BMW E28 M60 Turbo
De E28 M60 turbo is misschien al bekend, deze doe ik samen met Nick Doesburg hier op het forum. Link naar het topic is:
viewtopic.php?f=3&t=34074
BMW E34 M5
Ik kocht de M5 zo’n 4 jaar geleden als hobby auto. Er was bij aankoop net flink wat onderhoud aan gedaan, zoals een gereviseerde motor, nieuwe koppeling, nieuwe draagarm, nieuwe bilstein B8 schokdempers, etc. Toch moest er ook nog aardig wat aan gebeuren, zo liep de auto niet echt zuiver en was de versnellingsbak op de weg terug.
De eerste twee jaar weinig met de auto gereden, maar de laatste twee jaar is daar verandering in gekomen. Ik heb een aantal mooie trips gemaakt met de auto, vorige jaar binnendoor naar het zuiden van Frankrijk en dit jaar naar Schotland. Eigenlijk beviel de auto mij na de trip naar Frankrijk zo goed, dat ik deze zomer de auto ook dagelijks ben gaan gebruiken.
Wat mij opvalt is dat de E34 m5 echt een leuke auto is om mee te rijden. Algemeen bekend is dat de S38 een erg fijne motor is, maar ook de wegligging en karakter van de auto bevallen mij erg goed bij “plezier" ritjes. Ideaal terrein voor de m5 zijn kronkelige wegen, waar je een beetje snelheid kan vasthouden. Heel voorspelbare wegligging, en werkelijk een feest om na de bocht de S38 weer te mogen aanspreken.

[url=https://flic.kr/p/ZJM2Am]


BMW E46 M3
Op de dag dat ik mijn Volvo 850R verkocht om een zuinigere auto, welke minder aandacht behoeft te kopen (althans dat zei ik tegen mijn vriendin), belde mijn neef welke in het zuiden van Frankrijk woont. Of ik intresse had in een E46 m3 met motorschade. Hij had geen foto’s. Enkel de KM-stand, de kleur, dat hij al 14 jaar in bezit was van de huidige eigenaar én een offerte van de Franse BMW dealer voor de reparatie. Iets met een kapotte Vanos kon ik in mijn beste frans ontcijferen.
Mij neef kende de eigenaar en had in het verleden de auto wel eens gezien, dit gaf mij genoeg vertrouwen om de auto toch enig sinds blind te kopen.
Het moeilijkste gedeelte van de aankoop was om uit te leggen aan mijn vriendin dat het idee van de zuinig/praktische auto met weinig werk niet helemaal was gelukt…

Na verbale aankoop van de auto (blijft het zuiden), volgende een bijzonder frustrerende 4 weken waarin ik er niet helemaal vanuit duurde te gaan dat ik de M3 gekocht had of niet, laat staan hoe deze eruit zou zien. Uiteindelijke kreeg ik de eerste foto’s door van de M3:


Op transport:

Fast foward 2 maanden, de auto werd afgeleverd in NL. Dagje vrij van me werk en zelf de auto in onvangst nemen en rustig kijken wat ik nou eigenlijk precies gekocht had. Alles doorlopen en vooral veel schoonmaken, overal lag een dikke laag heel dun zand op. Vooral de motorruimte was indrukwekkend:

Na een dagje detailen:


Weekend erna blok open gemaakt om te kijken wat er stuk is aan de Vanos. Van te voren was de vrees dat er een tap was afgebroken van de Oliepomp (van het vanos systeem) wat voor een hoop ellende kan zorgen in het blok. Tap zat er nog op, de rest van de dag besteed aan het reviseren van de Vanos samen met Nick.
Er was weinig mis met de Vanos, dus aan de dag de auto gestart en deze liep zowaar keurig stationair! Echter, vanaf de 2000 toeren slecht nieuws; Rod knock (drijfstang lager). Meteen een compressie test gedaan, 4 van 6 cylinders te weinig compressie.
Met een lichte teleurstelling de dag afgesloten, de schade had erger kunnen zijn, maar een hoop werk en kosten voor de boeg!
Mooie sfeer impressie van die dag gemaakt door Nick Doesburg:

Later die week begonnen met de het demonteren van de motor. Waarschijnlijk moet de krukas geslepen worden door de drijfstang lager, de kop moet eraf voor het compressie probleem en bovendien is dit de ideale kans om alles preventief inspecteren, vervangen en brandschoon te maken.
Ik heb er voor gekozen het hele voorfront te verwijderen en de motor met bak en al te kunnen verwijderen, geeft mij de gelegenheid ook de bak te inspecteren/servicen/ schoon te maken. Na een stevig dagje schroeven was het blok eruit. Wederom 14 jaar zand en olie:

Goed, tijd om het blok de demonteren. Bij het demonteren van de kop was de oorzaak van de het compressie verlies snel gevonden, doorgeslagen koppakking op 3 plekken.

Of de koppaking gegaan is als gevolg van detonatie (slecht werkende injector) of dat de boel is gaan detoneren als gevolg van een kapotte koppaking (effect van een pre-chamber) is nog niet duidelijk, maar het gevolg is een gescheurde kop.

Drijstang lagers waren beyond versleten, echt kritisch op alle cylinders. Op cylinder 5 was deze het lager echter ook verbogen, teken dat de con-rod als hamer heeft gewerkt op het lager. De krukas laten inspecteren voor rechtheid en laten slijpen. Deze is al klaar.

Onderblok laten chemisch reinigen en laten vlakken om de lichte detonatie schade tussen cyl 1 en 2 te elimineren. Meteen laten honen zodat ik nieuwe zuiger veren kan demonteren. Nu eerst nameten op rondheid en slijtage (had ik beter eerst kunnen doen, maar goed) en dan kunnen we aan de gang.

Ondertussen ook begonnen aan alle losse delen te reinigen. Kost waarnzinnig veel tijd, maar absoluut de moeite waard. Wat voorbeeldjes:


Oliepomp



ITB's



Kleppen

Tot zover, ik zal hier de voortgang van mijn S54 een beetje bijhouden als mensen dat leuk vinden.