Het zal vast elders benoemd zijn, maar hieronder mijn stappenoverzicht. Hierin staat ook wat er in sommige gevallen wel...en in sommige gevallen niet mag.
Auto importeren Duitsland
1. AUTO INSPECTEREN
Controleer de auto op zoveel mogelijk aspecten. Het beste is natuurlijk om vooraf op internet te zoeken naar bekende problemen van het betreffende merk en model.
2. CONTROLEER DE BENODIGDE VERPLICHTE PAPIEREN
a. Zulassungsbescheinigung teil 1 (fahrzeugschein)
Dit is deel 1 van de Duitse autopapieren. Hierop zijn de meeste voertuiggegevens te vinden. Denk hierbij aan het chassisnummer (Fahrgestellnummer), merk, type, motorvermogen, gewicht en CO2 uitstoot. De gecombineerde CO2 uitstoot is van invloed op de BPM berekening, dus controleer deze. Controleer ook of het chassisnummer klopt.
b. Zulassungsbescheinigung teil 2 (fahrzeugbrief)
Hoewel we in Nederland de Duitse autopapieren samen vaak fahrzeugbrief noemen heet alleen deel 2 echt zo. Deze brief heeft het formaat van een A4-tje. Op deze brief vinden we de onder andere de gegevens van tenaamstelling. Ook vinden we op deel 2 een deel van de voertuiggegevens, maar wel beknopter als op deel 1. Controleer of de verkoper van de auto ook wel de eigenaar is! En klopt ook dit chassisnummer met deel 1 en de auto?
c. Certificaat Van Overeenkomst
Het CVO is een officieel document en wordt afgegeven door de fabrikant.
Het CVO kan je zien als geboortebewijs van de auto. Zo bevat het alle relevante voertuiggegevens en alle gegevens van de Europese goedkeuring. Met dit document kun je dus aantonen dat de auto aan alle gestelde Europese eisen voldoet.
Bij het importeren neemt het RDW belangrijke zaken die op de kentekenpapieren ontbreken over van het CVO. Dit zijn bijvoorbeeld het gewicht, de wielbasis, trekgewichten, CO2 uitstoot, enz.
In Duitsland noemen ze het CVO:
- EWG (Übereinstimmingsbescheinigung)
- COC (Certificate Of Conformity)
Het CVO is niet altijd nodig. Op basis van het chassisnummer of nog liever een kopie van deel 1 kunnen ze dit voor je nakijken. Is het CVO wel nodig, dan is deze vrijwel altijd op te vragen via de Nederlands importeur.
3. AAN TE BEVELEN EXTRA PAPIEREN
a. Duitse APK papieren (TÜV of HU/AU keuring)
De Duitse APK is een stuk strenger dan de Nederlandse. Zo heb je gelijk een stukje zekerheid over de technische staat van de auto. De Duitse keuring heeft een geldigheid van 2 jaar. Bij invoering van de auto kan je deze Duitse keuringspapieren laten overnemen. Zorg wel dat je het origineel krijgt en geen kopie. Een kopie is niet voldoende. Deze keuring wordt uitgevoerd bij de TÜV, DEKRA, KÜS of GTU.
b. Koopovereenkomst
Koop je een auto bij een autobedrijf, dan is het eigenlijk vanzelfsprekend dat je een koopovereenkomst tekent. Onderteken niets zonder de koopovereenkomst goed door te nemen en ontbrekende zaken eventueel aan te vullen.
Een deugdelijke koopovereenkomst bevat de volgende punten:
- Gegevens verkopende partij
- Gegevens koper
- Autogegevens inclusief chassisnummer
- Is de auto schadevrij
- Welke vorm van garantie is er?
- Kilometerstand
- Eventuele gebreken
- Overeengekomen prijs
c. Factuur
Deze wil je natuurlijk altijd bij de auto hebben. Al was het alleen maar voor je eigen administratie of latere verkoop. Laat op deze factuur noteren dat de auto unfallfrei is.
d. Frequently Asked Questions (FAQ)
Hoe schrijf ik een auto over in Duitsland?
Dit kan je laten doen bij het dichtstbijzijnde ‘Strasssenverkehrsamt’. Dit is overigens niet verplicht. Is het ‘Strassenverkehrsamt’ gesloten, dan kan je achteraf ook een kopie van het Nederlandse kenteken en de door het RDW afgestempelde Duitste papieren toesturen.
De Nederlands koper heeft er overigens geen last van als de verkoper de auto niet afmeldt. Voor zijn eigen gemak kan hij het beter wel doen.
Er staat geen CO2 uitstoot aangegeven op deel 1. Wat nu?
