Na diverse topics van mede forumleden te hebben gelezen welke ook een 330i aan hebben geschaft besloten de mijne ook te showen.
Sinds enige tijd wilden mijn vriendin en ik een knappe daily auto. Mijn vriendin vind de BMW's mooi en erg lekker rijden dus lucky me!
Het moest dus een BMW worden en in ieder geval een 6 of 8 cilinder met climate control, cruise control en eventueel automaat en geen coupe.
Aan de ene kant mocht het een 5-serie of een touring worden aan de andere kant hebben we genoeg aan een 3-serie sedan.
Even werd ik verleid door een mooie blauwe en technisch goede BMW e39 M5 met een dik uitlaatsysteem. Proefgereden een paar nachten over geslapen en uiteindelijk besloten het niet te doen omdat het dan zijn doel voorbij zou schieten. Want om deze dan als daily te gaan inzetten zou naar ons idee niet goed gaan voelen. Deze M5 zou je als 2e auto voor de hobby erbij moeten hebben zoals ik de M3 al heb.
Dus verder gekeken en viel mijn oog op de mooie donkerblauwe BMW 330i e46 uit 2004 met alles d'r op en d'r aan. Nette kilometerstand van 140k, automaat, dealer onderhouden, sportstoelen, dakje, etc.
Na de proefrit besloten het te doen dit ondanks dat er links en rechts wel wat krasjes op zitten maar een goede poetsbeurt de meeste zal doen verdwijnen. Onder de motorkap zag alles er zeer goed verzorgd uit en dat is wel zo belangrijk, interieur op een klein plekje op de zitting van de bestuurdersstoel na erg netjes.
Dan de dag van ophalen het was ruim een uur rijden dus m'n pa opgetrommeld mee te gaan ophalen. Na enkele kilometers rustig te hebben gereden en inmiddels op de snelweg aangekomen maar eens gas gegeven. Tot +/-150 ging dat goed maar daarna ineens een schok en ja hoor lampje motorstoring aan en inhouden. Snel een parkeerplaats gezocht en de auto uitgelezen. Op cilinder 2 en 4 overslaande verbranding. Na uit/aan van de motor liep de motor weer goed, uiteraard ging ik niet meer op het gas staan zoals ik deed en reed rustig verder. Ik had een afspraak bij de poetser, dus eerst de auto daarheen. Ondertussen op m'n werk snel wat onderdelen besteld waaronder 6 bougies, 6 bobines, mattenset en K&N luchtfilter (ivm mijn goede ervaring met de M3)
Na de auto te hebben opgehaald van de poetser,
Alle bougies en bobines vervangen + K&N filter. Storingen gewist en de snelweg op. De motor liep meteen stukken beter en na warm te hebben gereden het gas er op. Al snel tikte ik de 200 aan en ook na herhaalde pogingen bleef de motor goed presteren.
Een paar dagen later kwam een opmerkelijke collega (monteur) naar mij toe en attendeerde mij ook 2 rechter banden welke een flinke scheur hadden, die je alleen kon zien als je er heel dicht met je neus op zat en het rubber wat bewoog. Helaas heb ik dat zelf niet gezien bij de koop, de profielen uiteraard wel gecontroleerd dat was dik in orde. Toch maar eens contact zoeken met de vorige eigenaar mede ivm de eerste rit naar huis. Hij blijkt werkzaam te zijn bij de betreffende BMW dealer waar de auto in onderhoud is geweest dus ik had daar wel een goed gevoel over omdat hij dezelfde functie heeft als ik. Qua kosten wilde hij wel meedelen vwb de bobines en bougies alleen de banden vond hij niet nodig omdat de auto voor aflevering nog APK gekeurd was en het voor de keuring geen afkeur was en veilig zou zijn. Het canvas was inderdaad nog net niet zichtbaar dus APK technisch in orde. Maar als je zelf service adviseur bij BMW bent dan denk ik dat als dit bij een klant van hem zou gebeuren hij met klem nieuwe banden zou adviseren, zeker bij een dergelijke auto als deze. Dat vond ik dus een minder fijne reactie ook gezien ik al pech had met ophalen van de auto en er toch een behoorlijk bedrag voor heb betaald.
Maar goed ik wilde de pret er niet door laten bederven en kocht 4 nieuwe banden en wel meteen Michelin PS4 banden, auto meteen op de uitlijnbank en ook maar direct een paar draagarmrubbers vervangen door superstijve die een collega had geregeld via Koopman Racing.
