Djessey schreef: 22 okt 2017, 15:37
erg tof! Vanwaar je keuze voor MS3? Dit is ondertussen toch al wat ouder, volgens mij zijn er ook wel wat betere en goedkopere alternatieven
Er zijn echt mega veel mogelijkheden tegenwoordig met allemaal hun USP's. Maar de ms3 blinkt toch wel het meest uit in "bang for the buck" (zeker voor een tech nerd) daarnaast zijn deze units IMO nog lang niet verouderd. Zowel de Firmware als de software (Tunerstudio) worden nog steeds upgedate met nieuwe features en verbeteringen.
Een ander voordeel van de MS3x is, dat als er ooit een component de geest geeft door wat dan ook, je deze eenvoudig kan vervangen door een nieuwe aangezien het basisboard nog steeds gebruikt maakt van THT (through hole technology) solderen. De voor-geassembleerde MS3 is overigens SMD gesoldeerd en is dit dus niet/nauwelijks mogelijk.
Overigens zijn de db 37 connectoren op de ms3 wel verouderd. Maar dat hebben ze bij zijn grote broer, de ms3 pro, wel veranderd evenals een robuustere behuizing.
Ook heeft de MS3 standaard een CAN bus aan boord, voor de meeste projecten natuurlijk totaal overbodig. Maar aangezien ik in de automotive zit wil ik hier natuurlijk ook nog mee aan de slag gaan.
Daarbij is de MS3 ook nog erg upgrade vriendelijk, zo kan je de expensian card toevoegen voor meer I/O poorten. Of bijvoorbeeld een Knock-board om een geavanceerde knock detectie te realiseren. Met o.a. toerenafhangelijke doorlaat filters etc.
Voor een Vems 3.0 ben je 500.- kwijt
maar voor een Vems 3.0 met CAN bus ben je 870.- kwijt.
Terwijl een MS3X (MS3 met exspension card) 630,- kost.
Ik kan nog uren doorgaan met ecu's met elkaar te vergelijken. Maar denk dat mijn punt wel duidelijk is. Ja er zijn goedkopere opties maar die missen dan wel features die voor mij leuk zijn om te hebben en om van te leren.