Ford Focus 1.8 16v Trend 115pk
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ford Focus 1.8 16v Trend 115pk
De focus stond altijd al bekend om zn goede onderstel.
Bedacht nu dat deze auto ook wel eens een goede combinatie van woon/werk en een rondje Nordschleife kon zijn.
Iemand meer info hoe deze auto het doet wanneer je een trackday pakt, of ervaringen uit het verleden.
Houden de remmen het een beetje of is de auto te zwaar met zn 1195kg?
Bedacht nu dat deze auto ook wel eens een goede combinatie van woon/werk en een rondje Nordschleife kon zijn.
Iemand meer info hoe deze auto het doet wanneer je een trackday pakt, of ervaringen uit het verleden.
Houden de remmen het een beetje of is de auto te zwaar met zn 1195kg?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Zelf alvast wat gevonden:
- Achterwiellagers zijn bekende kwalen van de Focus door de licht meesturende multi-link achterwielophanging.
- Roest bij kitranden op een portier en de achterklep, later ook onder de buitenspiegel en net onder de c-stijl. Ford geeft 12 jaar garantie op roesten van binnenuit, maar dan moet de auto wel volledig volgens het boekje zijn onderhouden. Een beurt gemist en de garantie vervalt! Met name bij auto’s ouder dan 6 jaar die niet zoveel kilometers hebben gereden kan dit voorkomen.
Neem hier geen genoegen mee, het betreft een productiefout die Ford inmiddels heeft erkend en die bij meer Ford modellen uit de periode 2000-2001 voorkomt (ook Mondeo).
- Achterwiellagers zijn bekende kwalen van de Focus door de licht meesturende multi-link achterwielophanging.
- Roest bij kitranden op een portier en de achterklep, later ook onder de buitenspiegel en net onder de c-stijl. Ford geeft 12 jaar garantie op roesten van binnenuit, maar dan moet de auto wel volledig volgens het boekje zijn onderhouden. Een beurt gemist en de garantie vervalt! Met name bij auto’s ouder dan 6 jaar die niet zoveel kilometers hebben gereden kan dit voorkomen.
Neem hier geen genoegen mee, het betreft een productiefout die Ford inmiddels heeft erkend en die bij meer Ford modellen uit de periode 2000-2001 voorkomt (ook Mondeo).
Laatst gewijzigd door Knot op 10 jul 2007, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Wij hadden er thuis eentje. Op zich super fijn sturende auto. Omdat alles verstelbaar is, kon iedereen een goede positie achter het stuur vinden. Door het gebogen dak, is achterin zitten echt zwaar waardeloos als je langer bent dan 1.60. Je moet dan de hele rit met je hoofd naar 1 kant zitten en dat gaat na 30 min al behoorlijk vervelen. Of het een algemene kwaal is, weet ik niet, maar we hebben 3 waterpompen in de auto gehad binnen 70K. Was iets raars mee. Garage kon het nooit vinden. Verder geen gekke dingen.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Erik, heb ik meer over gelezen de waterpompen, ik hou dat in de gaten, waterpomp, wiellagers achter en roest bij spiegels/achterdeuren en achterklep.
Rico, inderdaad, vandaar dat ik m ook meeneem naast de civic/celica als dagelijkse/trackday combinatieauto.
De 2.0 16v heeft 130pk en 178nm koppel, de 1.8 16v doet 115pk en 160nm koppel maar toch lees ik veel dat men de 1800 lekkerder vind rijden, combinatie met de versnellingbak is dat veelal.
Wel jammer dat de auto standaard op 195/60/15 staat, en dan lees je dat het een strak sturende auto is. Denk dat je er goed aan doet er een bilstein onderstel onder te zetten (of vergelijkbaar met iets als een B12 tuning kit, dempers en veren) en 225/45/17 velgen/rubber.
Rico, inderdaad, vandaar dat ik m ook meeneem naast de civic/celica als dagelijkse/trackday combinatieauto.
De 2.0 16v heeft 130pk en 178nm koppel, de 1.8 16v doet 115pk en 160nm koppel maar toch lees ik veel dat men de 1800 lekkerder vind rijden, combinatie met de versnellingbak is dat veelal.
