Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 29 sep 2017, 16:10

Het "schieten" is begonnen, een ander soort munitie, maar toch;

https://www.volkskrant.nl/buitenland/as ... ~a4519234/

Hennis is reeds zwaar "aangeschoten", ze zou volgens informele bronnen willen gaan voor Minister van BuZa, althans voor dit "akkefietje", ik denk dat ze snel uit haar lijden verlost moet worden; tijd voor het politieke genadeschot.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 sep 2017, 16:18

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/29/vi ... n-a1575366

Toen ie nog staatssecretaris was, werd de wet onder zijn leiding aangepast; voor een paar Gulden (uw weet nog wel, dat ding voor de Euro) frauderen onwijs strak strafrechtelijk aanpakken.

Nu Linschoten, 2 maanden uw wetgeving nog eens overdenken, op kosten van de staat.

romo

Bericht door romo » 29 sep 2017, 17:48

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 29 sep 2017, 18:25

Ik heb er toch behoefte aan e.a. Een beetje te nuanceren rondom Jeanine. Ze trof bij aankomst op defensie een ongelofelijke teringzooi aan, met dank aan de voorgangers, waaronder Hans Hillen. Die Hillen heeft zich in zijn ambtsperiode niet echt ingespannen om het totaal uitgemergelde defensie uit het slop te halen, sterker nog er werd nog meer bezuinigd. Deze kabinetsperiode zijn keuzes gemaakt die, dankzij de PVDA niet echt zoden aan de dijk hebben gezet voor defensie. Dat is best begrijpelijk, er moesten allemaal sneuneuzen (op de echte vluchtelingen na) binnen gehaald worden die allemaal onderhouden moesten worden en waar +/- per persoon 15-20 jaar achterstand in medische zorg moest worden ingehaald. Wel gratis natuurlijk. Dus er was geen geld voor defensie. Voor defensie was de PVDA niet echt gelukkig, die pamperen liever de gevaarlijke elementen dood. Jeanine heeft veelvuldig aangegeven dat defensie echt helemaal niets meer op de botten had zitten en dat er dringend geld bij moest en moet. De afgelopen 30 jaar van pamperen, alles goedpraten en het stelselmatig negeren en belachelijk maken van defensie door te veel partijen in de politiek heeft defensie geen goed gedaan. Militairen op missie sturen met een volslagen krankzinnige opdracht in combinatie met ontoereikende middelen is meerdere malen gebeurd de laatste 30 jaar. Nu de rekening bij één bewindsvrouw neerleggen vind ik persoonlijk te ver gaan. Je mag haar aanspreken en ter verantwoording roepen, maar realiseer je goed dat met ventje Pechtold in het volgende kabinet defensie weer de lul is. Die 1.5 miljard waarvan sprake is wordt zomaar weg bezuinigd voor de goedmensen die weer een zieligheidsindustrie zullen vinden.......

Gr Ron
Laatst gewijzigd door RS-Ron op 29 sep 2017, 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 29 sep 2017, 18:26

En de volgende schandaal zaak;

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nvw ... ge-bessen/

NVWA wederom ernstig nalatig geweest, volgens deskundigen is deze zaak zo ernstig dat de recente Fibronil affaire daarbij volstrekt in het niets zakt.

Minister Schippers, succes gewenst bij uw toelichting in de 2e Kamer

Mrton

Bericht door Mrton » 29 sep 2017, 18:33

Pffff... Als je al die berichten leest zou je nog echt kunnen geloven ook dat we naar de haaien gaan. Maar goed, niemand hoeft hier te wonen. Volgens mij in immigratie moeilijker dan emigratie... Ik verkies eigenlijk maar weinig landen boven Nederland.

Ik voel me genoodzaakt te zeggen: Het valt allemaal wel mee... (zal wel verkeerde topic zijn om dit te posten :hammer: )

romo

Bericht door romo » 29 sep 2017, 18:34

@Ron, met respect, maar zo werkt de ministeriële verantwoordelijkheid nu een keer, das vigerend Staatsrecht, niet meer niet minder.

De Minister, is verantwoordelijk, ongeacht het verleden, daarbij; de goedkeuring voor deze "Mali Missie" is echt onder haar (lees; huidige kabinet) politieke verantwoordelijkheid genomen.

De Minister heeft het recht op wederhoor, maar haar positie is Staatsrechtelijk onhoudbaar na een zo vernietigend rapport.

