Afgelopen maanden zijn we bezig geweest met Wilwood remmen op de E36 328 circuitwagen. Alle onderdelen in de setup zijn nieuw. Waarom andere remmen? Met de standaard klauwen had ik telkens last van fading na 20min echt heel hard trappen (zonder slepend remmen..), daarnaast gingen de blokken wel heel hard op .. dus tijd voor een serieuze upgrade, en gewoon nieuwsgierig naar het verschil en testwerk. Uiteraard zitten er stalen remleidingen op, goede race vloeistof, zelfs nieuwe remleidingen, etc
* Wilwood 6 zuiger + geventileerde schijven + Carbon Lloraine RC6+ Endurance blokken op de voorkant
* Wilwood 4 zuiger + OEM schijven + Carbon Lloraine RC6+ Endurance blokken en ook <geen idee welke> Brembo blokken getest op de achterkant
1 - Eerste test op Assen, alleen Wilwoods op de voorkant, achterkant OEM remmerij.
Ondanks dat ik bijna 30 auto's in de sport klasse ingehaald heb in een 20min vrij rijden sessie nog niet happy

Duidelijk verschil in kracht en dosering tov OEM klauwen, maar heel de kont van de auto komt omhoog, echt teveel remkracht/balans aan de voorkant. Niet echt te compenseren met demping achter.
2 - Tweede test op CPZ, Wilwood remmen rondom met bovenstaande specs
Eerste ronde .. remmen voor Tarzan, lag ik bijna in de vangrail omdat de achterkant als eerste direct blokkeert en de auto iets te enthousiast uitbreekt

3 - Ok .. derde poging naar CPZ, nu met Wilwood 4-standen rembekrachtigeg voor de achterremmen...
De juiste balans is nu gevonden, de voorkant blokkeert als eerste.
Leuk, nieuwe remmen, klaar nu? Nee dus
* Pedaalgevoel is slecht om de remdosering en remkracht aan te voelen
* Slag van de pedaal is anders, ik kan niet meer fatsoenlijk bij het gaspedaal voor heel-toe tussengas met terug schakelen. Dit is nog wel het aller vervelendst aangezien ik nu niet snel kan terugschakelen of shiftlock heb.
* ABS aan/uit getest. Met ABS aan remt hij zo hard dat je soms alsnog even de wielen een kort moment laat blokkeren. Standaard ABS lijkt niet snel genoeg te reageren. ABS uit dan voel ik totaal niet in het pedaal aan wanneer de wielen gaan blokkeren. Ik wil met ABS uit rijden
* Rembooster eraf getrokken, helemaal geen succes, pedaalslag is nu zo kort dat je helemaal niet meer kan doseren, daarnaast moet ik zoveel gewicht op het pedaal zetten dat ik meer aan het remmen dan aan het racen ben
Wat betreft tussengas om shiftlock te voorkomen:
* Auto rijdt op DNRT race compound semi slicks
* Standaard afgedraaid vliegwiel met sinterplaatkoppeling
Wie heeft de gouden tip .. alleen de hoofdremcilinder moeten we denk ik nog testen, of toch ook een andere rembooster erop? Op deze manier rij ik nog trager dan met mijn originele remmerij ....
Ik zal hierna een post doen over mijn onderstel