Na de Clio RS Cup dacht ik dat een wat minder extreem autootje, dat nog wel redelijk vlot moest zijn, wel zou voldoen op mijn leeftijd.....de Colt Ralliart leek een goede kandidaat met 150 pk op 1035 kg.
Het is inderdaad een leuke vlotte auto, maar dan wel alleen rechtuit, qua sturen en zo begon ik steeds meer wat te missen, de auto voelde ook groter en zwaarder aan dan ie in werkelijkheid is.
Na wat zoekwerk op het i.net, dus veel lezen en filmpjes kijken, kwam ik steeds meer tot de conclusie dat het een Fiesta ST moest worden.
Toevallig heeft een kennis van me zo'n hok en hij woont ook nog es hier in de buurt, dus na contact via FB stond ie hier binnen een half uur voor de deur om een ritje te maken met zijn ST.
Tsja, na dat ritje was ik verkocht, er moest zo'n ding hier voor de deur komen, wat een heerlijk scheurijzertje is dat.
Qua handling en sturen een beetje te vergelijken met de Clio RS Cup, maar dan met een heerlijke turbomotor die ook 200 pk levert.
Ik weet dat sommigen hier een atmosferische motor prettiger vinden, maar waarschijnlijk omdat ik 12,5 jaar Impreza GTT heb gereden ben ik meer verknocht aan de schop in je rug bij wat lagere toeren.
Wat ik ook een groot voordeel vind is dat deze veel minder toeren maakt als je bijv. 130km/h op de grote weg rijdt, de Clio deed bijna 4000 toeren bij 130 km/h in z'n 6 en de ST draait er dan 3000.
Komt natuurlijk omdat de Clio zo'n korte powerband heeft(tussen 5500 en 7250 toeren) en dus door die korte bak weer rond die 5500 toeren terug valt als je tot 7000 à 7200 toeren door trok.
In ieder geval moest ik dus op zoek naar een mooi en goed exemplaar na dat ritje met die kennis en in eerste instantie wilde ik eigenlijk niet meer dan ongeveer €15000,- uitgeven....en ging er dan vanuit dat ik zo rond de €6500,- terug zou krijgen voor de Colt, dus ergens rond de €8000,- à €9000,- bij leggen.
Proefrit wezen maken in een ST1 uit 2013 bij een Ford dealer in Leiderdorp en die auto reed ook gewoon erg goed, maar deze had schade gehad, wat er wel heel eerlijk bij verteld werd.
De ST1 zit iets kariger in z'n accessoires dan de ST2, dus nog geen besluit genomen en ook nog even verder kijken.
Toen kwam er plots een ST2 te koop bij een Ford dealer op 5 km van ons huis, maar die was wel een stuk jonger, veel minder km's gelopen en dus ook een stuk duurder.
Toch maar gaan kijken en een proefrit gemaakt....eigenlijk 2 proefritten, want ook gelijk in een getunede ST-line gereden met 150 pk.
Moet zeggen dat dat ook zeker niet verkeerd reed, maar zowel m'n vrouw als ik waren toch meer gecharmeerd van de ST2.
En onder het motto van "je leeft maar één keer" toch afgelopen vrijdag de ST2 gekocht en tot nu toe nog geen seconde spijt van gehad.