BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jul 2007, 11:42

Ai, dat is zuur. :cry:

Metchu

Bericht door Metchu » 08 jul 2007, 13:06

jammer zeg! :(

Maik

Bericht door Maik » 09 jul 2007, 15:43

Damn.... wel uitgereden? Is er geen motorschade dan? :shock:

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2007, 15:56

1e race uitgereden. Toen ik in de pits kwam en de motor uitzette, stond er binnen no-time een plas olie onder de auto. Bleek dus een gaatje in de carter te zitten. Gelukkig is er geen olie uitgelopen tijdens de race. Ook bleek de uitlaat gescheurd te zijn. Dus was helaas einde verhaal. Auto gaat morgen weer naar de garage voor reparatie. Misschien maar meteen een schot in de carter laten plaatsen.

Hoop dat de auto voor 17 juli klaar is, want dan is er een trainingsdag op SPA, en dat wil ik echt niet missen.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 09 jul 2007, 16:21

Jammer van de problemen, gelukkig de race zelf geen problemen gehad. Hoop voor je dat het lukt voor de 17e! Succes!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jul 2007, 16:39

Spa is wel gaaf! Vorig jaar ook gedaan één dagje. Rijdt echt vanalles tegelijk op de baan, maar de baan is zo groot dat je elkaar amper in de weg rijdt. Wij hadden veel koelingsproblemen toen.

Wees blij dat je nog genoeg olie in je carter had zeg, ik heb een carter weleens kapot zien springen op Lelystad, dat is echt een teringzooi. :)

Plaatje in carter bij oliepomp is wel aan te raden ja. Kleine ingreep, maar zorgt wel voor meer betrouwbaarheid.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2007, 17:00

Nog wel wat foto's van Zolder:

Zenuwen voor 1e race:
[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVGYCZZL.jpg[/img]

Sleutelen op parkeerplaats:
[img:500:375]http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXU83A7K.jpg[/img]

Opstellen voor race 1:

[img:640:480]http://img59.imageshack.us/img59/5327/dsc00358xd8.jpg[/img]

Maik

Bericht door Maik » 09 jul 2007, 18:01

Hoe verliep de race? Hielden je banden het goed? Viel de duur van de race tegen (concentratie/fitheidsproblemen), hoe reden de anderen, heb je nog een beetje om plekjes moeten knokken en was dat leuk of had je er iets anders van voorgesteld?
Zo makkelijk kom je er dus niet vanaf met die paar foto'tjes :wink:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 09 jul 2007, 18:03

Gave overall trouwens!

Hoe bevalt de kwaliteit van Alpinestars & waar heb je je overall gekocht?

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2007, 18:41

Maik schreef:Hoe verliep de race? Hielden je banden het goed? Viel de duur van de race tegen (concentratie/fitheidsproblemen), hoe reden de anderen, heb je nog een beetje om plekjes moeten knokken en was dat leuk of had je er iets anders van voorgesteld?
Zo makkelijk kom je er dus niet vanaf met die paar foto'tjes :wink:
Speciaal voor Maik:

Begin was al niet zo lekker. Had nieuwe velgen meegenomen waar nieuwe banden omheen zaten. Bleken de voorwielen niet te passen, omdat de auto zo laag is dat de draagarmen het velgbed raakte. Is te voorkomen door spacers te plaatsen (moeten er zowiezo op), maar die had ik niet bij me. Dus snel naar de bandenboer gelopen en banden om laten wisselen met de oude wielen.

Toen vrije training. Baan was vochtig en erg vies. De 3e ronde ging ik iets te vroeg op het gas en spinde en kwam niet al te hard in de banden terecht. Schade viel mee, alleen een deuk in het voorscherm.

Toen kwalificatie. Vond de auto er beroerd rijden, veel onderstuur. Ik de pits in en bleek dat de linkervoorband maar 1,4 bar inzat. :shock: Terwijl er 1,7 ingepompt was. Dus weer opgepompt en verder, na 2 ronden begon de koppeling te slippen. Dus weer de pits in en af laten koelen. Zodoende niet echt een goede ronde kunnen neerzetten en uiteindelijk als 32e gekwalificeerd van de 40.

