Helaas kreeg ik het niet echt voor elkaar om de vanos te controleren via inpa, uiteindelijk toch besloten om de boel los te trekken en dan direct het koelsysteem preventief aan te pakken.
Ook gelijk de carter ontluchting en de slangen preventief vervangen, wat er af kwam was nog vrij schoon dus dat is altijd een goed teken.
De vanos revisie was geen overbodige luxe, de motor liep al goed maar na de vanos revisie voelde die onderin nog soepeler en krachtiger.
Ik kwam er achter dat mijn Z3 met een aluminium M52B28 is uitgevoerd die stalen cilinder bussen heeft.
De eu spec M52B28 hadden nikasil cilinder wanden en de usa spec M52B28 waren van gietijzer.
Alleen de USA Z3 2.8 had een aluminium M52B28 maar dan met stalen cilinder bussen, aangezien de Z3 in de USA gebouwd werd is het ook wel logisch dat de EU spec Z3 2.8's ook deze motor kregen.
Het gebruik van stalen cilinder bussen in een aluminium M52 is te zien aan dit roestige plaatje, het witte propje wat er onder zit druk je een pas pen in om de krukas op de juiste positie te blokkeren om alles op tijd te zetten.
Vanos
Ik had al een set liggen voor BMW motoren om alles op tijd te zetten, deze kwam mooi van pas met het reviseren van de vanos.
vieze vette bende, dit zie je normaal niet omdat hier het reservoir van de koelvloeistof vlak voor zit.
De kleppendeksel demonteren
De handleiding van beisan is wel aardig fool proof wel handig om die de eerste keer er bij te hebben.
De motor op tijd zetten en de krukas blokkeren, daarna de nokkenassen blokkeren in de juiste positie door midden van de brug achter op de nokkenassen.
Vervolgens de ketting tussen de nokkenassen spannings vrij maken, boutjes en leiding van de vanos los, de bouten van het uitlaat nokkenas tandwiel los en dan met een speciale sleutel de vanos verdraaien om de vanos unit te demonteren.
Daarna ging de vanos unit mee de schuur in voor de revisie.
De oude ringen met een hobby mesje voorzichtig door gesneden op de foto kan je het niet zien maar de binnenste ring was wel aardig hard en uitgedroogd.
De nieuwe ringen monteren ging vrij eenvoudig, de vanos met remmen reiniger een beetje schoongemaakt.
Daarna alles goed in de olie en met beleid de zuiger weer terug geplaatst.
De anti rattle kit heb ik niet gebruikt, hij maakt geen herrie en er zit ook geen speling op dus heb ik het mooi laten zitten.
Nieuwe vanos pakking en pluggen
Alle bouten moeren ect netjes in een bakje gedaan zodat ik niks kwijt kon raken.
Met de speciale sleutel draai je het tandwiel en zorg je ervoor dat de vanos er weer opgeschoven kan worden, daarna de bouten van de vanos weer netjes op moment vast gezet.
Daarna weer alles terug monteren
De waterpomp, thermostaat, thermostaat huis en de radiateur heb ik ook vervangen, de waterpomp bleek nog de originele te zijn.
Kon er verder weinig aan zien, maar toch is het fijn als de koeling 100% in orde is.
Bij een Z3 2.8 is het reservoir een los deel van de radiator, wel een hoop geklooi om dit uit te en in te bouwen.
Ik heb nu de slang klemmen zo gemonteerd dat ik er altijd bij kan.
De carter ontluchting ook preventief aangepakt, dit bleek niet nodig maar aangezien ik de nieuwe delen had liggen zijn die er gewoon opgekomen.
Zonder luchtfilter en radiator kan je hier ook vrij gemakkelijk bij komen.