Daarbij pleit ik er direct voor dat de gehele top van de krijgsmacht haar ontslag indient, zij, als directe adviseurs aan de Minister en dus het Kabinet, zijn meer dan ernstig tekort geschoten in deze advies functie. Zij hadden met hun expertise nooit een goedkeurend advies mogen en moeten geven!

Een verantwoordelijk officier (of meervoud daarvan) moet vierkant voor zijn troepen staan, MOET leiding geven, MOET leiding nemen!! Kortom; je hoort een minster /kabinet van repliek te dienen!! Doe je dit niet, of onvoldoende dan zijn die strepen en kransen op de schouder geen cent waard. Wordt een missie politiek doorgedrukt tegen de zin van de chef staf, dan zou die publiekelijk ontslag moeten nemen ( onlangs nam de hoogste Franse militair ontslag, want niet eens met de nieuwe defensie plannen van Macron) dan ben je dus de man de leiding neemt, de man die leiding geeft! Respect voor zulk een besluit.

De militaire top heeft in al deze opzichten onwaarschijnlijk gefaald, en niet voor het eerst.

romo

Bericht door romo » 29 sep 2017, 18:37

Mrton schreef: 29 sep 2017, 18:33 Pffff... Als je al die berichten leest zou je nog echt kunnen geloven ook dat we naar de haaien gaan. Maar goed, niemand hoeft hier te wonen. Volgens mij in immigratie moeilijker dan emigratie... Ik verkies eigenlijk maar weinig landen boven Nederland.

Ik voel me genoodzaakt te zeggen: Het valt allemaal wel mee... (zal wel verkeerde topic zijn om dit te posten :hammer: )
Vroeger werd ons verteld; ga lekker slapen, wij waken over u!

Nou, ik waak liever over mezelf, valt het mee in dit land? Nou, hoe veel meer moet ik nog posten?

Mrton

Bericht door Mrton » 29 sep 2017, 18:43

Bedankt voor jouw waken. Er gaat een hoop mis. Dat toon je aan en daarin heb je gelijk. Maar in welke bananenrepubliek niet? En wanneer is dit niet het geval geweest denk je? En wat ga je er zelf actief aan doen? Op welke lijst sta je zodat ik je de macht kan geven dit aan te pakken?

Zolang we kunnen inloggen op een forum dat een secundaire taak van een transportmiddel belicht en we daarin ook nog kunnen melden over de leiders van het land wat we willen valt het allemaal wel mee.

romo

Bericht door romo » 29 sep 2017, 18:45

Mooi dat je het met me eens bent

Maar voor de goede orde, Nederland is geen bananen republiek (al zijn we d`r niet ver van af gezien alle bovenstaande berichten)

Ik ben gewoon kritisch, ik neem niks zo maar aan, ik heb niet de illusie dat ik iets kan veranderen, doch ik weiger om de kop in het zand te steken, ik zal het benoemen !

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 29 sep 2017, 23:52

Ik wordt een beetje appelig van de term “politiek verantwoordelijk” Ik heb de stellige indruk dat de departementen hier de dienst uitmaken. Die kunnen een minister maken of breken. Vind het prima dat de minister verantwoordelijk is, maar dat moet die wel carte blanche krijgen om bij zijn/haar aanstelling het hele departement/ministerie te vervangen door loyale werknemers die ook mee willen werken aan een andere politieke koers en veranderingen. De minister en kamer kunnen nu wel veel willen, de ministeries en departementen zijn er voor de uitvoering en daar zit een veel te grote machtsfactor.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 sep 2017, 07:02

romo

Bericht door romo » 30 sep 2017, 09:00

@Ron;

Je kunt er van vinden wat je wil, er mee eens zijn of niet, Staatsrecht bepaalt hoe deze situaties werken. Elke minster weet dit bij aantreden, en die hopen uiteraard dat er geen lijken uit de kast komen (vergeef me wederom de term).

Het is veel vaker voorgekomen, politiek onhoudbare situaties waarvan de oorzaak ver voor aantreden van de aftredende minster lagen.

Staatsrecht boven alles.

Ooit aan de RUG heb ik nog colleges Staatsrecht gehad van Hoogleraar Staatsrecht Jan Vis (D66), het is het enige goede wat ik ooit van een D66 man heb geleerd, heeft mooie boeken over dit onderwerp geschreven, ik zou er eens induiken.

@Wouter;

Het is zo klaar als het maar zijn kan! Deze minster kan het weekend beter gebruiken haar bureau leeg te ruimen dan een verdedigende speech voor de 2e Kamer te bedenken. Dit valt niet meer te verdedigen, een militair zou zou de witte vlag heffen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 30 sep 2017, 12:22

Snap ik Romo, alleen het land schiet er geen zak mee op. Je krijgt zo nooit een groot apparaat als defensie in beweging om te veranderen.

Gr Ron

romo

Bericht door romo » 30 sep 2017, 13:24

^Mee eens, het opstappen van welke minster dan ook, heeft nooit voor een directe oplossing gezorgd, daarvoor is het ambtelijk apparaat op alle ministeries veel te star.

Wie noemde ook al die ambtenaren de 5e colonne ?

romo

Bericht door romo » 02 okt 2017, 18:54

Wat ik hierboven al schreef (Bericht door romo » vr sep 29, 2017 18:34) wordt hier nogmaals duidelijk onderstreept;

Teletekst

OVV:defensietop is verantwoordelijk


 De "totale ambtelijke en politieke
top" van Defensie is verantwoordelijk
voor het mortierongeval dat het leven
kostte aan twee Nederlandse militairen
in Mali.Dat zegt vicevoorzitter Muller
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

De Tweede Kamer sprak vandaag met leden
van de OVV over het rapport dat vorige
week uitkwam.Daarin staat dat Defensie
ernstig tekort is geschoten,maar niet
wie precies verantwoordelijk was.

Volgens de OVV zeggen militairen niet
snel nee tegen een opdracht.Dat legt
een extra verantwoordelijkheid bij de
leiding,aldus de OVV.Morgen debatteert
de Kamer hierover met minister Hennis.

romo

Bericht door romo » 02 okt 2017, 19:01

Afgelopen zondag, Buitenhof, Ruud Koole (Hoogleraar Politicologie) over Ministeriële Verantwoordelijkheid, komt geheel overeen met mijn genoemde argumenten in voorgaande posts, ook hier de visie dat de positie van Hennis niet houdbaar is.
Sterk de opmerking van Koole (die ook PvdA gezind is) over het niet chique (zeg maar vileine) optreden van Asscher, die uiteraard met dubbele tong maar ook voor zijn beurt sprak, enfin, oordeel zelf;

https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POM ... npo_cc=126&

Macboy

Bericht door Macboy » 02 okt 2017, 20:31

Ach het valt allemaal nog wel mee in dit land...

Mrton

Bericht door Mrton » 02 okt 2017, 20:42

Macboy schreef: 02 okt 2017, 20:31 Ach het valt allemaal nog wel mee in dit land...
Naar de haaien!!!

Peric

Bericht door Peric » 02 okt 2017, 21:30

En dan wordt Hennis de laan uitgestuurd. Wat veranderd er dan met de volgende?? HEULEMAAL NAKKES!!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 okt 2017, 22:56

RS-Ron schreef: 29 sep 2017, 23:52 Ik wordt een beetje appelig van de term “politiek verantwoordelijk” Ik heb de stellige indruk dat de departementen hier de dienst uitmaken. Die kunnen een minister maken of breken. Vind het prima dat de minister verantwoordelijk is, maar dat moet die wel carte blanche krijgen om bij zijn/haar aanstelling het hele departement/ministerie te vervangen door loyale werknemers die ook mee willen werken aan een andere politieke koers en veranderingen. De minister en kamer kunnen nu wel veel willen, de ministeries en departementen zijn er voor de uitvoering en daar zit een veel te grote machtsfactor.
Roerend eens met je betogen, maar die roofbouw op defensie is zoals je zegt al tientallen jaren aan de gang. Mijn vader is 35 jaar trots militair geweest maar heeft de laatste jaren gesmeekt dat het over was. Defensie is letterlijk en figuurlijk kapotbezuinigd en wat er nu is gebeurd was slechts een kwestie van tijd.

In mijn vaders tijd stonden er 3 helicopters ter beschikking aan de luchtmacht voor search and resque, maar was er nooit meer dan 1 die daadwerkelijk vliegklaar was. Voor de overige 2 was domweg geen geld voor onderdelen of regulier onderhoud waardoor ze kapot aan de grond bleven. Inmiddels zijn veel van dit soort taken van de luchtmacht overgeheveld naar de burgermaatschappij omdat er geen geld meer is, tot en met de bewaking van de poorten van vliegbasis Leeuwarden aan toe.

Nee romo, je mag dan in theorie gelijk hebben maar Hennis heeft hier geen schuld aan vind ik. Die theoretische discussie is sowieso nonsens, want het reflecteert niet het stelselmatig negeren van internationale afspraken waarin is vastgelegd dat 2% van de begroting naar defensie moet (en niet de 0,7% die er nu heen gaat).

