Wat betreft de stabilisatorstang was ik eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel verschil zoiets nou eigenlijk maakt. Dus ben ik maar eens gaan nerden.
Met de formule kan je uitrekenen dat de 29 mm dikke stabilisatorstang 15% stijver is dan de 28 mm dikke, maar hoeveel dat in de praktijk nou precies uitmaakt hangt natuurlijk af hoeveel de stabilisatorstang doet in verhouding tot de veren.
Met de formule heb ik uit kunnen rekenen dat de 28 mm dikke stabilisatorstang een veerstijfheid van 38,88 N/mm heeft. Maar de stabilisatorstang zit op 4 plekken in rubbers waardoor de stijfheid minder wordt. Ik heb daar een verlies van 30% voor genomen, waarmee er nog 27,21 N/mm overblijft.
Vervolgens is ook de overdracht van de kracht van het wiel naar de stabilisatorstang en naar de veer verschillend. Ik heb daarom ook de motion ratio voor de veer en voor de stabilisatorstang gemeten. Voor de veer kwam ik op 0,86 en voor de stabilisator op 0,79.
De veerstijfheid van de voorveren die ik heb zou ongeveer 325 lbf/inch moeten zijn, wat 56,92 N/mm is (origineel is 20,66 N/mm). Als ik dan de wheel rates uitreken kom ik voor de stabilisator op 17,01 N/mm en voor de veer op 42,14 N/mm. Het lijkt dan alsof de veer dus veel meer doet dan de stabilisator. Maar als de stabilisator in bochten aan de ene kant inveert veert hij aan de andere kant uit, dus moet je de wheel rate voor de stabi dan dubbel nemen.
Dus in bochten doet de stabi met 34,02 N/mm niet veel minder dan de 42,14 N/mm van de veer. En met de 29 mm stabi doet de stabi in bochten zelfs 39,16 N/mm. Als je vervolgens nog hardere bussen voor de stabi gebruikt doet de stabi misschien zelfs wel meer dan de veren.