Brute power of agiliteit?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Brute power of agiliteit

Brute power
11
55%
agiliteit
9
45%

Totaal aantal stemmen: 20

Peter Tunissen

Brute power of agiliteit?

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 13:42

Wat heeft jouw voorkeur?

Ik vond vroeger agiliteit (dus een lekker rijdende, vlot insturende, 'scherpe' auto zeg maar) echt het belangrijkste, maar ben daar toch wat van terug aan het komen.
Tuurlijk is dat gaaf, maar eigenlijk maakt zoiets maar weinig uit, ook met een 'lompere' auto kun je de grens opzoeken en grens is grens, of je nou met snelheid x of snelheid x + 5km/u op het randje rijdt.

Wat vermogen doet is niet alleen je harder rechtuit duwen, vermogen maakt het ook moeilijker om hard te gaan en maakt meer bochten interessant.
Moet nu met de e30 voor sommige bochten op de Ring bijv. remmen en terugschakelen die ik de eerste keer dat ik daar was met een 120pk 145 al volgas zonder drama door kon toeren.

Dus als het de keus is uit deze twee: doe mij maar vermogen.
Vaak zit je dan een beetje meteen in het Sjonnie-hoekje, zoveel mogelijk vermogen heeft toch vaak associaties met Impreza rijders (euh.... :D) en illegale sprinters en zo, maar ook voor de fun op een circuit staat vermogen nu bovenaan mijn lijstje en zou ik niet zo gauw meer verleid kunnen worden door een 120pk Elise o.i.d. hoe goed die auto verder ook stuurt.

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 13:57

Peter ik ben even zo brutaal geweest om er een polletje aan toe te voegen :wink:

Ik kies ook voor brute power, mits beheersbaar, ik heb 2 "sportieve" auto's gehad die gewoon echt power tekort kwamen, de eerste de Seat Arosa 16v, oke een calimero auto, en 100 pk is dan niet gek, maar afedroogd worden door tdi'tjes is ook niet leuk.

De 2e auto die toch echt vermogen tekort kwam was de Cooper S, hoewel ik altijd heb gezegd dat vermogen niet het belangrijkste was voor de auto, maar vooral de handling en stuurgedrag miste ik het brute/de snelheid van de S3. Oke het is een FWD en dan is 250pk gewoon niks in mijn beleving, maar op topvermogen is 163 pk het ook niet. Op snelle autobahn ritten was het behelpen en ook binnendoor miste ik snelheid op rechte stukken en snelle bochten.

Met mijn huidige auto de 130i zijn al die problemen ingelost en ook in de toekomst moet de fun car minimaal 250 pk hebben, voor minder doe ik het niet meer. Scheermes sturende auto's zijn leuk maar als de diesel bridage met 2 vingers in de neus je al voor blijft weet ik wel genoeg.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 13:58

Rechtuitbranders hebben we al genoeg...

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 14:02

Rico v Velzen schreef:Peter ik ben even zo brutaal geweest om er een polletje aan toe te voegen :wink:
Haha prima, ik heb ook maar brute power gestemd. 8)

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 14:07

Gaan brute power en agiliteit eigenlijk wel samen ?

En dan bedoel ik dat net gelijk in de vorm van een of andere supercar, maar meer als "normale" auto.

Een voorbeeld, ik heb een 120d gehad, 4 cylinder diesel, 163pk genoeg maar niet de wereld. Maar de agiliteit van de auto was top. Nu de 130i brute power en in vergelijk tot de 120d ohne ende, maar niet zo scherp op de neus, je voelt de zwaardere motor of in ieder geval het zwaartepunt dat verlegt is wel.

Ik denk niet dat dit iets typisch BMW is maar dat ieder merk met een dikke motor voorin en veel peekaas dit probleem kent. 6 en 8 cylinders zijn sowieso al killing voor de agiliteit. Des te meer vermogen, hoe zwaarder het blok des te lomper op de neus lijkt me. Het gevolg is dat met allerlei kunstgrepen zoals onderstel aanpassingen gecompenseerd moet worden, maar het eindresultaat is uiteindelijk weer een minder compromis denk ik.
Laatst gewijzigd door RVV op 04 apr 2006, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 04 apr 2006, 14:08

Lastig, ik vind beleving erg belangrijk... laag bij de grond, strakke wegligging, motorgeluid etc.
Maar moet wel zeggen dat ik de Speedster lichtjes tegen vond vallen met die 147pk. Daar moet gewoon een blokje in dat toeren wil maken en racy klinkt, met een supersnelle reactie op het gas etc.
Cooper S vond ik qua vermogen weer best netjes trouwens..170pk, maar die heeft een compressor.

