Maargoed, de 630i eigenlijk een spontane actie vanwege de tip in het F10 topic, ik zocht naar 116i of 528i etc F20/F10 maar vond de juiste steeds niet, ging met de F10 soms ook over 30k en eigenlijk was deze tip zo gek nog niet, een normale(re) prijsklasse van rond de 15k en toch een aparte auto. Wil liefst een sedan/touring vanwege de korte deuren en het gezin maar al zou deze maar voor een (half) jaartje zijn dan is ie tenminste afgevinkt. Mooiste zou de 645i zijn met de V8 maar al dat gedoe over die koelproblemen die gaan er dan juist bij mij uit komen omdat ik het blokje extra/meer ga belasten. Ben vorige week wezen kijken, zag er netjes uit, paar kleine aandachtpuntjes hou je altijd maar ding reed goed, stond pas een paar dagen te koop en veel reacties dus niet heel veel eraf maar wel een van de betere auto's die tekoop stond met de juiste opties, acceptabele kmstand en voor normaal geld, keuze snel gemaakt.
Type EH31
Model 630i - EUR
Development Code E63
Chassis COUPE
Steering LL
Doors 2
Engine N52
Displacement 3.00
Power 190
Drivetrain HECK
Transmission AUT
Color Stratus Metallic - 440
Upholstery Leder Dakota/schwarz - LCSW
Production Plant DINGOLFING
Production Date 2005-11-14
216 Servotronic Servotronic
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
346 Chrome-line Exterior Chrome Line Exterieur
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
434 Interior Trim Interieurleisten
459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory Sitzverstellung, Elektr.mit Memory
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem
785 White Direction Indicator Lights Weisse Blinkleuchten
1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
205 Automatic Transmission Automatic Getriebe
302 Alarm System Alarmanlage
356 Climate Comfort Laminated Glass Klimakomfort-verbundverglasung
403 Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch
414 Stowage Net, Passenger Side Ablagenetz Beifahrerseite
430 Interior And Exterior Mirror Packa Iinnen- Und Aussenspiegelpaket
441 Smokers Package Raucherpaket
442 Cupholder Getraenkehalter
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
524 Adaptive Headlights Adaptives Kurvenlicht
540 Cruise Control Geschwindigkeitsregelung
563 Lights Package Lichtpaket
593 Lt/aly Wheels/doubl Sp.120 Runflat/mixed Lm Raeder Doppelsp.120 Notl.mischb.
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf. Handy Vorb. Mit Bluetooth-schnitts.
672 Cd Changer Bmw For 6 Cds Cd Wechsler 6-fach
698 Area-code 2 Area-code 2
8SA Country Spec. Release Of Navigation Laenderspez. Navi.-freischaltung
8SP Cop Control Cop Steuerung
8S2 Coding Of Alarm Signal Kodierung Alarmsignal
863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
868 Language Version Dutch Sprachversion Niederlaendisch
877 Deletion Cross-over Operation Ueberkreuzbedienung Entfall
886 Dutch / On-board Documentation Hollaendisch / Bordliteratur
Vermogen van 258pk/300nm tegen 333pk/450nm voor de 645
1485kg voor de 630i tegen 1595kg voor de 645i
Koppel van de 630 is wel bij 2500 ipv 3600 van de 645
Bijna seconde trager naar de 100 maar met 6,7 nog geen stakker
Draaicircel 11,4 meter die merk je wel.
De lijnen van de auto zijn prachtig, zeker in het donker zo met lampen aan, 18inch wielen (style 120) staan m prima, de standaard 17inch wielen zijn net wat te klein. Die kofferdeksel vorm moet je van houden, ik kan m wel waarderen, zeker zo in standaard trim vind ik het mooi. Klinkt misschien gek maar ik vind een M6 net wat te overdreven, kan ze beiden prima betalen maar doe mij dan toch deze 630i maar.
Heb deze motor ook in de Z4 coupe gehad, een echte toerenjanker met maximum vermogen bij 6600rpm. Dacht eigenlijk dat een automaat deze motor niet zou passen maar daar kom ik meteen op terug, ook in de lagere toeren doet hij het prima op zijn 300nm aan koppel zeker met de koppelomvormer die nog een beetje meehelpt. Denk dat ik de Z4 sDrive23i ook heel anders (rustiger) had gereden als dat een automaat was. In vergelijk met de ZF8 van de F30 320i vind ik deze 6traps het helemaal niet gek doen, ik vond die ZF8 veel te snel opschakelen zodat de motor tegen het bokken aan liep, dat doet deze automaat een stuk minder, houdt iets meer toeren aan zodat het met een technisch oor ook beter aanvoelt. Schakeltijden niet zo rap maar het is en blijft een GT dus past hem prima. Wat wel opmerkelijk is, de sportknop brengt echt wat, gasreactie en omdat er servotronic op zit ook wat zwaarder stuurgevoel (wat overigens nogsteeds kunstmatig blijft maar leuk geprobeerd) en een versnelling terug bij inschakelen van de sportstand maar als je vervolgens de bak van sportD naar sportDS haalt merk je bijna geen verschil behalve ietsje eerder een tandje terug bij spontaan meer gas intrappen. Wel is het zo dat de eerste keer dat ik m stilgezet had om van 0-200 te lanceren ik door het ruime interieur en het comfort het idee had dat ik in een 737 zat en dan verwacht je ook die acceleratie en dan moet je relativeren, hij is niet ECHT snel maar ook zeker geen stakker.
