2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- Macboy
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooie puntjes op de i 

- ///Joost
Ik heb inderdaad een klein beetje roestbubbels op het linker voorspatbord, dus wellicht ook op andere plekken. Helaas is bij mij tijd een belangrijk issue...ik heb er weinig van. 
Tzt komt de carros dus ook wel aan de beurt. Nu ga ik eerst even de technische zaken op orde brengen. Ik heb al een nieuwe oliefilterhuispakking liggen, alsmede een nieuwe Vanosleiding die ik dan meteen kan vervangen. Daarna komt de kleppendekselpakking en Vanos rebuilt (nieuwe Viton ringen zijn onderweg). Langzamerhand werk ik dus alle E46 kwaaltjes weg.
De videos van 50s kid vind ik ook erg nuttig. Het gaat dan vooral om de volgorde van (de)monteren. Qua netjes werken doe ik het ook iets langzamer, ik maak ook meer schoon, ik kwak m'n gereedschap niet overal neer onder de kap, etc. Maar hij weet zeker wel hoe je moet sleutelen. Hij heeft alleen geen OCD.

Tzt komt de carros dus ook wel aan de beurt. Nu ga ik eerst even de technische zaken op orde brengen. Ik heb al een nieuwe oliefilterhuispakking liggen, alsmede een nieuwe Vanosleiding die ik dan meteen kan vervangen. Daarna komt de kleppendekselpakking en Vanos rebuilt (nieuwe Viton ringen zijn onderweg). Langzamerhand werk ik dus alle E46 kwaaltjes weg.
De videos van 50s kid vind ik ook erg nuttig. Het gaat dan vooral om de volgorde van (de)monteren. Qua netjes werken doe ik het ook iets langzamer, ik maak ook meer schoon, ik kwak m'n gereedschap niet overal neer onder de kap, etc. Maar hij weet zeker wel hoe je moet sleutelen. Hij heeft alleen geen OCD.

- Sander-E46
Mooi dat je al die punten aanpakt. Tijd en vooral ruimte zijn bij mij ook een probleem helaas. Ga je de carterventilatie ook vervangen? Aangezien die van mij enigszins olie lust lijkt dat vaak wel te helpen. Is ook een bekend kwaaltje natuurlijk.
- ///Joost
CCV is bij mij 30k geleden al vervangen in 2014 (heb ik facturen van). Ik deze nog gecontroleerd, zie een aantal posts terug, en hij was nog vrijwel schoon. Ik ga eerst de oliefilterhuispakking en kleppendekselpakking aanpakken. Dan kan ik ook eens evalueren wat het olieverbruik nu écht is.Sander-E46 schreef: 09 jan 2018, 09:22 Mooi dat je al die punten aanpakt. Tijd en vooral ruimte zijn bij mij ook een probleem helaas. Ga je de carterventilatie ook vervangen? Aangezien die van mij enigszins olie lust lijkt dat vaak wel te helpen. Is ook een bekend kwaaltje natuurlijk.
- ///Joost
Er lagen nog een aantal onderdelen te wachten op installatie, dus vooruit met de geit. Gisteravond de stoute schoenen aangetrokken en weer een sleutelavondje gehad, want het moet toch een keer gebeuren, die oliefilterhuispakking.
Een aantal videos op YT heeft me goed geholpen, waardoor ik eigenlijk de stappen wel uit m'n hoofd kende. Zo lastig is het allemaal niet. Nou, daar gaan we dan.
Tijd: 3 uur exact (waarvan 1 uur sleutelen ne 2 uur onderdelen schoonmaken)
Benodigde onderdelen:
1x Oliefilterhuispakking 11421719855
1x Vanosleiding 11361705532 (EUR 40; niet noodzakelijk, maar voor het nette wel meteen mee vervangen)
4x Alu banjoboutringetjes 32411093596

