z'n vader z'n wagenpark. Maar ja.

Moet eens kijken als ik daar in de buurt ben of ik wat foto's kan maken van de SL, Shelby, G55 en de Viper. Ze hadden vroeger ook een 850csi geloof ik meet een zooitje mods.

Macboy die voorkant was me inderdaad niet eens opgevallen! Als je geld hebt willen ze gerust alles voor je maken dat blijkt wel.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 jul 2007, 16:47

Wel apart dat we daar nooit meer van hebben gezien, er zijn er toch 15 van gemaakt......

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 12 jul 2007, 21:35

Roman schreef:
Mark Nauta schreef:Wat een lijkwagen inderdaad. Wel dikke motor.

Niet echt een maat van me, meer een vage kennis. Ja ik denk dat hij ook liever z'n vader nog had gehad dan z'n vader z'n wagenpark. Maar ja.

Moet eens kijken als ik daar in de buurt ben of ik wat foto's kan maken van de SL, Shelby, G55 en de Viper. Ze hadden vroeger ook een 850csi geloof ik meet een zooitje mods.
Doe dat :shock: Die Shelby een 427 of een 289?

Tom

Bericht door Tom » 12 jul 2007, 21:36

gaaf project!!! :shock: :shock: :shock:

Plaats reactie