De uitlaat klinkt zelfs een soort van sportief, dat had de Z4 volgens mij niet (beide coupe en roadster) net of er altijd een klep/bypass openstaat maar aan de andere kant ook weer niet echt geweld maar lijkt of het een halve turbomotor is en de gassen een doolhof af moeten leggen voordat ze bij die bypass zijn. Zal kijken of dat goed op film is vast te leggen.
Interieur is top, zwart leer, sportstoelen, lendensteunverstelling, memory, sportstuur, stuurkolom electrisch verstelbaar, navigatie professional, allemaal precies zoals ik het wil. Zitpositie goed in te stellen, kon er meteen een goede zit in vinden. Heerlijk licht naar binnen via het panoramadak, dat is een optie die ik echt op een hoop auto's gemist heb de laatste tijd. De stoel op de laagste stand en rug redelijk rechtop geeft mij met mn 1m85 genoeg ruimte tot het dak dus panoramadak icm memory hier geen enkel probleem. De lekker ouderwetse iDrive met Nintendo DS kaarten enz.... nog wel even een recente originele DVD zien te vinden (kopie gaat de unit/laser hard van achteruit dat is zonde). Enige minpunt is dat de stoelen wel wat kraakjes en piepjes hebben mischien is dat nog vast te draaien/schroeven/stellen en anders mee leren leven/negeren.
Audio voor mij ook erg belangrijk. De auto heeft gelukkig standaard de HiFi optie, dus tweeters in de a-stijl en versterkertje ergens in de auto weggewerkt. Het klinkt niet zo zuiver en zwaar als het Harman-Kardon van de M235i maar zeker stukken beter als de standaard versterker en tweeterloze audio van de E9x en de F3x etc, daar mag BMW echt wel wat aan doen, zelfs een Golf Bluemotion TDI heeft betere audio. Wel vind ik de radio ontvangst wat mager, stoort heel snel als je geen perfect signaal hebt. Had nog geen CDs mee maar zag wel dat achterin het dashbordkastje een 6CD wisselaar zat, die kan in ieder geval gevuld en volgens mij speelt alleen de frontunit MP3 CDs af. En anders eens kijken wat het kost om een iPod koppeling in te laten bouwen, had de Z4 coupe ook en werkte top vond ik. Het is de eerste serie iDrive die (al dan niet met software update) MP3 kan spelen en dat luistert nogal, geen VBR maar allemaal 192kbit en branden op Verbatim CDR op de laagste snelheid etc.
Optie die de auto niet heeft is het sportonderstel of adaptief onderstel, waar ik bij de F30 enorm teleurgesteld was in de zwabberende fietspompen en bij de E89 juist tevreden was over de stugheid op 19inch optiewielen is het bij de E63 eigenlijk prima geregeld, niet extreem hard als het M adaptief op de M235i en niet zo soft als een F30. De veren zijn iets aan de slappe kant maar daarentegen is de demping goed op orde dus hij geeft je enige veerweg en comfort maar dempt de koets wel meteen stil. Heb ook het idee dat er dikke stabi's op zitten omdat de auto wel veerweg heeft maar haast niet overhelt in bochten en bij DTC uit zonder sper ook meteen goed over 2 wielen loskomt ipv dat ie het binnenste wieltje laat spinnen. Ook lange doordraaiers op snelheid voel je de auto niet overdreven overhellen maar in de veerweg zoeken naar grip, als je forceert iets wat onderstuurt maar als je op je gemak de grens opzoekt maak je de achterkant los.
Remmen zijn oke maar niet top, 348mm voor en 345mm achter volgens de specs, zelfde voor 630i en 645i. Het remt maar ik vind dat je best wat pedaaldruk moet geven voor je echt vertraging gaat merken, deze blokjes lekker op remmen en dan iets als Hawk HPS eronder en ATE typ200 bij de volgende verversing.
Nadeeltje van de laatste oliebeurt 2 weken terug bij de Nissan dealer, die gooit er wel 5W30 evo in, vervangt de interieurfilters etc maar kan alleen de apk melding resetten in de iDrive, de olie en microfilter intervallen blijkbaar niet, lukte mij overigens ook niet met de tellerbak dus dat zal nog even aan de computer bij BMW of specialist moeten.
Het allerergste is nog wel dat ik mijn 1000 euro niet direct moet besteden, nieuw logo op de motorkap kan, voorbanden nog niet echt nodig, zit nog 3,5mm op, uitlijnen ook pas nadat nieuwe voorbanden gemonteerd zijn, stuur staat een heel klein beetje naar rechts. Enige wat wel meteen aandacht heeft is de bluetooth telefoonkoppeling maar daar kan ik eerst die lasagne truc mee proberen en anders een aftermarket module laten plaatsen voor 500 die ook meteen audio streaming / spotify etc doet.
Voor nu lekker rijden en genieten voorlopig, auto staat pas op 151.800km en enige wat ie wel lust is brandstof, tank leegrijden en 100 euro is geen moeilijk bedrag om uit te geven bij de BP

Foto's volgen morgen nog, auto staat er in kunstlicht prachtig bij, echt zoals een dolfijn maar met smartphone kan je gewoon niks met sluitertijden en witbalans etc.