0w40 olie
- Jan Visser
- Niels
- Auto: Prius+
Re: 0w40 olie
En de 40 voor de viscositeit als het warm ismarkk schreef: Eerst goed warmgereden en vervolg olie afgetapt.

- Jan Visser
- Jan Visser
- Jan Visser
- Downforce Hans
- markk
Ik ben op de BoxsterS overgestapt op Mobil 5w50. Bevalt me beter. Iets minder mechanisch geluid en meer gemoedsrust
(heb een keer problemen gehad met mn kleppenstoters op het circuit na paar rondjes vol in 2 @ 7000rpm
Alle andere auto's krijgen Castrol 10w60. M3 de TWS/Edge variant omdat de RS niet mag, EVO en 206gti krijgen de RS. Heb nog liters RS staan, als die op zijn gaat alles naar TWS/Edge (niet Edge Sport) en blijft de BoxsterS op Mobil I 5w50.
Zou ook wel 10w60 Edge/TWS in de BoxsterS willen gooien (1 goede olie voor alles, lekker makkelijk qua voorraad) maar van Porsche mag dat niet...
Mark.
(heb een keer problemen gehad met mn kleppenstoters op het circuit na paar rondjes vol in 2 @ 7000rpm

Alle andere auto's krijgen Castrol 10w60. M3 de TWS/Edge variant omdat de RS niet mag, EVO en 206gti krijgen de RS. Heb nog liters RS staan, als die op zijn gaat alles naar TWS/Edge (niet Edge Sport) en blijft de BoxsterS op Mobil I 5w50.
Zou ook wel 10w60 Edge/TWS in de BoxsterS willen gooien (1 goede olie voor alles, lekker makkelijk qua voorraad) maar van Porsche mag dat niet...
Mark.
- Erik K.
Met die dunne olie lijkt me toch dat je oliedruk erg gevoelig wordt.
Olie te warm, druk snel te laag?
Hoe wordt eigenlijk bepaald hoe dik de olie moet zijn voor de motor?
Bij een sportmotor kan ik me de W60 wel voorstellen die blijft over het algemeen beter smeren bij zware belasting, raar dat Porsche W40 op geeft.
Maar wanneer b.v. 0W50 of 20W50 te gebruiken? Waar zit hem dat in?
Olie te warm, druk snel te laag?
Hoe wordt eigenlijk bepaald hoe dik de olie moet zijn voor de motor?
Bij een sportmotor kan ik me de W60 wel voorstellen die blijft over het algemeen beter smeren bij zware belasting, raar dat Porsche W40 op geeft.
Maar wanneer b.v. 0W50 of 20W50 te gebruiken? Waar zit hem dat in?
- markk
- Erik K.
Kan inderdaad merken dat bij de koude start de olie nog best dik is.
De motor maakt dan aanmerkelijk meer geluid dan na een paar minuutjes rijden. Nu is dat bij de meeste auto's natuurlijk wel zo.
Zit alleen te twijfelen of ik voor de volgende beurt de nieuwe
Motul 20W60 olie kan nemen of moet gaan kijken naar iets anders, draai nu op de 15W60 van Motul, maar is niet meer leverbaar.
BMW advieseert 10W60.
Op zich zal auto geen start van b.v. -5graden voor zijn kiezen krijgen omdat hij nu binnen staat en in de winter weinig tot niet gebruikt zal gaan worden.
De motor maakt dan aanmerkelijk meer geluid dan na een paar minuutjes rijden. Nu is dat bij de meeste auto's natuurlijk wel zo.
Motul 20W60 olie kan nemen of moet gaan kijken naar iets anders, draai nu op de 15W60 van Motul, maar is niet meer leverbaar.
BMW advieseert 10W60.
Op zich zal auto geen start van b.v. -5graden voor zijn kiezen krijgen omdat hij nu binnen staat en in de winter weinig tot niet gebruikt zal gaan worden.
-
Subaru boxers draaien ook goed op 5w-50 volsyntheet, zelfs op het circuit gaat dat prima. Het is alleen jammer dat het niet veel verkrijgbaar is. Ik moet het steeds bestellen bij de automaterialenzaak.
Ik heb nu Valvoline maar ik denk eraan om binnenkort toch over te stappen naar Motul. Dat zou toch wel het beste op oliegebied moeten zijn voor m´n boxertorretje.
Ik heb nu Valvoline maar ik denk eraan om binnenkort toch over te stappen naar Motul. Dat zou toch wel het beste op oliegebied moeten zijn voor m´n boxertorretje.

- GTRene
Erik , gewoon die vervanger Motul 20w-60 erin V300 Lemans, motorsport van heek "lacht" erom wat BMW soms zegt.ErikKramer schreef:Kan inderdaad merken dat bij de koude start de olie nog best dik is.
BMW advieseert 10W60.
De Olie van tegenwoordig is vele malen beter dan de olie uit de oude tijd en laat ook een film zitten, dat was vroeger niet zo en dan had je ook echt "dunne"olie meer nodig zeg maar just my 2 cents...
De Motul is nu mijn huismerk