Toen de 1e manche. Bij de start haalde mij gelijk 3 auto's in, dus die waren na mijn inziens te vroeg weg, want het snelheidsverschil was erg groot. Stuk of 5 ronden gevochten met 1 auto. Moest bij de chicane uitwijken voor een andere auto, waardoor ik genoodzaakt was om vol over de curbs te gaan. Hoorde een behoorlijke klap, maar auto voelde verder normaal aan. In de bochten was ik veel sneller, maar op rechte stuk kwam ik vermogen te kort, waardoor hij elke keer dichterbij kwam. Uiteindelijk achter me gelaten. Uiteindelijk als 27e gefinished.

Eenmaal terug in de pits en toen ik de motor uitzette, kwam er een dikke olieplas onder de auto. Foute boel, carter lek. En later zag ik ook nog dat de uitlaat gescheurd was, dus waarschijnlijk e oorzaak van het vermogensverlies. Helaas kon ik de 2e manche van de zijlijn bekijken.

Was toch leerzaam, maar hoopte toch minder problemen te hebben. Auto weer ter reparatie en dan 17 juli weer testen/trainen op SPA.

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2007, 18:43

Tomaz schreef:Gave overall trouwens!

Hoe bevalt de kwaliteit van Alpinestars & waar heb je je overall gekocht?
Kwaliteit is erg goed, zit zeer comfortabel. Is wel erg duur, maar weer eens wat anders dan Sparco etc.

Ik heb het gekocht bij: www.pro.racing.nl in Hillegom.

Maik

Bericht door Maik » 09 jul 2007, 19:40

Jammer van de tegenslagen hoor. Maar je moet inderdaad maar zo denken dat je weer wijzer geworden bent. De weg naar roem is nooit makkelijk en dat zou ook niet leuk zijn (probeer er maar wat van te maken voor je :P ).
Volgende keer beter hoop ik.

Die andere 325 had dus meer power? En zoveel meer dat het ook echt duidelijk was? Kan dat zomaar? je mag niet tunen in die serie toch? Of loopt die van jou niet al te best voor een 325?

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jul 2007, 19:54

Maik schreef: Die andere 325 had dus meer power? En zoveel meer dat het ook echt duidelijk was? Kan dat zomaar? je mag niet tunen in die serie toch? Of loopt die van jou niet al te best voor een 325?
Zou aan de uitlaat kunnen liggen. Die was aardig verrot, dus daar gaat een nieuwe onder.

Nieuwe radiateur wasl wel super, bleef de hele tijd onder het midden van de meter, dus lekker koel. Moet ook nog wat kg's uit, dus dat zal ook iets schelen qua snelheid. Maar heb het gevoel dat er hier en daar wel iets gekieteld wordt aan de motoren.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jul 2007, 10:51

SPA gaat helaas niet door. Heb vanmorgen met de monteurs gesproken en de auto gaat grondig aangepakt worden, omdat de motor toch deels uit elkaar moet. Er gaat dus een nieuwe carter in, met een tussenschot (voorkomen van weglopen olie in lange bochten). Er gaan dan ook meteen nieuwe drijfstang en krukas lagers in. Ook een compleet nieuwe uitlaat en gaat daarna op de vermogensbank om te kijken over die 170pk's er nog inzitten. Al dit kost veel tijd en dus gaan we SPA niet redden.

René130i

Bericht door René130i » 10 jul 2007, 11:21

Tristan schreef:
Ik heb het gekocht bij: www.pro.racing.nl in Hillegom.
www.pro-racing.nl that is. Gister m'n stoel daar opgehaald (ja lekker dichtbij huis).

Jammer dat je die trainingsdag niet haalt. Het resultaat van afgelopen race lijkt mij niet verkeerd voor een eerste keer.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jul 2007, 12:35

Officieel ben ik 26e geëindigd van de 38 rijders. 1 is er gediskwalificeerd omdat hij met een 2.7 blok reed.