De oude:

De nieuwe:

Uitlijnen:
Wat ook opviel, was dat er een grote afdekplaat onder de auto miste, dealer onderhouden....
Uiteraard vernieuwd incl. kapje carterplug welke normaal alleen bij de diesels gemonteerd is:
Olie ververst met Mobil One 0W40 en ben het verbruik nauwlettend gaan bijhouden omdat deze motoren er om bekend staan veel olie te kunnen verbruiken. Ik heb vele verhalen gelezen over extreme gevallen dus ik was benieuwd. Nu inmiddels zo'n 5000km verder en moet zeggen dat het oliepeil maximaal 1mm gezakt zou kunnen zijn. Dik tevreden dus en de motor loopt op deze olie als een zonnetje net als mijn M3 met de Mobil 10W60 doet.
Dan de audio, daar was ik wat in teleurgesteld qua klank en power. Voor een 330 kon dit naar mijn idee echt niet dus afspraak gemaakt bij een maat van me en eea besproken qua wensen en eea in gaan bouwen.
De speakers zijn vervangen door een stevige 3-weg composet van Morel en achterin de hoedenplank ook een paar fatsoenlijke maar minder krachtige speakers. De voor speakers worden gevoed middels een krachtige versterker en de achter speakers door de nieuwe autoradio van Alpine. Helaas is de 2-dins autoradio die ik heb besteld nog niet leverbaar bij Alpine en zal vermoedelijk rond de jaarwisseling in worden gebouwd. Nu uit service een tijdelijk goede 1-dins Alpine radio te leen.
Degene die er uiteindelijk in komt:
Een stevige investering, het is dan ook de bedoeling deze auto voorlopig te houden.
Bij de audio inbouwer:
Vlak voor het weekend dat ik met m'n vriendin naar de F1 België zou gaan de auto gewassen en wilde wegrijden toen ik een raar geluid hoorde.
En ja hoor geen stuurbekrachtiging meer... Snel naar mijn werk gereden en een nieuwe stuurpomp besteld. Gelukkig kwam deze de ochtend er op binnen kon deze gemonteerd worden zodat we alsnog heen konden met deze auto. Meteen alle looprollen spanner en snaren etc etc vervangen en uiteraard de olie van de stuurbekrachtiging ververst.
Kort na het weekend het volgende probleem. Tijdens het rijden steeds meer trillingen in het stuur dus auto weer de brug op. Ik had al gemerkt dat er iets niet helemaal goed ging met de voorremmen en had nieuwe schijven en blokken besteld. Een collega van het magazijn kent mij al langer dan vandaag en vroeg of ik niet meteen de optionele geperforeerde schijven wilde. Uiteraard maar gedaan
Al snel was eea duidelijk, de klauw rechtsvoor werkte niet goed meer en deze dan ook maar mee vervangen.
Nu begint het ergens op te lijken. Op mijn wensenlijstje staat nog het aanpakken van het stuur en de 4 velgen laten herstellen/spuiten.
De auto rijdt stukken beter dan bij de aankoop, de motor hoor je stationair bijna niet meer lopen door de olie en de vervangen rollen, spanner, snaren ed. De auto ligt prima in de bochten, stuurt messcherp door de aangepaste rubbers en de uitlijning en verse Michelins, echt een aanrader!!
Ik twijfel nog om de automaat een beurt te laten geven bij ZF. Hoor daar wisselende adviezen over.
De automaat doet z'n werk goed. Het enige is dat ik merk dat bij vol accelereren het er op lijkt alsof de koppelomvormer niet lekker pakt.
De snelheid blijft goed oplopen maar het toerental blijft soms even, voor +/-1s, gelijk en loopt dan weer op met de snelheid.
Verder schakelt de bak heerlijk soepel en merk dat de motor op de Sportstand aanmerkelijk beter aan het gas hangt. In 'D' vind ik de auto soms wat te lui aanvoelen maar goed ik heb deze auto dan ook niet om heel sportief te rijden. Wat mij ook opvalt is dat de automaat flinke stappen maakt, moeiteloos 110 in 2, 160 in 3 en zo'n 225 (GPS) in 4 en dan door naar 5.
Topsnelheid nog niet gehaald maar merk dat boven de 235GPS de auto veel ruimte nodig heeft. De teller wijkt overigens nauwelijks af. Bij 241 teller stond 238 op de GPS. Via een app 0-100 gemeten en 0-200, dat ging in resp. 6.5s en zo'n 29s. Ik vermoed dat een handbak sneller moet kunnen zijn, met name naar de >200 en zeker als je een 6-bak hebt.
Nog wat foto's:
