Waarom? Ondanks dat het ding het ruim 40.000 km binnen een jaar perfect heeft gedaan bij mij voldeed hij niet helemaal meer.
Sinds begin oktober ben ik samen met mijn vriendin naar Drenthe verhuisd, van een klein dorpje in het westen naar een vrijstaande woning met 4600 m2 grond zodat de paarden bij huis kunnen staan.
Daarbij hoort uiteraard ook geklooi met de auto in je eigen achtertuin en ook wat bezoekjes aan modderige plaatsen met onder andere de trailer achter de auto en daar kwam de Santa Fé niet zo goed mee weg.
Het kriebelde al een hele tijd om het ding toch in te ruilen en nadat ik heel wat modellen heb bekeken op gaspedaal.nl bleef het model Terrano door mijn hoofd spoken. Een bekende had vroeger een 2.7 TD waar ik nog wel eens wat aan deed.
Als eerste dan ook met een 2.7 TDi gereden, maar dat was hem niet. Dag erop in een 3.0D gereden, beiden korte wielbasis en na wat onderhandelen afgesproken dat ik een aantal dagen later de 3.0D zou halen.
Motorisch toch een stukje verfijnder dan de 2.7 is en er mag 3 ton achter, wel een fijne bijkomstigheid gezien we nu zelf met een redelijke tandemasser onze mest afvoeren die regelmatig ruim over de 2 ton gaat.
Dat het allemaal wat minder luxe is kan ik prima mee leven, van 150 kilometer per dag ben ik terug gegaan naar goed 65 kilometer en dan mis ik de cruise control, stoelverwarming en climate control heel wat minder. Ik waardeer nu de keuze uit 2H, 4H en 4L heel erg

Afijn, zaterdag stond het ding voor de deur en had ik onderweg 2 snelle foto's gemaakt:


Thuis op de oprit naast de auto van de misses:

Heb nog geen foto van het interieur, de stoelen zaten onder stoelhoezen verstopt maar kwamen er na 14 jaar als nieuw onder vandaan.
Modieus zijn ze niet, maar ach

Wat zit erop aan luxe?
Airco
Centrale deurvergrendeling mét afstandsbediening
Elektrische ramen
Warmte werend glas
En dat was het dan ook wel, maar dat is helemaal prima.
Zaterdag tussendoor gauw het luchtfilter en de ruitenwisserbladen vervangen, beiden was lang geleden voor het laatst gebeurd.
Binnen een uur na thuiskomst hing de eerste aanhanger er al achter....
Maar waarom dan "Japanse Defender"?
De eerste maandag naar mijn werk toe had ik al een voorgevoel dat iets het niet ging doen en dat was al snel duidelijk, de Terrano wilde niet starten dus de garage om de hoek gebeld of ze even konden komen.
Nadat de Berlingo servicewagen overuren had gedraaid om die 3liter van stroom te voorzien lag het probleem toch ergens anders en bood men aan mij maar naar mijn werk te brengen en de auto later naar de garage te slepen.
Zo gezegd zo gedaan en later in de ochtend liep het blok weer, ergens een slecht contact waardoor hij niet wilde voorgloeien en het was net te koud om zonder te willen starten.
Alleen...het olielampje bleef branden, iets wat je niet wil met dit blok... lampje kregen ze niet uit, maar na metingen was de druk in ieder geval perfect.
Later op de dag nog een belletje, kom in de avond maar even langs want we hebben je auto wat beter bekeken...
Natuurlijk niet lekker gezeten op mijn werk en uiteindelijk wat eerder dan einde werkdag die kant op gereden om het oordeel te horen.
Dat was iets wat met een Terrano te verwachten is, namelijk roest... Hier en daar was hij toch rotter van onderen dan ik dacht en een deel van de koeling van de motor was niet in orde.
Besloten het ding daar te laten staan en men is behoorlijk aan het lassen geslagen en daarna is hij goed in de tectyl en afgewerkte motorolie gezet zodat roest voorlopig geen kans meer heeft.
Heb de garage waar hij vandaan komt nog gesproken en een deel van de kosten terug gekregen want men had liever dat ik hem daar bracht natuurlijk.
Sinds de auto terug is behoorlijk probleemloos gereden en ondertussen het volgende vervangen:
4 nieuwe banden, Grabber AT2 welke het erg goed doen in de zandbak achter het huis en op de weg ook nog erg goed presteren voor een 4x4 band.
Interieurfilter, snapte ineens wel waar de stank vandaan kwam

Remblokken:

Rondom de rubbers van de stabilisatorstang
Momenteel ligt de aandrijfas naar de voorkant eraf, morgen krijg ik als het goed is een nieuwe kruiskoppeling en dan kan deze erin.
De oude was op z'n zachtst gezegd slecht wat nogal wat trillingen veroorzaakte...
Wil de lagedruk sensor voor de olie nog vervangen, de hoge druk variant heb ik al gewisseld maar ik vermoed dat het de andere is.
Bij de garage is het blok een paar keer goed gespoeld dus daar ligt het probleem niet en het lampje is soms net een discolamp.
Er zitten nog wat kleine rammeltjes hier en daar en de deurkaart van de bestuurdersdeur is niet helemaal netjes meer dus wil proberen daar een nieuwe voor te halen.
Als dat allemaal is gedaan staat er best een net ding voor de deur, was de netste qua in en exterieur die te koop was en naast de aanloopprobleempjes ben ik er erg blij mee.
Zal volgend jaar vast nog wel wat aanpassingen doen met een snorkel en weet ik het wat aangezien dat spul ruim te vinden is

Met een aanhanger erachter is het trouwens wel een wereld van verschil, de Santa Fé deed dat echt niet slecht maar deze auto speelt er gewoon mee.
Ook in de paardenbak trouwens...

Voorlopig nog genoeg te knutselen, maar dat hoeft sinds we hier wonen niet meer op straat maar kan gewoon in de schuur en dat is wel echt een wereld van verschil!