Ik twijfel dus.. gewoon beide hehehe.

Andre

Bericht door Andre » 04 apr 2006, 14:08

Ik heb agiliteit gekozen. Maar toch klopt dat niet helemaal.

Ik zou bijv. nooit een 170pk elise kopen. Super agiliteit maar voor mij toch te weinig power.

agiliteit krijg je oa. door lager gewicht plus de goeie combinatie schokbrekers.

Voor mij zou de perfectie kombinatie zijn. Ongeveer dit.

1250kg en 320pk 4cil atmo rwd met sper. CSL is ook goed maar daar had eigenlijk nog 80kg uit gemoeten.

Porsche GT3 weegt ook bijna 1400kg met 415pk. Gewicht is eigenlijk alweer te veel voor agiliteit.

agiliteit door laag gewicht is heel mooi maar voor mij wel in de combinatie met power.

hmm 1250kg en 320pk dat zou top zijn met hoge haalbare toerentallen en ook nog wat nm onderin voor dagelijkse gebruikbaarheid.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2006, 15:15

Kwestie van beiden inderdaad.

Vervelende van brute power alleen is dat je daar snel op uigekeken bent. Agiliteit en zonder power is ook niet leuk omdat hoge snelheden wel bijdragen aan de snelheidssensatie.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 15:33

Rico, wat je probeert te zeggen is dat de auto van Tommy zo gek nog niet is?

;)

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 16:01

Nee niet echt, maar inderdaad 6 cylinders hebben ook een nadeel. Maar het grootse nadeel van een 4 cylinder atmo is dat ie of te weinig power heeft of te weinig koppel.

Toch als ik mocht kiezen een 4 cylinder 265pk hoogtoerig blok, lekker licht op de neus of een 6 cylinder 265pk comfortmotor die weer wat zwaarder is op de neus dan koos ik de 4 cylinder. Helaas is die er (nog) niet. Mischien dat BMW een 4 cylinder 300 pk M motor zal produceren ? Maar dat zal wel niet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2006, 17:16

Lager gewicht is altijd goed, maar ook met een 6 cil kan je nog wel op 50/50 verdeling uit komen, kwestie van het blok verder naar achteren plaatsen :)

Elmar

Bericht door Elmar » 04 apr 2006, 21:03

Goh, wat zou ik gestemd hebben :?: :wink:

Al moet ik er wel bij zeggen dat fun auto's eigenlijk niet zwaarder mogen zijn dan 1200 kilo. Helaas is een Oreca Viper ver boven budget.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 apr 2006, 21:51

Brute power eerst, gewoon een heerlijk gevoel om veel pk's onder je rechtervoet te hebben. Maar agiliteit is zekers heel belangrijk, al rij je op de openbare weg toch niet vaak op de max qua bochten (nou ja, heel soms dan :wink: )

RudolfNW

Bericht door RudolfNW » 04 apr 2006, 21:55

ik heb ook liever power.

60pk in een heel agiel autootje heb je niet veel aan als je tig seconden bezig bent om een beetje op snelheid te komen en dan een beetje agiel door een bocht gaan.

dan maar brute power en een beetje lomp door de bocht denderen. is ook dikke lol :)

RVV

Bericht door RVV » 06 apr 2006, 10:21

Gisteren even gereden in een Mini cooper, 115pk, heerlijk agiel wagentjes is het toch, maar de power ? die is er dus totaal niet, is het dus ook niet.

Tristan

Bericht door Tristan » 06 apr 2006, 12:07

Rico v Velzen schreef:Gisteren even gereden in een Mini cooper, 115pk, heerlijk agiel wagentjes is het toch, maar de power ? die is er dus totaal niet, is het dus ook niet.
Nou, ook niet echt traag. Je bent gewoon verwent. :wink:
Moet idd wel op toeren rijden, wat hij trouwens best lekker vind en komt best een geinig geluid uit.

Plaats reactie