dvh schreef: ↑28 sep 2017, 08:50
Heb sowieso een hekel aan afschrijving. Op wat voor product dan ook. Daarom koop ik liever gebruikte auto's.
Vaak zie ik een product wat flink afschrijft toch meer als een 'wegwerpproduct'. Een gebruikte liefhebbersauto. Dat kan een klassieke Porsche zijn of een mooi uitgeruste BMW blijft altijd wel geld waard ( de een meer dan de ander )
Maar 'gewoon' een bmw van 60k die na 5 jaar 20k op brengt.. en na 10jaar 5-10k.. sorry. Dat soort auto's zie ik simpelweg als gebruikersmiddelen en niet als kostbaarheid en of waardevol object.
Heb vorig jaar dus een 520d gekocht met 100dkm voor 27000,-. Auto is uit 2012? 5 jaar oud inmiddels. Als ik deze over 2 jaar verkoop krijg ik er nog +/- 15000-17500 voor bij inruil. Mits ik niet te gek veel kilometers ermee maak. Dan kost het mij alsnog 5k afschrijving per jaar.
Koop je dus een nieuwe van 70k ( want zoveel kost mijn uitvoering ) schrijf je na 2 jaar 25/30k af? En dan doe ik het nog voorzichtig volgens mij. Dat kost gewoon 3x zoveel. Wanneer je dan geen bijtelling wil en hem dus gewoon prive koopt..
Anyway. Iedereen moet het lekker zelf weten waar hij/zij zijn centen aan verbrand. Auto's vind ik leuk. En liefhebbersauto's vind ik erg leuk. Maar lekker op vakantie gaan en elk weekend yolo'en vind ik leuker.
Afschrijving heb je altijd, leuk of niet; je ontkomt er niet aan. Ook dikke merken als Porsche, BMW, Merc, Audi, maakt niks uit, na 3 jaar 50% afgeschreven, das overal een ongeschreven boekhoudkundige regel.
Dat moet je dus incalculeren, kan je de volgende kar aanschaffen bij "normale" afschrijving. Individuele afweging dus.
Maar ik ga me niet in de nesten werken voor een kar, ook niet voor een huis, ik wil er wel voor werken (op een normale manier), maar er niet mee in de problemen komen.