Schuifdak

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
ja112
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2017, 17:34
Auto: a112 abarth

Schuifdak

Bericht door ja112 » 21 nov 2017, 22:16

Hey allemaal.

Ik heb al jaaaren een Autobianchi a112 Abarth. Hij stond lang onder een zeil en daarna in een schuur, maar nu jeukte het weer. Hij is nog hard, dus daar even geen grappen over... ;-)
Ik heb er plannen mee tot totaal restaureren, een 6-bak erin (ok, ja, totaal nutteloos maar vinnikleuk), dikke nokkenas, grotere kleppen (alle acht... ;-)), wat lager, nog wat esthetische dingen...
Probleem komt hieronder, eerst even wat toelichting voor de liefhebbers, ik had ooit een glazen schuifdak van een Peugeot ingelast. Door het lange stilstaan is dat bij m'n lassen gaan rotten. Nu heb ik dat er dus maar weer uitgeslepen en heb van de sloop een compleet mini-dak gehaald, met daarin zo'n voor-tot-achter panoramadak. Flink gevecht geworden, want ik had het glas opgemeten, dat paste net qua formaat, maar: de cassette waar het glas inzit is bijna 20cm groter, door de ophanging, de kabelgeleiders en de motor. Beetje dom, want nu paste het opeens niet meer. Dat werd dus vechten om millimeters, stukjes stijl erafslijpen, achterste ophangrand eraf, motortje 180° omgekeerd, want die wees naar voren...
Anyway, lang verhaal lang, nog even volhouden met lezen, het probleem komt echt, maar, het dak zit er bijna in, in ieder geval is dat geen probleem meer. Kabels overal gesmeerd, accu erop, bij het testen van het motortje schuift het prachtig mooi, terug ook, joepie de poepie, open, dicht, ik ben trots. Alles weer afgekoppeld, want was maar een test. Komt de schuurbuur (ik zit in zo'n rijtje schuurtjes), dus, weer aangekoppeld, hoppa, dak prachtig open en dicht. Bel ik m'n meisje, kom ook kijken, het zit erin. Dus zij komt, kwartier later, krijgt een zoen en mag achter het stuur. Ik geef haar de knop. Doe maar. Ze drukt: niks. Ik frons. Nogges? Niks. Ik pak de knop en druk. Niks...
Godvr, wasdit? Nouja, alles afgekoppeld, even niet mee door want we gaan terrashangen, morgen maar weer.
Volgende dag, aangesloten, dak gaat meteen open. En dicht. En kantel. Motortje wordt niet warm, laat staan heet. Met andere woorden, het werkt weer. Da's raar, maar fijn. Even aan wat anders prutsen, en ik probeer het dak nog eens. Weer niksnul. Hmmm....
Dit is dus de kwestie, dank voor het lezen zover, na verloop van tijd blokkeert de motor, of de knop, en reageert het nergens meer op. Accu ± 5 minuten eraf en het werkt weer. Korter werkt niet.
Naar het motortje lopen 4 draden, 2 voor beide accupolen, 2 waarvan ik het niet weet, volgens het mini-schema naar de bla-bus. Kan het zijn dat die bus, naar de centrale computer (die ik niet heb) de werking van het dak blokkeert na verloop van tijd en via die twee draadjes een 'toestemmings-spanning' moet sturen of iets dergelijks?
Help, want een knop inbouwen om de spanning er 5 minuten af te halen zodat het dak weer dicht kan lijkt me ook geen optie...
Laatst gewijzigd door ja112 op 22 nov 2017, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Schuifdak

Bericht door Macboy » 21 nov 2017, 23:45

Zit zelf ook met een probleem. Kan jij mij helpen dan probeer ik jou daarna te helpen !!

viewtopic.php?f=7&t=34649

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Schuifdak

Bericht door Mike R32 » 21 nov 2017, 23:46

:mrgreen:

ErikS
Berichten: 18925
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Schuifdak

