Bericht
door Spijkerhard » 03 jan 2018, 20:41
- Je moet een reële waarde aan je bedrijf factureren: wat reëel is bepaal je bijna zelf (zo laag mogelijk dus, de staat van de auto interesseert de belastingdienst niet)
- Elk jaar betaal je wel een kleine BTW-voordeel compensatie, peanuts, maar veel mensen vergeten dat.
- Als je de auto uiteindelijk verkoopt (naar prive of een ander), is het van een Marge auto een BTW auto geworden: BTW afdragen over de verkoopwaarde.
- Je kunt eigenlijk niet meer auto's dan werkzame personen hebben: dus twee auto's voor de directeur is oppassen (er is ergens een arrest over een DGA die 4 auto's op zijn bedrijf had staan, de belastingadviseur kreeg gelijk, en al het "privévoordeel"moest afgetikt worden + boete.
- Ik denk dat als je de auto vrij kort "op de zaak hebt", en er in die tijd veel kosten aan zijn, je theoretisch in de problemen kunt komen. (Ook als je een auto "in de bijtelling hebt", en vervolgens km gaat declareren voor een privé auto waar je zakelijk mee rijdt.)
Volgens mij rijdt je de cabrio vrij weinig, dan vraag ik me af of je er veel voordeel bij zult hebben.
Je echte zakelijke auto op de zaak zetten is denk ik gunstiger, maar met een auto tussen 5 en 15 jaar oud voelt dat qua bijtelling k*dt.
Dus een 15 jaar oude Alpina, sorry auto: goedkoop op factuur, "veel" kosten om hem op peil te brengen, en daarna rijden/genieten met die hap.
Weet je al hoe "boot" de stuurhoepel; van een E39 voelt?