Eerst accu los ivm werken aan dynamo. Dan gaan de fan, luchtinlaat en luchtfilterhuis eraf. Standaard procedure, dus verder weinig over te melden. Daarna moet de multiriem los (8mm inbus), en kan het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir (3x woordwaarde) losgehaald worden. Deze hoeft niet verwijderd te worden van de leidingen, maar kan gewoon aan de kant gelegd worden, maar wel zorgen dat de dop goed vast zit.
Dan kan de dynamo verwijderd worden. Aan het onderste bevestigingsoog van de dynamo zit een bus, die zichzelf naar binnen trekt bij vastschroeven van de onderste bout. deze bus moet je een paar tikjes geven, met de bout een paar slagen ingedraaid, zodat deze terug de behuizing in wordt geduwd. Anders krijg je de dynamo er met geen mogelijkheid vanaf, velen worstelen heirmee omdat ze het niet weten. Nu was het geen centje pijn. 2 Bouten a 16 mm, 45 Nm.
In de achterkant van de koeling vond ik naast 2 dorre blaadjes nog 2 peuken.
Hoe komen die in hemelsnaam daar terecht...Erin gezogen waarschijnlijk. Overigens heb ik facturen dat de dynamo (EUR 534 incl. BTW
) en accu vervangen zijn op 76.000 km. Waanzin gewoon die prijzen.

Als de dynamo los is, gaan we eerste de Vanosleiding (19 mm, 32 Nm) verwijderen. Er zat wat vuil aan beide kanten, dus ondanks niet lekken zal deze toch wel iets zweten op de plekken waar het rubber aan de metalen aansluiting gekrimpt zit. Nogmaals, geen pure noodzaak, maar ik kan er nu goed bij, dus dan is het wel prettig om fris te hebben. Zeker als straks ook de Vanos seals gedaan zijn.

Naast de Vanosleiding en een paar stekkers, moet ook de stuurbekrachtigingspomp los (3 bouten, 13 mm, 22 Nm). Dan zit het oliefilterhuis zelf nog met 6 bouten vast. Deze hebben verschillende lengtes, dus mix ze niet door elkaar (13 mm, 22 Nm). Uiteindelijk komt ie makkelijk los. De pakking was compleet platgedrukt en hard geworden. De nieuwe pakking was zacht en lag netjes een stukje boven het aanlegvlag, zoals het hoort. Overigens heb ik voor deze pakking bewust voor OEM BMW gekozen, omdat het zo'n werk is om erbij te komen. Er was ook een Febi variant. Beide kosten ze rond de 5 Euro, dus om de prijs hoef je het niet te laten.

Dan kan de grote schoonmaak beginnen. Het is niet alleen olie, maar vooral aangekoekt vuil wat zich overal in hoeken en gaten ophoopt. Ook dit is weer optioneel, maar het zou slecht voelen om alles weer dicht te knallen zonder ergens naar om te kijken. Ik heb niet de tijd om alles zo nieuw te maken als Nick en z'n maatje, maar zo goed en zo kwaad als het kon heb ik alles wel gereinigd met Dasty en remmenreiniger. Het is voor ons de dagelijkse auto, dus hij moet ook weer snel de weg op.

Als laatste het oliefilterhuis weer teruggemonteerd en alle 6 bouten cris-cross eerst met 10, en daarna met 22 Nm vastgezet. Rechtsboven en linksonder zitten 'dowels' om de behuizing goed uit te lijnen. De Vanosleiding krijg je trouwens met geen mogelijkheid een momentsleutel op, dus gewoon 'goed' vastzetten. En tadaaaa...alles zit weer netjes vast.

Zoals altijd installatie is het omgekeerde van demontage (in het Engels bekt dat lekkerder trouwens.
)
Het werkje ging eigenlijk hardstikke soepel. Zoals verwacht was het schoonmaken het meest werk. Doe je dit niet, dan ben je met een uurtje of anderhalf wel klaar. Nu rest me nog een kleppendekselpakking en Vanos seals. And the saga continues...
/satisfied.

Een aantal videos op YT heeft me goed geholpen, waardoor ik eigenlijk de stappen wel uit m'n hoofd kende. Zo lastig is het allemaal niet. Nou, daar gaan we dan.
Tijd: 3 uur exact (waarvan 1 uur sleutelen ne 2 uur onderdelen schoonmaken)
Benodigde onderdelen:
1x Oliefilterhuispakking 11421719855
1x Vanosleiding 11361705532 (EUR 40; niet noodzakelijk, maar voor het nette wel meteen mee vervangen)
4x Alu banjoboutringetjes 32411093596