Wel jammer dat de auto standaard op 195/60/15 staat, en dan lees je dat het een strak sturende auto is. Denk dat je er goed aan doet er een bilstein onderstel onder te zetten (of vergelijkbaar met iets als een B12 tuning kit, dempers en veren) en 225/45/17 velgen/rubber.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... eitung.htm
Staat dat de B12 tuning kit alleen voor de Focus II is, maar zou deze niet ook op de Focus I (1998-2003) passen?
Staat dat de B12 tuning kit alleen voor de Focus II is, maar zou deze niet ook op de Focus I (1998-2003) passen?
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Ik denk dat die Focus 1.8 te traag is Rody. De versnellingen zijn echt veeeeeeeeeels te lang en de 2.0 krijg je al amper over de 200 op de teller. Rijden doen ze echter wel goed en een paar andere veren met dempers zal wonderen doen in combinatie met groter en breder rubber. Verder gaat er ook nog wel eens wat stuk met de distributie. Een spanrol die stukgaat en daardoor een te slappe distributieriem met als gevolg een hand vol kromme kleppen heb ik al eens gezien en het schijnt vaker voor te komen. Verder is roest een echte Ford kwaal aan het worden. Zelfs het Mondeo model tot en met 2007 ontkomt er niet aan.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Jan, bedankt!
Las wel over de multieriem, achterwiellagers en roest (maar 12 jaar garantie mits dealeronderhouden)... maar vervelend inderdaad. Kan altijd een blokje om met de 1.8 maar als ik het zo hoor niet veel soeps dus?
Heb een hele tijd terug eens in een 1.6 16v gereden maar kan me dat niet meer zo goed herinneren.
Las wel over de multieriem, achterwiellagers en roest (maar 12 jaar garantie mits dealeronderhouden)... maar vervelend inderdaad. Kan altijd een blokje om met de 1.8 maar als ik het zo hoor niet veel soeps dus?
Heb een hele tijd terug eens in een 1.6 16v gereden maar kan me dat niet meer zo goed herinneren.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Vast wel dat ie niet vooruit te branden was haha.Knot schreef:Heb een hele tijd terug eens in een 1.6 16v gereden maar kan me dat niet meer zo goed herinneren.
Maar de spanner van de multiriem will idd ook nog wel de geest geven. Breekt gewoon af zonder reden!!
Behalve de punten die al genoemd zijn is een Focus bvengemiddeld betrouwbare auto en dus een redelijk safe aankoop. Ik zou gewoon eens proefrijden en kijken of de 1.8 niet te traag is.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Hugo, ik geef liever 5k uit dan 10k zegmaar en de auto moet zo jong mogelijk zijn.
Vervelend van dat spanrol/multieriem probleem, had er eigenlijk nog niets over gelezen. Is dat alleen bij trappen/hoge belasting dan?
Roest wordt gerepareerd, 12 jaar garantie, alleen moet je dan alle beurten gestempeld hebben bij de dealer. Achterwiellagertje zijn ook geen mega kosten als dat richting een ton eens eraan komt.
Deze auto was mijn oog op gevallen, mede door de leeftijd en de lage kmstand.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 0&cache=no
En hoofdzaak blijft dagelijks gebruik met afentoe eens een avondje zandvoort of een paar ritjes Nordschleife.
Kan nooit minder soepel rijden dan een Civic vtec-e met nog minder koppel lijkt me.
Power is leuk, maar dat kost meer geld en verbruikt meer in dagelijkse ritjes/file.
Vervelend van dat spanrol/multieriem probleem, had er eigenlijk nog niets over gelezen. Is dat alleen bij trappen/hoge belasting dan?
Roest wordt gerepareerd, 12 jaar garantie, alleen moet je dan alle beurten gestempeld hebben bij de dealer. Achterwiellagertje zijn ook geen mega kosten als dat richting een ton eens eraan komt.
Deze auto was mijn oog op gevallen, mede door de leeftijd en de lage kmstand.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 0&cache=no
En hoofdzaak blijft dagelijks gebruik met afentoe eens een avondje zandvoort of een paar ritjes Nordschleife.
Kan nooit minder soepel rijden dan een Civic vtec-e met nog minder koppel lijkt me.