Is de auto van vòòr 2007, dan is dat geen probleem. Is er een CVO, dan staat dat daarop vermeld. Is deze ook niet aanwezig, dan is het verstandig deze eerst op te vragen bij de importeur. Als het niet op deel 1 staat en geen CVO aanwezig is, dan gaat de RDW deze berekenen middels een formule. Deze formule is nooit in het voordeel van diegene die de auto importeert.
4. EENDAGSKENTEKEN DUITSLAND AANVRAGEN
Dit zgn. Kurzzeitkennzeichen is aan te vragen via het postkantoor of een garagebedrijf in Duitsland. Veelal zal er door de garage gevraagd worden om een zgn. ausfuhrkennzeichen met verzekering voor je aan te vragen.
5. VERZEKERING DUITSLAND AANVRAGEN
Om met de auto vanuit Duitsland naar de Nederlandse grens te rijden moet voor één dag een Duitse verzekering afgesloten worden. Zie ook stap 4.
6. IN NEDERLAND RIJDEN
Nu komt het mooie van het verhaal. Na de grens mag je alleen met een ééndagskenteken rijden als je rechtstreeks naar het RDW keuringstation rijdt. Met geen enkele andere reden mag je met deze platen rijden op de Nederlandse autoweg! De keuring bij de RDW kan zonder afspraak van 8:00 tot 12:00 uur ‘s morgens. Op alle andere tijden moet je een afsraak maken. Bij sommige keuringsstations kan dit wel een paar weken duren, maar er is altijd wel één waar je binnen een paar dagen terecht kan. Of gewoon zorgen dat je er voor 12:00 uur bent. Als je het online regelt, dan krijg je binnen een paar minuten het ééndagskenteken in je mailbox. Het is toegestaan om het kenteken met watervaste stift op een stuk karton te schrijven. Plak het met wat doorzichtig tape af en bevestig deze op de auto. Je hoeft ze dus niet te laten drukken bij een erkend bedrijf.
Maar wat nu als dit allemaal lastig te plannen is? Je weet bijvoorbeeld nog niet zeker of je de auto gaat kopen. Geen paniek. Je kan bij de Belastingdienst online een formulier invullen. Dit formulier geeft je toestemming om maximaal 14 dagen per jaar in een auto te rijden met een tijdelijke buitenlandse kentekenplaat. Het snelste is dus om ter plaatse in Duitsland een ausfuhrkennzeichen met verzekering aan te schaffen (kan per direct en kost iets meer dan 100 euro), het formulier van de Belastingdienst in te vullen (zorg dat je een mogelijkheid hebt om te printen) en naar huis te rijden. Klik voor het formulier op deze link:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ig_gebruik.
Mocht de link niet meer werken ga dan naar de site van de Belastingdienst en zoek op “kortstondig gebruik”. Dit formulier stuur je na het invullen van een aantal vragen digitaal op naar de Belastingdienst. Ditzelfde formulier moet je dus geprint in de auto meenemen.
Let op: De verzekering is altijd WA, nooit all-risk. Hiervoor moet de auto een geldig Nederlands kenteken hebben.
7. AUTO LATEN KEUREN BIJ DE RDW
De laaste stappen zijn het minst lastig. Als je (volgens het formulier van de Belastingdienst) nog mag rijden op het buitenlandskenteken, dan kan je met dat kenteken naar het RDW station rijden (afspraak maken of voor 12:00 uur er zijn). Als dat niet meer mag, dan moet je een ééndagskenteken aanvragen bij de RDW. Vergeet hierbij niet om een ééndagsverzekering af te sluiten!!! En weet dus ook dat deze alleen WA dekt. Het aanvragen duurt een paar minuten. Het kenteken mag je zelf maken op karton. Zie ook punt 6.
8. BPM AFDRAGEN
Al bij het maken van een afspraak bij de RDW wordt gevraagd of de auto al voorzien is van een Nederlands kenteken. Dat is een import auto niet, dus daarmee wordt gelijk de auto op waarde bepaald door de RDW. Deze waarde wordt door de RDW doorgegeven aan de Belastingdienst, waarna zij het bedrag bepalen van de BPM. Zonder afspraak (voor 12:00) wordt deze waardebepaling ook gedaan hoor. Hier krijg je electronisch een aanslag van, welke je aan de Belastingdienst moet betalen. Je kan een indicatie opvragen van de BPM door de juiste gegevens in te voeren op de calculator van Autoweek. Zie de link:
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator
9. KENTEKEN AANVRAGEN
Na keuring en waardebepaling rijdt je met het ééndagskenteken terug naar huis. De papieren e.d. worden per post naar je huisadres opgestuurd. Met deze papieren kan naar een erkend bedrijf om de kentekenplaten te laten drukken. Kies er één uit bij jou in de buurt:
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... anten.aspx
VEEL RIJPLEZIER ! ! !