Eerst accu los ivm werken aan dynamo. Dan gaan de fan, luchtinlaat en luchtfilterhuis eraf. Standaard procedure, dus verder weinig over te melden. Daarna moet de multiriem los (8mm inbus), en kan het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir (3x woordwaarde) losgehaald worden. Deze hoeft niet verwijderd te worden van de leidingen, maar kan gewoon aan de kant gelegd worden, maar wel zorgen dat de dop goed vast zit.
Dan kan de dynamo verwijderd worden. Aan het onderste bevestigingsoog van de dynamo zit een bus, die zichzelf naar binnen trekt bij vastschroeven van de onderste bout. deze bus moet je een paar tikjes geven, met de bout een paar slagen ingedraaid, zodat deze terug de behuizing in wordt geduwd. Anders krijg je de dynamo er met geen mogelijkheid vanaf, velen worstelen heirmee omdat ze het niet weten. Nu was het geen centje pijn. 2 Bouten a 16 mm, 45 Nm.
In de achterkant van de koeling vond ik naast 2 dorre blaadjes nog 2 peuken.

Als de dynamo los is, gaan we eerste de Vanosleiding (19 mm, 32 Nm) verwijderen. Er zat wat vuil aan beide kanten, dus ondanks niet lekken zal deze toch wel iets zweten op de plekken waar het rubber aan de metalen aansluiting gekrimpt zit. Nogmaals, geen pure noodzaak, maar ik kan er nu goed bij, dus dan is het wel prettig om fris te hebben. Zeker als straks ook de Vanos seals gedaan zijn.

Naast de Vanosleiding en een paar stekkers, moet ook de stuurbekrachtigingspomp los (3 bouten, 13 mm, 22 Nm). Dan zit het oliefilterhuis zelf nog met 6 bouten vast. Deze hebben verschillende lengtes, dus mix ze niet door elkaar (13 mm, 22 Nm). Uiteindelijk komt ie makkelijk los. De pakking was compleet platgedrukt en hard geworden. De nieuwe pakking was zacht en lag netjes een stukje boven het aanlegvlag, zoals het hoort. Overigens heb ik voor deze pakking bewust voor OEM BMW gekozen, omdat het zo'n werk is om erbij te komen. Er was ook een Febi variant. Beide kosten ze rond de 5 Euro, dus om de prijs hoef je het niet te laten.

Dan kan de grote schoonmaak beginnen. Het is niet alleen olie, maar vooral aangekoekt vuil wat zich overal in hoeken en gaten ophoopt. Ook dit is weer optioneel, maar het zou slecht voelen om alles weer dicht te knallen zonder ergens naar om te kijken. Ik heb niet de tijd om alles zo nieuw te maken als Nick en z'n maatje, maar zo goed en zo kwaad als het kon heb ik alles wel gereinigd met Dasty en remmenreiniger. Het is voor ons de dagelijkse auto, dus hij moet ook weer snel de weg op.

Als laatste het oliefilterhuis weer teruggemonteerd en alle 6 bouten cris-cross eerst met 10, en daarna met 22 Nm vastgezet. Rechtsboven en linksonder zitten 'dowels' om de behuizing goed uit te lijnen. De Vanosleiding krijg je trouwens met geen mogelijkheid een momentsleutel op, dus gewoon 'goed' vastzetten. En tadaaaa...alles zit weer netjes vast.

Zoals altijd installatie is het omgekeerde van demontage (in het Engels bekt dat lekkerder trouwens.

Het werkje ging eigenlijk hardstikke soepel. Zoals verwacht was het schoonmaken het meest werk. Doe je dit niet, dan ben je met een uurtje of anderhalf wel klaar. Nu rest me nog een kleppendekselpakking en Vanos seals. And the saga continues...
/satisfied.

Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Auto: Prius+
- Riceaux
Netjes weer Joost!
Gaat de goede kant op met die E46. 

- ///Joost
Thanks!
Sleutelt heerlijk weg deze auto. Er zijn totaal geen vastgeroeste bouten of bros plastic te bekennen. Dat soort dingen kan altijd voor flinke vertragingen zorgen tijdens dit soort klussen. Afkloppen!
Sleutelt heerlijk weg deze auto. Er zijn totaal geen vastgeroeste bouten of bros plastic te bekennen. Dat soort dingen kan altijd voor flinke vertragingen zorgen tijdens dit soort klussen. Afkloppen!
- Arthur
- Auto: Nr.51
Leuk man, zo'n auto! 

- Riceaux
Ja die vertraging heb ik ook wel gemerkt ja. Zelfs bij een simpel klusje als remschijven vervangen kan het al voor enkele uren vertraging zorgen. Gereedschap kapot maken op vastgeroeste bouten en nieuw gereedschap moeten halen enzo.///Joost schreef: 10 jan 2018, 11:09 Thanks!

Btw, hoeft de olie er niet uit bij vervangen van oliefilterhuispakking? Of is dat dan allemaal alweer terug gelopen het carter in?
- ///Joost
Afgunst!

@Riceaux: Dat is inderdaad allemaal het carter ingelopen, dus de olie hoefde er niet uit.
- Riceaux

- Martin van der Zwaard
Ik kom binnenkort de mijne ff brengen bij je Joost 

- RJK
Bekende klusjes allemaal
en inderdaad sleutelt het prima aan een E46/M54. Zeker als ik nu onder de kap van m'n E63/N62 kijk, dan ben je voor vervangen van de klepdekselpakkingen al heel wat tijd kwijt.

- Niels
Het kan snel gaan dus ik zou er zeker wat aan doen om het te stoppen. Ik heb goede ervaring met spullen van rustbuster. Eerst Fertan roest omzetter, dan een laagje rx primer en een beetje lak. Niet altijd even netjes maar het roest niet verder. Bij mij cabrio destijds had ik hetzelfde, te lang gewacht en toen moest eigenlijk het hele spatbord opnieuw gespoten....///Joost schreef: 09 jan 2018, 09:15 Ik heb inderdaad een klein beetje roestbubbels op het linker voorspatbord, dus wellicht ook op andere plekken. Helaas is bij mij tijd een belangrijk issue...ik heb er weinig van.![]()
- ///Joost
Thanks! Yep, het houdt ons van de straat zullen we maar zeggen.
Prima! Ik zal je wat laten weten op het moment dat we naar 25-uurs dagen gaan.Martin van der Zwaard schreef: 10 jan 2018, 16:20 Ik kom binnenkort de mijne ff brengen bij je Joost![]()

Ja, die klepdekselpakking, he...het blijft een dingetje. Ik heb ze bij al mijn auto's al ooit vervangen. Maar ja, op zich zijn dat de leukere klussen vind ik. Beter dan alles wat met koelvloeistof te maken heeft.RJK schreef: 10 jan 2018, 16:24 Bekende klusjes allemaalen inderdaad sleutelt het prima aan een E46/M54. Zeker als ik nu onder de kap van m'n E63/N62 kijk, dan ben je voor vervangen van de klepdekselpakkingen al heel wat tijd kwijt.
Ja, goede tip, Niels. Ik ben zelf echt totaal niet bekend met spuitwerk of carros restauratie, dus wellicht ga ik hier in de buurt even een adresje opsnorren om in ieder geval een halt toe te roepen aan het gebubbel. Ik ga me in ieder geval eerst even inlezen over Fertan, wellicht kan ik het zelf ook wel.Niels schreef: 10 jan 2018, 16:36 Het kan snel gaan dus ik zou er zeker wat aan doen om het te stoppen. Ik heb goede ervaring met spullen van rustbuster. Eerst Fertan roest omzetter, dan een laagje rx primer en een beetje lak. Niet altijd even netjes maar het roest niet verder. Bij mij cabrio destijds had ik hetzelfde, te lang gewacht en toen moest eigenlijk het hele spatbord opnieuw gespoten....
-
- Auto: Dikke Bmw
Wat Niels zegt inderdaad of Brunox epoxy roest omzetter.
- Niels
Blijft echt verrassend lang goed trouwens, ofwel het roest nooit weer eigenlijk. Ik heb zat plekjes ooit bijgewerkt die eigenlijk nooit weer zijn gaan roesten in de periode dat ik de auto had en dat was in het langste geval 6 jaar. Dus als het nu nog redelijk netjes kunt doen dan ben je spekkoper!
- Jan-Willem
lekker bezig Joost!
Altijd fijn om olie lekkage's op te lossen.
Met de vanos heb je nog een leuke klus in het vooruitzicht.
RX vind ik grote troep, ik had een slechte plek in de wielkast van mijn e36.
Een jaar later kwam de roest er weer door, lange verwerkings tijd en geen resultaat.
daarna alles weer schoon geborsteld met een borstel op de slijptol.
2 lagen brunox, daarna motip underbody coating met de compressor er op.
Zit al jaren en ziet er nog steeds netjes uit.
De wielkasten voor zou ik de randjes ook met epoxy primer aan de binnenkant behandelen.
De binnenkuip schuurt hier langs daar door gaat die roesten en krijg je uiteindelijk roest blaren op de buitenkant.
Altijd fijn om olie lekkage's op te lossen.
Met de vanos heb je nog een leuke klus in het vooruitzicht.
Een jaar later kwam de roest er weer door, lange verwerkings tijd en geen resultaat.
daarna alles weer schoon geborsteld met een borstel op de slijptol.
2 lagen brunox, daarna motip underbody coating met de compressor er op.
Zit al jaren en ziet er nog steeds netjes uit.
De wielkasten voor zou ik de randjes ook met epoxy primer aan de binnenkant behandelen.
De binnenkuip schuurt hier langs daar door gaat die roesten en krijg je uiteindelijk roest blaren op de buitenkant.
- ///Joost
Wederom goede tips Jan-Willem! Ik zal tzt posten als ik er mee aan de slag ga.
- Niels
Lang? Fertan roestomzetter erop, volgende dag RX primer erop, volgende dag lak erop en het blijft jaren goed (is mijn ervaring)Jan-Willem schreef: 11 jan 2018, 08:07

- Jan-Willem
als ik heb goed heb moet je eerst het materiaal schoon maken en 24uur laten "roesten"
RX7 gebruiken 24uur drogen
dan 50/50 RX7 / RX10 24uur drogen
en vervolgens RX10 24uur drogen
Helaas was het bij mij een teleurstellend resultaat een jaar later.
Ook rotspul om te verwerken.
Met nieuwe stukken er in lassen gebruikte ik vaak menie en daarna strijkkit, als eindlaag underbody coating er tegen aan en had er geen omkijken maar na.
Met bestaand roestig materiaal is het lastiger.
Epoxy primer lijkt mij wel beter omdat het echt in de porien van het materiaal kruipt.
Ik heb zelf een goede ervaring met brunox, goed schoonmaken, er op smeren binnen 6uur een 2e laag.
24uur laten drogen, beetje schuren en de eindlaag er overheen.
RX7 gebruiken 24uur drogen
dan 50/50 RX7 / RX10 24uur drogen
en vervolgens RX10 24uur drogen
Helaas was het bij mij een teleurstellend resultaat een jaar later.
Ook rotspul om te verwerken.
Met nieuwe stukken er in lassen gebruikte ik vaak menie en daarna strijkkit, als eindlaag underbody coating er tegen aan en had er geen omkijken maar na.
Met bestaand roestig materiaal is het lastiger.
Epoxy primer lijkt mij wel beter omdat het echt in de porien van het materiaal kruipt.
Ik heb zelf een goede ervaring met brunox, goed schoonmaken, er op smeren binnen 6uur een 2e laag.
24uur laten drogen, beetje schuren en de eindlaag er overheen.
- Niels
Ik kom het net tegen toevallig maar het is Ferpox wat ik gebruik over de omgezette roest heen. Inderdaad een epoxy primer!
- Jan-Willem
Dat is van fertan die heb ik nooit geprobeerd, daar hoor ik ook wel goede verhalen over.
Hier nog wat info Joost over de primers!
https://www.rustbuster.nl/Fertan/Ferpox.htm
https://www.rustbuster.nl/Quickshop/ind ... oxy-250-ml
Hier nog wat info Joost over de primers!
https://www.rustbuster.nl/Fertan/Ferpox.htm
https://www.rustbuster.nl/Quickshop/ind ... oxy-250-ml
-
- Auto: Dikke Bmw
Leuk vergelijk:
http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... b_2016.htm
Edit: site ligt er uit. Was een vergelijk van verschillende anti roest behandelingen.
http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... b_2016.htm
Edit: site ligt er uit. Was een vergelijk van verschillende anti roest behandelingen.