Bericht door ErikS » 22 nov 2017, 07:30

Nee112

ja112
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2017, 17:34
Auto: a112 abarth

Re: Schuifdak

Bericht door ja112 » 22 nov 2017, 12:02

@macboy: als ik jouw tekeningen zie denk ik meteen, doe dat van hout?
@eriks: egwel112

Online
RJK
Berichten: 3614
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Schuifdak

Bericht door RJK » 22 nov 2017, 12:28

Afbeelding

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4943
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Schuifdak

Bericht door Philipoo » 22 nov 2017, 13:12

Ik zou een knop inbouwen waarmee je de spanning er 5 minuten af kan halen zodat daarna je dakje het weer doet

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12983
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Schuifdak

Bericht door MartijnGizmo » 22 nov 2017, 13:20

MINI doet erg veel over via de centrale module, ook bijv. nadat het contact eraf is nog zo'n 20 minuten, dus zou goed kunnen dat het daar in zit idd.

ja112
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2017, 17:34
Auto: a112 abarth

Re: Schuifdak

Bericht door ja112 » 22 nov 2017, 14:51

@Philipoo: zie onderste zin van m'n eerste typwerk... ;-)
@Martijn: Ja, had al zo'n vermoeden, maar wat doet dat ding precies, de spanning blijft op de polen, maar ergens in het motortje (plus electronica die erbij hoort) zit kennelijk een schakelingetje dat na 20 minuten zegt, da's fijn, die spanning, maar ik sluit 'm af. Dus, dat zit niet in die centrale unit maar in het motortje, anders had ik er geen last van. Ofwel de centrale unit zet juist die timerfunctie in z'n vrij? Anyway, die moet er ook weer af kunnen komen, via een stroompje van die centrale unit. Klinkt mij best logisch, maar misschien mis ik iets. Kan wel spanning op die twee draadjes zetten, maar heb geen zin in een rookwolk.... Dus eerst maar eens hier rondvragen, electronica ben ik dan net wat minder handig in.... ;-)
Volgens het schema gaat één van de twee draden naar 'de' X10116. Das volgens mij de centrale unit, want die komt op heel veel plekken in het bedradingsschema terug.
Bijlagen
Screenshot_20171101-092110.png
Screenshot_20171101-092110.png (162.53 KiB) 1161 keer bekeken

ja112
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2017, 17:34
Auto: a112 abarth

Re: Schuifdak

Bericht door ja112 » 23 nov 2017, 19:29

Volgens mij ben ik er, die X10116 is de k-bus, een draad waardoor de apparatuur met de centrale unit communiceert. Staat normaal gewoon 12v op, behalve als er communicatie plaats vindt. Eens kijken wat er gebeurt als ik 'm gewoon op de accu aansluit, want dan gaat het voltage niet naar beneden. Als ik het goed begrijp zou het niet zoveel uit moeten maken...
Bijlagen
_20171123_192720.JPG
_20171123_192720.JPG (67.42 KiB) 1103 keer bekeken
Screenshot_20171123-192131.png
Screenshot_20171123-192131.png (376.55 KiB) 1103 keer bekeken

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4943
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Schuifdak

Bericht door Philipoo » 23 nov 2017, 19:35

okee!

ja112
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2017, 17:34
Auto: a112 abarth

Re: Schuifdak

Bericht door ja112 » 07 dec 2017, 17:51

Ja, ik kan door,

problem solved, uitvoerig getest, als ik alles laat staan met spanning erop, én 12v op die X10116-draad, en ik kom terug in de schuur werkt er niks. Trek ik die X10116 eraf en sluit hem meteen weer aan werkt het prima. Dus, een always on-tijdrelais ertussen dat elke 15 minuten die draad even eraf haalt en hem er meteen weer opzet will do the trick. Even bij conrad kijken dus. Hella verkoopt ze kant en klaar, maar die zijn meteen over de vijftig euro...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 8 gasten