Power is leuk, maar dat kost meer geld en verbruikt meer in dagelijkse ritjes/file.
- Arthur
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Dan is dit leuker.
Wel ietsie duurder maar met een 2.0 erin en een leuke uitvoering km's en bj.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 4&cache=no
Wel ietsie duurder maar met een 2.0 erin en een leuke uitvoering km's en bj.
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php ... 4&cache=no
- Arthur
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Arthur, bedankt voor het meedenken maar wist je inmiddels nog niet dat ik een onwijze hekel aan 5deurs auto's heb?
Maar de Focus van vanochtend was niks, hoop krassen en schades rondom, viel te repareren maar dan niet de 1750 euro korting waar ze mee stunten.. tsja, was te verwachten maar zo kan ik het ook. Moet ook niks meer uit de buurt van DenHaag voortaan, wat een troep voor de hoofdprijs zeg.
Maar de Focus van vanochtend was niks, hoop krassen en schades rondom, viel te repareren maar dan niet de 1750 euro korting waar ze mee stunten.. tsja, was te verwachten maar zo kan ik het ook. Moet ook niks meer uit de buurt van DenHaag voortaan, wat een troep voor de hoofdprijs zeg.
- Arthur
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
[img:31:23]http://www.seat-online.nl/Smileys/seat-online/boos.gif[/img]Knot schreef:Arthur, bedankt voor het meedenken maar wist je inmiddels nog niet dat ik een onwijze hekel aan 5deurs auto's heb?
Ik heb nog een foto waar je in een 5-drs zit... Een Focus nog wel
Staat er tussen die 2 liters ook niet iets bruikbaars verder?
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Schakel dan eens een versnelling verder. Naar zijn 5 bv. Dik 200 is met een 2.0 en ook 1.8 zonder problemen mogelijk hoor. Een lekker blokje moet tegen de 215 op de teller kunnen lopen.Jan Visser schreef:Ik denk dat die Focus 1.8 te traag is Rody. De versnellingen zijn echt veeeeeeeeeels te lang en de 2.0 krijg je al amper over de 200 op de teller. Rijden doen ze echter wel goed en een paar andere veren met dempers zal wonderen doen in combinatie met groter en breder rubber. Verder gaat er ook nog wel eens wat stuk met de distributie. Een spanrol die stukgaat en daardoor een te slappe distributieriem met als gevolg een hand vol kromme kleppen heb ik al eens gezien en het schijnt vaker voor te komen. Verder is roest een echte Ford kwaal aan het worden. Zelfs het Mondeo model tot en met 2007 ontkomt er niet aan.
Roest onder de deuren is alleen bij de eerste serie FocusI. Het is een bekend probleem en is na een paar jaar verholpen. Als je een goed onderhouden auto hebt is dit zelfs geen probleem. Trek de deur maar open en kijk even tegen de onderkant van de deuren. Als daar geregeld met wassen een handschoen overheen is gehaald is roest daar nagenoeg uitgesloten.
Roest op de achterklep is ook een bekend probleem. dat lag aan de strip die boven de kentekenplaat zit. Ook daar is een modificatie voor gekomen.
Motorisch ken ik er geen enkele die 200.000 km niet zonder problemen gehaald hebben, mits regulier onderhoud is gedaan.
Als je niets aan het onderstel wil doen neem dan een trend. Die stuurt net iets strakker. Een paar 17" eronder en hij stuurt snaarstrak. Zeker in vergelijk met iedere andere hatch.
1.8 of 2.0? Hmm...de tuningsmogelijkheden schijnen voor de 1.8 beter te zijn. De 2.0 loopt ook probleemloos en is wel degelijk sneller dan een 1.8.
Het enige probleem vind ik de ventilatie in die auto's. Kijk ook even naar de voormatten. Verkeerde bezuiniging kan wel eens lijden tot het niet goed installeren van de pollenfilter (nieuwe pakking word dan achterwege gelaten) waardoor de matten voor goed nat kunnen worden. Een muffe auto is het gevolg.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
1.8? 2.0? Waarom doen we het niet gewoon ZO :twisted:
http://www.fast-autos.net/vehicles/Ford ... 8_Concept/
http://www.fast-autos.net/vehicles/Ford ... 8_Concept/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten