Jaja, ik keek net even de '' Nationale Klimaat Test''
Bij deze test zat de vraag; Hoe vaak moet je je bandenspanning controleren?
Antwoord was elke week.
Controleer eens in de 2 maanden ofzo, rij normaal met + 0,2 a 0,3 dus duurt wel even voordat er wat uit is.
Eigenlijk sowieso elke ochtend voor een circuit of prestatierit, merk het zelf trouwens al als ze weer terug zijn van 2,5 bar naar 2,2, dat voel je gewoon in het stuurgedrag.
Vergeet het altijd, als het er niet goed meer uit ziet of hij rijdt niet lekker / trillend stuur. Dan pas ga ik controleren. Ik ga echt niet iedere week alle banden controleren....
Gelukkig heb ik daarvoor een compressortje in de garage staan, scheelt een hoop gehannes bij een pompstation
De Leon wekelijks, tijdens de wasbeurt. De Speedster voor elke rit, omdat dat karretje heel gevoelig is voor veranderingen in de bandenspanning. Je kan 0.05 bar verschil al voelen en 2 of 3 tiende bar transformeert het hele weggedrag ...
Je moet er wel mee leren omgaan en niet direkt weer een slang pakken als er 1 of 2 tiende verschil in zit, want als je auto aan 1 kant in de zon staat en de andere kant niet dan heb je al een verschil als je meet.
Na een tijdje te hebben gereden moet de spanning gelijk zijn en dan nog heb je af en toe een klein verschil. Als je op het cirquit rij dan is het ook goed te zien welke kant het meest wordt belast.
Tijdens een gewone rit op de snelweg met een normale snelheid van bijv. 130 km/uur loopt de spanning nauwelijks op, maar bij zware belasting ( cirquit ) kan de spanning wel 1 bar oplopen.
Kpa's gewoon delen door honderd Sven.
Mijn banden zijn staan koud op 210 Kpa = 2,1 bar bij normaal gebruik. Warm komt dat dan ongeveer op 2,3 a 2,4 bar.
Op het cirquit is de spanning koud gemeten 190 Kpa=1,9 bar. Na 2 rondjes al 2,5 bar.