Ik heb de Clio nu sinds donderdag in mijn bezit en er bijna 500km mee gereden. Ik kom uit Enschede en de auto heb ik opgehaald in de omgeving van Moerdijk. Dit kon ik goed met een werkafspraken combineren in België. Een collega heeft me afgezet en heb mijn weg vervolgd met de Clio. Ik heb inmiddels een goede indruk van de auto.
Om maar meteen met het positieve te beginnen. De auto brengt mijn qua gevoel precies waat ik na zocht. De Clio is één brok beleving waarin de motor i.c.m. het uitlaatsysteem de hoofdrol speelt. Hij doet me eigenlijk erg denken aan de S50B30 motor uit een e36 M3. Hij is op papier natuurlijk minder snel maar de kick die je krijgt als je hem doortrekt tot de begrenzer is vergelijkbaar en misschien nog wel leuker doordat het zo’n klein en licht autootje is. Dat lage gewicht, afmetingen en de balans van de auto zijn ook een groot pluspunt en draagt echt bij aan de beleving. Het maakt de auto heel levendig, direct en op binnendoor weggetjes gewoonweg geniaal. Je kunt wel zo mega boenderen dat ik er gewoon een beetje van schrok. Ook is hij stuiterhard hard waardoor je soms het idee hebt dat je in een rallyauto zit. Ik kan me niet voorstellen dat dit standaard is maar wel effectief. Met deze auto rijden is echt een feestje. Het brandstofverbruik is ook heel goed. Ik heb nu gemiddeld een verbruik van 7,5l/100km. En dan rij ik toch behoorlijk als een hooligan. Ik moet het nog even nameten want kan het me gewoon niet voorstellen.
Het uiterlijk is ook helemaal naar mijn zin. Zilver is sportief, fris en heeft iets tijdloos. Daarnaast zit hij helemaal vol met opties zoals xenon, CC, licht/regensensor, cruise control, grootbeeld navi. Dat was geen harde eis maar vind het achteraf wel leuk dat het er allemaal opzit. Ik heb nog nooit een Clio gezien met grootbeeld navigatie.
En dan nu de negatieve zaken. Zo mooi dat hij van buiten is zo slecht zijn een aantal interieurdelen. Die moeten echt vervangen worden en ik stoor me er mateloos aan. Wij hadden een aantal jaar geleden ook een Clio en die was nog heel mooi van binnen. Geen idee hoe je het voor elkaar krijgt, alsof een hond met zijn poten over interieurdelen heeft gekrast ofzo. Stuur is ook hopeloos, die is gewoon gesmolten ofzo, heel vreemd. Verder zijn de achterbanken en stoelen op een klein scheurtje na nog wel heel netjes. En dan nog de stank van het roken. Zaken die allemaal aangepakt kunnen worden en eigenlijk ook wel leuk is om te doen.
De zitpositie is ook niet ideaal maar moet ook toegeven dat dit soort nadelen ook wel karakter toevoegen. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik heb niet direct de drang om de zitpositie te veranderen. Op den duur mischien wel maar niet meteen.
Dan technisch. Ben bang dat ik toch iets aan de versnellingsbak of het schakelsysteem moet doen. Bij rustig schakelen geen enkel probleem maar ga je sneller schakelen hoor je de synchromessen kraken. Dit gebeurt pas als je echt snel wil schakelen wat me niet was opgevallen tijdens de proefrit. Gister had ik hem op de brug en kwam erachter dat de homokineethoezen beide loszaten en dat het merendeel van het vet er al uit was. Ik hoor nog niks tijdens het rijden en hoop dat het nog niet telaat is. Ook voelde ik wat speling op de beide voorwielen. Ik kon het alleen niet goed plaatsen. Fuseekogels, stuurkogels en topmounts leken speling vrij. Het lijkt wel of het in het stuurhuis zit aangezien hij het aan beide kanten had.
Wat staat er op het programma:
- Speling op vooras verhelpen
- Remvloeistof vervangen. Ondanks dat hij heel goed remt en geen fading heeft doe ik het toch uit voorzorg
- Homokineten weer vastzetten en vet erin
- Wisserbladen vervangen
- Uitlaat exact rechthangen
- 2 nieuwe achterbanden
- Luxe kentekenplaten erop
- Auto helemaal reinigen en nieuwe interieurdelen verzamelen
- Stuur laten bekleden
- Stoel laten repareren.
De remschijven lijken eigenlijk ook zijn beste tijd gehad te hebben maar de auto rem echt nog super goed dus laat dat even voor wat het is.
Wat foto’s
Deze 15inch met semislicks komen eronder