Metchu

Bericht door Metchu » 11 jul 2007, 12:39

Tristan schreef:Officieel ben ik 26e geëindigd van de 38 rijders. 1 is er gediskwalificeerd omdat hij met een 2.7 blok reed.
LOL enigzins gekieteld :P

balen van de 17e! :( Maar je zal sterker terugkomen...

ik heb er nog een voor je als die van Maik niet goed genoeg was:

Je moet van ver komen om ver te kunnen springen :lol:

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jul 2007, 11:22

Kwam net toevallig foto's tegen van de auto met de vorige eigenaar tijdens een driftdag van Dick:

http://www.thundernet.nl/foto/papenburg/bielderman.htm

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jul 2007, 11:34

Even een update:

Blok ligt op dit moment gedeeltelijk uit elkaar. Er kom een nieuw carter onder met een tussenschot (tegen weglopen van olie in bochten). Omdat het carter er toch af moet, gaan er ook meteen nieuwe drijfstang-, en krukaslagers in. Komt ook deels een nieuwe uitlaat onder. Auto word achter iets hoger gezet, omdat ik nogal last had van onderstuur in de krappe bochten. Verder wielbouten vervangen door tapeinden, en spacers tussen de voorwielen.

1e race die ik weer ga rijden is Oschersleben op 21 sept.

leonard

Bericht door leonard » 30 jul 2007, 13:46

jammer van de problemen,al met al best wel nog wat werk dus.
1 wijze raad: laat je auto top voor elkaar maken door de mannen van MDM. Een aantal vrienden van mij rijden ook mee in de ZAC en degene die weinig aan de auto doen hebben bijna altijd wel wat aan de auto.Het nadeel is dan dat de kosten bijna hetzelfde zijn en je weer een dag hebt verpest omdat je dan weer niet kan rijden.Laat zoveel mogelijk preventief vervangen dan heb je de minste problemen.

Oschersleben is een heel gaaf evenement.Vorig jaar waren er jammer genoeg weinig E30's maar de sfeer is er,mede door de 24 uurs, top.

Tristan

Bericht door Tristan » 30 jul 2007, 13:52

@Leonard: Ik wordt goed ondersteunt door MDM. Van die lagers, carter etc. was ik zelf nooit opgekomen. Daardoor ben ik zeer blij met hun grote kennis van BMW's. Heb ook gevraagd wat de prijzen zijn voor ondersteuning tijdens de races zelf. Ik merkte door al die problemen dat ik niet relaxed in de auto zat, en aan andere dingen dacht (hoe de problemen en etc. op te lossen) dan aan racen. Sponsoren vinden het geen probleem om aan die extra kosten bij te dragen, gelukkig.

leonard

Bericht door leonard » 30 jul 2007, 14:20

Tristan schreef:@Leonard: Ik wordt goed ondersteunt door MDM. Van die lagers, carter etc. was ik zelf nooit opgekomen. Daardoor ben ik zeer blij met hun grote kennis van BMW's. Heb ook gevraagd wat de prijzen zijn voor ondersteuning tijdens de races zelf. Ik merkte door al die problemen dat ik niet relaxed in de auto zat, en aan andere dingen dacht (hoe de problemen en etc. op te lossen) dan aan racen. Sponsoren vinden het geen probleem om aan die extra kosten bij te dragen, gelukkig.
Als het financieel opgebracht kan worden zou ik het altijd doen.MDM is,op dit niveau,zeer professioneel en kan het zo doen dat jij alleen maar hoeft te denken aan rijden en zij doen dan de service.Zoals o.a Sander E het doet is natuurlijk helemaal prima.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 30 jul 2007, 20:34

Foto's van Papenburg --> mijn velgen / banden ;)

Tristan

Bericht door Tristan » 07 sep 2007, 13:07

Auto is gelukkig optijd klaar om nog mee te kunnen rijden met de D-F circuitdag op CPZ. Kan ik meteen weer wat rondes/afstand maken om de auto nog beter te leren kennen. Dan de dag daarna ri. Oschersleben. Heb er zin in. :D

Maik

Bericht door Maik » 07 sep 2007, 13:30

Goed nieuws Tristan!

Plaats reactie