Jongeren willen geen auto meer..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
dvh

Jongeren willen geen auto meer..

Bericht door dvh » 12 okt 2017, 09:19

Waarom kopen jongeren minder auto's?
Opvallende spoilers, strakke lichtmetalen velgen en op het dorpsplein de hoedenplank laten trillen met stevige bassen. Je eerste auto is de mooiste – en dat mogen mensen zien en horen. Maar dit beeld verdwijnt, want voor de jonge potentiële autokoper hoeft het niet meer. Hoe zit dat?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: in de leeftijdsklasse 18- tot 30-jarigen is het aantal bezitters van een auto laag, en het loopt zelfs gestaag terug, blijkt uit CBS-cijfers. Minder dan drie op de tien jongeren heeft nog een eigen auto en dat staat in schril contrast met oudere gebruikers. Want onder 65-plussers is het autobezit zelfs gestegen naar meer dan zes op de tien. Wat is er aan de hand? Is de auto geen statussymbool meer of doet de auto er überhaupt niet meer toe?
lol:
Want wie wel een nieuwe auto wil maar er niet direct een wil of kan aanschaffen, is er ‘private lease’
:kikker:

bron:
https://fd.nl/fd-persoonlijk/1221737/wa ... der-auto-s

Sander-E46

Re: Jongeren willen geen auto meer..

Bericht door Sander-E46 » 12 okt 2017, 09:23

Als je studeert en je hebt een bijbaantje van 8 uur in de week met een uursalaris van 5€, dan is een auto verzekeren plus een beetje wegenbelasting het enige wat je in Nederland kan doen van dat geld. Dan moet je niet meer willen tanken, laat staan onderhoud en überhaupt de aanschaf.

frankie

Bericht door frankie » 12 okt 2017, 09:29

Was dat vroeger anders dan?

Reind

Bericht door Reind » 12 okt 2017, 09:54

Toen ik studeerde (2004 -2008) had bijna niemand een auto. Ik was echt een uitzondering. En logisch natuurlijk. Met een uitwonende studiebeurs van €250,- kon ik niet eens de huur de van mijn kamer betalen. Dan moet je je studie nog betalen, boodschappen doen, verzekering betalen, telefoon abonnement, je gaat ook wel stappen en maakt weleens een reisje. Kortom chronisch op zwart zaad. Als daar dan ook nogeens een auto bij komt moet je echt behoorlijk bijverdienen. Om rond te komen was ik prive chauffeur en werkte nachtdienst in een productie bedrijf. Met beide baantjes haalde ik gemiddeld rond de €1.000 netto binnen per maand. En eerlijk is eerlijk. Ik leende ook gewoon bij wat in periodes dat ik minder kon werken door stages of drukte bij studie.

En voor jongeren in het algemeen weten we dat ze de laatste jaren moeilijk een baan krijgen en als ze die dan hebben geen vast contract krijgen. Dan is het logisch dat jongeren ook minder vaak een auto bezitten. Het is ook niet de eerste levensbehoefte.

Zed240

Bericht door Zed240 » 12 okt 2017, 09:56

Prioriteiten liggen anders, prijzen zijn gestegen. Met mijn 21 jaar beginnen autoverzekeringen bij 61 euro per maand. Dat is WA verzekerd bij een koekblik (Matiz) met 50 pk. Brandstof à 1.60 euro per liter, hoge belastingen. Het is allemaal nogal kostbaar.

Zo lang ik geen baan heb tegen normaal loon en met minstens een half jaar zekerheid, koop ik geen auto die niet belastingvrij is. Heb overwogen om een Volvo 244 (die zijn lichter dan je denkt) aan te schaffen, maar dat zou mij inclusief brandstof voor zo'n 10k km's zo'n 220 tot 250 euro in de maand kosten. Tel daarbij 230 euro collegegeld op, en je hebt al zo 500 euro aan vaste lasten. Daar moet ik flink voor werken met m'n minimumloontje van ongv. 7,50 netto in het uur.