Maar goed, voor ons het is makkelijk typen en klagen van achter zo'n toetsenbord en lekker wijzen naar regeltjes terwijl ondertussen een paar duizend kilometer "onze" mensen vechten voor vrede en veiligheid. En dat met kansloos verouderd materiaal.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 okt 2017, 23:47

We bezuinigen liever iets helemaal kapot dan dat we de beslissing (durven) nemen om ergens gewoon mee te stoppen. Ik heb offshore wel met ex leger gasten gewerkt. Daar HBO, offshore vaak als medic en dus mega beneden hun kunnen. Echt indrukwekkend als je hebt over communicatie, effectiviteit en team work. Doodzonde en het weer opbouwen kost vele malen meer dan wat er ooit is bezuinigd....

romo

Bericht door romo » 03 okt 2017, 07:44

@Maus;

Het niet halen van de 2% norm voor defensie is een probleem dat terug gaat tot de Prioriteiten Nota (1991) van de toenmalige Minister van Defensie Relus ter Beek (de latere CvdK Drenthe) en de verder opvolgers op defensie. Geen van die bewindspersonen kunnen we staatsrechtelijk nog aanspreken op die niet nagekomen afspraken. Die verantwoordelijkheid ligt nu bij Hennis, dit is hoe het politiek werkt.

Ook staat de Mali actie niet op zich zelf, daar komen bij; de Chroom6 affaire, de PX10 wapen olie affaire, het overlijden van een commando tijdens schietoefeningen in een volledig ongeschikte ruimte met scherp, terwijl er voortdurend was aangegeven dat het onveilig was. Commando`s die de pers op zoeken om aan te geven dat hun kleding en uitrusting uit de Middeleeuwen stamt, enz enz

Wat hebben wij geleerd van 1938? Wat hebben wij geleerd van Srebrenica?? NIETS; een volledig negatieve leercurve is het.

Daarbij gaat het niet om Hennis alleen, maar om de gehele ambtelijke defensie top.

Uiteraard is Defensie in 25 jaren geheel uitgekleed, en sombody has got to pay for it.

Mrton

Bericht door Mrton » 03 okt 2017, 08:31

Van Sebrenica moeten we inderdaad nog steeds leren, probleem is dat de mensheid niet leert*.

Nederland zou er verstandig aan doen om én het budget op te hogen én er eens goed over na te denken of ze alle drie de vormen die het huidige leger kent wil blijven ondersteunen. Het hebben van een beetje marine, een beetje luchtmacht en een beetje landmacht kost waarschijnlijk meer dan het hebben van 1 of 2 hiervan (met dan ook nog eens de kans dat je er goed in bent).

*Dit vind ik persoonlijk heb probleem aan dit draadje: Wees ongelooflijk blij dat je hier in Nederland woont. Tel je zegeningen en focus niet alleen maar op wat er fout gaat. Dat leidt historisch gezien tot chaos.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 okt 2017, 09:09

Niels schreef: 02 okt 2017, 23:47 We bezuinigen liever iets helemaal kapot dan dat we de beslissing (durven) nemen om ergens gewoon mee te stoppen. Ik heb offshore wel met ex leger gasten gewerkt. Daar HBO, offshore vaak als medic en dus mega beneden hun kunnen. Echt indrukwekkend als je hebt over communicatie, effectiviteit en team work. Doodzonde en het weer opbouwen kost vele malen meer dan wat er ooit is bezuinigd....
Ik heb niet voor niets na 19 jaar dienst 4 jaar geleden de conclusie getrokken dat het genoeg was voor mij. Ik ben begonnen in 1995 en heb eigenlijk alleen maar bezuinigingen meegemaakt. Vind het pijnlijk om te zien hoe het er nu aan toegaat, aangezien ik nog steeds warme gevoelens koester voor m'n oude werkgever, die altijd wel goed is geweest voor mij. Heb er heel veel aan te danken, veel gezien en meegemaakt en had het voor geen goud willen missen. Maar het vele van huis zijn, de risico's tijdens de vier missies die ik gedaan heb en de beperkte carrièremogelijkheden waren voor mij genoeg reden om na het behalen van een HBO papiertje in de avonduren de stekker eruit te trekken en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Niet dat ik nou dolgelukkig word in het onderwijs, maar ik ben in ieder geval 's avonds gewoon thuis, met een minimaal risico om te overlijden tijdens het werk wat ik uitvoer :tooth:

Het is zuur voor Hennis, ze heeft vaak genoeg aan de bel getrokken maar dit kan echt niet, en ik verwacht dat ze aftreedt.

Plaats reactie