Onlangs heb ik de kans gekregen eens te sturen met een Lambo Huracan LP610-4. Normaal sla ik alle kansen op een ritje af, omdat ik in die korte tijd toch niet kan/mag doen wat ik met een auto wil, maar Lamborghini stond erg eenzaam op mijn lijstje "nog nooit bereden, maar wel heel graag willen". Dus maar op de uitnodiging ingegaan om eens te ruilen van auto.
De eigenaar reed de auto warm, bij de start viel me meteen op dat deze beter klinkt dan de eerste Huracans.
Ik stap in de bijrijdersstoel en meteen valt me op dat het Italiaanse gevoel nog niet verdwenen is, het interieur is fantastich, met lekker veel onnodig, maar botergeile rare en afwijkende knopjes. Om te starten moet je een aircraft achtige schakelaar omhoog bewegen om op de knop te kunnen drukken. Nuttelozer kan haast niet, maar het is gewoon supertof én van echt staal ipv kunststof. Op de middenconsole zit een hele rij schakelaars, superonhandig om daar je raam bijv open te moeten maken, maar het oogt wel tof. Ik denk wel dat met name het openen van ramen snel gaat vervelen op die plek.
De eigenaar zet op het stuur de manettino (wat natuurlijk niet zo heet bij Lambo) van "strada" in "sport" en er komt me toch een pornografisch verantwoord gebrul uit de pijpen, ineens roffelt en kucht hij als een zeeleeuw die in het verkeerde gat genomen wordt...en toch klonk het goed. Gas los resulteert in heerlijke roffels, gas erop en schakelen geeft je echt het gevoel in een wilde supercar te zitten.
Toen de motor op temperatuur was laat hij zien wat voor coole features de versnellingsbak heeft. Op mij maakte het de meeste indruk toen hij al cruisend in zijn 6, bij circa 80km/u, de linker peddel inhield en het gas vloerde...de bak berekend in "geen tijd" wat het beste verzet is om je rug te breken, ramt hem daar direct in zonder enige vorm van tijdverspilling en de toeren schieten omhoog, het gekke ding heeft hem in zijn 2 gejast en zodoende knalt de toerenteller bijna uit het dashboard om vervolgens vól in de powerband weg te spuiten, een rukje aan de rechterflipper zorgt voor hoogst illegale snelheden...de startsnelheid was tevens de toegestane

Hier merkte ik dus meteen dat mijn GTR, met zijn destijds geavanceerde versnellingsbak, hopeloos verouderd is en hoewel hij nog altijd supersnel schakelt, niet deze toffe gadget(s) heeft. In de praktijk mis je dat niet en ben ik toch wel tevreden, maar dat voelde wel meteen zo.
De eigenaar zet zijn lage matgrijze exoot aan de kant van de weg en zegt dat het mijn beurt is...nu gaat het gebeuren, mijn hele autocarriere heb ik een gezonde voorkeur voor Lambo's gehad. Ik heb gereden met Ferrari's, Porsche's, alle Astons zo'n beetje, Maserati's, Vipers, Corvette's, lightweight goodies, vrijwel alle gekkigheden heb ik bereden, maar nooit de door mij zo gekoesterde droom kunnen verwezenlijken, de woestenij van een échte Lambo is tot dit moment aan mij onthouden gebleven.
Ik neem het stuur in mijn hand en geef een dotje gas...wacht eerst even een foto maken, dat doe ik niet zo vaak meer, maar voor nu maak ik een uitzondering, dit moet ik vastleggen.
Daar gaat ie, de bak in 1, het gaspedaal zachtjes naar beneden...wat blijkt, dit kreng rijdt zo soepel als een Laguiole mes door boter die naast de oven heeft gestaan. Direct heb ik het gevoel dat ik gas kan gaan geven. Zo slecht als de knopjes op het dashboard gelokaliseerd zijn, zo perfect is de houding achter het stuur van dit beest, het zicht naar achteren in de 6 kantige spiegel (wist je dat vrijwel alle designelementen 6 kantig zijn bij Lambo?) is opvallend goed.
Na een minuutje mijn plek zoeken ben ik er klaar voor, paar verzetjes terug en goaaaaaan met dat hok, ik vloer het pedaal tot bijna onder de bodemplaat en het geluid zwelt op, de toerenteller staat op dat moment op circa 4500 toeren en klimt razendsnel omhoog. Echter is dit tevens het moment dat de eerste breukjes in mijn roze lambodroom ontstaan...het voelt niet sneller dan mijn GTR...lichte paniek ontfermt zich over me, het zal toch niet zo zijn...licht zenuwachtig voor wat komen gaat houd ik mijn voet stijf op het gas en de stier beukt door richting de 8000 toeren. Hoewel het ding natuurlijk 8500 toeren kán maken, houd ik me een beetje in en schakel netjes op tijd...op die andere stoel voelde het toch echt wat heftiger...ik ben niet onder de indruk.
Het valt me op dat al zelf rijdende ik niet onder de indruk ben van alle mooie geluiden, knopjes, stoelen, het perfecte stuur of anderszins, als je het gas vloert verdwijnt dat allemaal een beetje naar de achtergrond en je kont- en rugsensoren vertellen je hoeveel koppel en stieren er aan het schoppen zijn en dat gevoel valt tegen, daar kan geen stalen knopje, perfecte matte lak, Italiaanse striping of gierend geluid wat aan veranderen...
Licht gedesillusioneerd rijd ik natuurlijk gewoon door, ik kan natuurlijk niet na zo'n leuk gebaar van een klant/vriend, na 1 km weer langs de kant van de weg stoppen en zeggen "godver dat valt tegen, ik kan stoppen met sparen, dit biedt niet veel meer dan wat ik al heb voor 1/3 van de prijs."
Om het gevoel en de droom nog enigszins te redden merk ik dat mijn rechtervoet straffer naar beneden blijft en de rechterpeddel niet sneller aangeraakt wordt dan wanneer de Lambo me bijna bedreigd en roept dat ik moet schakelen.
Dit resulteert in een iets beter gevoel, wat blijkt, de atmosferische V10 smeert zijn vermogen heel soepel over het héle toerenbereik uit wat hem heel soepel en gedoseerd maakt, wel geeft hij nog een gezond schopje extra boven de 6500 toeren, dat is wel heel cool.
Ik heb de Huracan te snel beoordeelt, omdat ik in de stevig geblazen GTR de sensatie beleef tussen 3500 en 5000 toeren en deze bij 6950 toeren simpelweg stopt met klimmen in toeren. 3500 tot 5000 toeren is waar ik normaal de hardste schop in mijn rug krijg en in dat toerengebied "beoordeel" je een andere auto dus automatisch, maar daar doet de Lambo niet zo vreselijk veel. Natuurlijk doet hij voldoende, maar het is ook nog heel lineair en uitgesmeerd over het hele toerenbereik, dus het lijkt veel minder dan de km teller beweert.
Met een lichte desillusie op zak, stap ik even later uit en mijn voorlopige conclusie is dat het erg cool is en klinkt, maar dat het de meerprijs niet waard zou zijn voor mij...ik hoef dus niet meer te dromen en sparen, wat blijkt nu, de Ariel, KTM en GTR hebben mijn passie voor supercars om zeep geholpen. Het lijkt erop dat ik niet snel meer iets zal kopen dat me écht enthousiast maakt zoals die 3 auto's dat deden. Als ik al een supercar zou kunnen kopen, dan is het over X jaar een Huracan en die is gewoonweg niet snel(ler) genoeg om mijn autohart op hol te laten slaan zoals hij dat deed bij de eerste keer dat ik de Ariel met zijn supercharger de sporen gaf, sterker nog, 200ste keer dat ik dat deed stokte mijn adem nóg! De Huracan geeft me dit gevoel de eerste keer niet eens.
Even later zoeken we de reeds goed opgewarmde GTR op en de Lamboman zegt met mij achter het stuur vrijwel direct "nondeju, dit is ook niet flauw". Hij kruipt achter het stuur en ín de powerband zegt ie "sjee, dit gaat echt goed", even later toen hij er eens goed voor ging zitten zegt hij grappig genoeg bij eens goed doortrekken "nee de mijne is toch sneller" .
Dit geeft voor mij aan dat ook hij mijn auto beoordeelt in het toerental waar zijn auto het hardst eraan trekt, boven de 6500 toeren...maar daar geeft hij niet meer thuis. Leuk om dit gesprek met zo'n gast te voeren, we komen tot de conclusie dat de Lambo waarschijnlijk vlotter is, maar dat het verschil niet eens zo groot is als de prijzen zouden doen denken.
Een dag later krijg ik een smsje "we moeten misschien onze auto's eens op de streep zetten, even kijken hoeveel sneller ik ben" en dat hoor ik natuurlijk graag, een eigenaar die niet bang is nat te gaan. Of weet hij gewoon zeker dat hij dik wint...
Dus zo gezegd, zo gedaan, op de streep de dag erna en een paar keer flink sprinten tegen elkaar, man wat cool.
De eerste keer zeg ik "hoe zullen we het doen, 3x toeteren", zegt ie "mwah, ga jij maar, ik reageer wel". Dit betekend niet veel goeds vrees ik...nou ja, maar doen. Ik ga op het gas en hij reageert direct, ik blijf hem voor tot 160-170 (op afgesloten terrein uiteraard) en dan moet ik op de rem voor een voorganger...hij knalt me links voorbij en het geluid blijft me nu nog bij.
Bij een stop wil hij een herkansing, want dit was niet eerlijk

helemaal eens, maar ik heb het niet bedacht, dus het stoplicht (nog altijd gesloten terrein) springt op groen en we gaan identiek gelijk, ik zie door mijn zijruit zijn voorwielen doorslippen. Wetende dat hij in de basis RWD is, net als ik, en alleen bij vollast naar voren/ AWD over gaat, ben ik best onder de indruk van slippende voorwielen...
Tevens is dit het moment dat ik besef dat ik hem niet bij ga houden...en ook de keer erna niet, hij is echt sneller...maar de GTR heeft het met zijn 8 jaar oud en 1/3 van de prijs nog niet gek gedaan.
Dit wetende ben ik toch weer fan van de auto, het klinkt en rijdt geweldig en het is gewoon super, supersnel.
Hier een kort en saai filmpje, last minute, met druk verkeer toch nog gevraagd even een filmpje van mezelf in een Lambo te maken...
[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=tnQWoaS ... load_owner[/YouTube]
niet gelukt zie ik...
https://www.youtube.com/watch?v=tnQWoaS ... load_owner
ik heb ook een fotootje, maar die is te groot en photobucket is dood...dat rijmt