Dan heb ik nog het voordeel dat ik thuiswonend ben en een simonly abbonnementje van een tientje in de maand heb.

Fabian

Bericht door Fabian » 12 okt 2017, 10:25

In de randstad wellicht jongeren geen auto, maar daarbuiten is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld.

Dus de auto is echt niet dood bij de jongeren, gelukkig bestaat het grootste deel van Nederland uit een gebied dat buiten die klote randstad ligt.

duifjes.com.
Auto: Ja heb ik

Bericht door duifjes.com. » 12 okt 2017, 10:31

Fabian schreef: 12 okt 2017, 10:25 In de randstad wellicht jongeren geen auto, maar daarbuiten is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld.

Dus de auto is echt niet dood bij de jongeren, gelukkig bestaat het grootste deel van Nederland uit een gebied dat buiten die klote randstad ligt.
Klopt, ik woon 15k vanaf Leeuwarden in een boerendorp en de jeugd knalt hier rond in E36, E30, Sierra's, Golfjes en US pick-ups :mrgreen:

martll

Bericht door martll » 12 okt 2017, 10:33

Ik ken een aantal jongeren die in hartje centrum Amsterdam of Utrecht wonen en inderdaad geen auto hebben, maar zij werken dan ook in de stad zelf, hebben daar hun sociale leven en kunnen dus makkelijker en sneller reizen met het OV.
De rest van de jongeren die ik ken heeft een auto.

juliusvbebber
Auto: BMW e36 M50B28

Bericht door juliusvbebber » 12 okt 2017, 10:33

Ik studeer zelf nog en woon ook op kamers en ik kan de wegenbelasting en verzekering van mijn auto zelf echt niet betalen. Ik heb het geluk dat mijn ouders verhuist zijn waardoor zij mijn auto betalen, omdat hun nieuwe woonplaats met het ov niet te bereiken is, maar de jaren hiervoor heb ik mijn auto gewoon geschorst.
Je krijgt voortaan geen studiefinanciering meer en ik heb maandelijks 750 euro aan vaste kosten en dan heb je de rekening van de studentenvereniging nog niet betaald haha;) Het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen en hoe veel je maandelijks wilt lenen (ik ken genoeg studenten die maximaal lenen & werken, waardoor ze als koningen kunnen leven), maar die paar honderd euro voor een auto in de maand heb ik er niet voor over.

Zed240

Bericht door Zed240 » 12 okt 2017, 10:50

Fabian schreef: 12 okt 2017, 10:25 In de randstad wellicht jongeren geen auto, maar daarbuiten is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld.

Geografisch gezien kan ik niet verder van de Randstad wonen, zonder dat ik in Duitsland terecht kom. Ben in mijn klas echter één van de weinigen met een auto (hoewel, er rijdt er geen een). Stuk of 5 van de 30 maximaal. Diegene die wel een auto hebben wonen over het algemeen in de echt kleine dorpen waar simpelweg geen bus komt (wat zijn treinen?). In mijn vriendengroep is het precies hetzelfde. Alleen de twee die op >5 kilometer van de dichtstbijzijnde bushalte vandaan wonen hebben een auto.

Nou ligt dat natuurlijk ook aan wat je onder jongeren verstaat. Bijvoorbeeld BBL-ers die grotendeels werken, of vanaf hun 18e aan het werk zijn hebben heus wel geld voor een auto. Als je een HBO of WO studie doet tot je 23-24e, vijf jaar collegegeld à 2500 euro per jaar betaalt wordt het lastiger. Zeker als er ook nog een kamer voor 300-500 euro in de maand gehuurd moet worden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 okt 2017, 12:06

Als het autobezit bij ouderen stijgt, kan dit dan niet liggen aan het feit dat zij wellicht de auto voor een kind/kleinkind op naam hebben ivm verzekering?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 12 okt 2017, 12:35

Verzekering is wel een groot punt. 6 jaar geleden betaalde ik 40 Euro per maand WA+, nu zou dat 100 Euro per maand zijn. 40 Euro is nog te doen, 100 niet.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 12 okt 2017, 12:48

Tsjah, ik betaalde €50 voor mijn E36 325i WA. op 20 jarige leeftijd. Nu betaal ik €81 voor de 130i, 22 jaar. Heb sinds m'n 19e auto's op eigen naam, dus 3 jaar noclaim?

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 12 okt 2017, 12:55

Mijn 330i is niet onder de 120€ te verzekeren. Maargoed, ik studeer op kamers in Driebergen dus rijdt de auto alleen in de weekenden en werk er hard voor. Een hobby mag geld kosten.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 okt 2017, 13:02

Gewoon met kleine goedkope auto'tjes beginnen. Is onderhoud ook prima te betalen en verzekering op eigen naam ook. Ondertussen 8 schadevrije jaren en betaal nog geen 50 euro aan verzekering. Denk dat het gewoon een kwestie van prioriteiten is. Veel van m'n studiegenoten zuipen zich iedere week 2 x naar de kloten. En ik heb een 5-serie voor de deur staan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 okt 2017, 14:11

Toen ik studeerde had ik hooguit 3 klasgenoten die ook een auto hadden, zelf.

Ik had er zelf overigens altijd 2 a 5. :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 okt 2017, 14:12

Ik heb niet gestudeerd :lol:

bartb

Bericht door bartb » 12 okt 2017, 14:15

Verzekering heb ik nooit problemen mee gehad. 3 jaar terug begonnen op 78 euro WA+ en nu zit ik op 59. Valt best mee volgensmij. Auto rijden is de eerste jaren gewoon wat prijziger maar het neemt snel af.
En ook dat wat Rico zegt. Wij zijn allemaal auto minded en vinden dit prachtig. Anderen zitten elk weekend in de kroeg en zuipen daar voor een vermogen weg. Dan hou ik ook geen geld over om een auto op de weg te houden:)

Djessey

Bericht door Djessey » 12 okt 2017, 14:41

Zoals andere al aangaven, het is een kwestie van prioriteiten. Je moet als student al heel gauw een groot gedeelte van je inkomen wegleggen wil je in een auto rijden. Met daarbij de kans dat je soms je spaarrekening moet aanbreken als er weer eens iets stuk is.

Voor mijzelf merk ik dit ook, mijn leeftijdsgenoten (ik nu 23) geven het uit aan het uitgaansleven of vakanties. Ondertussen verdien ik "slechts" 800 in de maand, maar heb wel 2 raceautos staan. Schijnbaar geeft dit sommige mensen de impressie dat ik zat centen heb, terwijl het gewoon een kwestie is van prioriteiten.

Liever racen als op vakantie, liever sleutelen als in de kroeg.

JP

Bericht door JP » 12 okt 2017, 15:19

Vroeger verzekerde je als jongere op naam van je moeder. Nu doet niemand dat meer..... :angel:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 12 okt 2017, 18:21

Kosten van een rijbewijs zullen ook wel gestegen zijn, waardoor veel het te duur vinden naast hun studie.

Rijbewijs auto+motor heb ik gelukkig gekregen van m'n ouders. Motor zelf aangeschaft op m'n 18e en veel plezier mee gehad en is nog steeds in bezit.
School etc. gewoon met het ov. Als ik een auto nodig had stond er thuis een 206'je die gedeeld werd met m'n broers maar op wat benzine na niets kostte.
Als m'n broers die al mee hadden was m'n moeders auto ook nog een optie. De noodzaak om er zelf een aan te schaffen was er dus niet.
Op m'n 21e een e46 330i gekocht, zat toen samen met de motorfiets in de verzekering op iets meer dan 100 euro per maand. Maar had toen al een poos gewoon full-time werk, als ik een studie zou zijn gaan doen had die auto er niet gekomen.

Plaats reactie