Een (nieuwe) auto op diesel aanschaffen nog verstandig?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Een (nieuwe) auto op diesel aanschaffen nog verstandig?
Vanmorgen op het nieuws weer een vaag bericht over dieselauto's. Iig dat de oudere diesels langzaamaan naar het Oostblok,of Afrika, verdwijnen en dat de politiek denkt aan maatregelen om te voorkomen dat de dieselmarkt instort. Ik heb het niet helemaal meegekregen dus mss zit ik mis. Toch hoor je wel vaker geluiden dat diesels steeds meer uit de gratie raken en dat raakt natuurlijk de waarde en de handel in die dingen. Ikzelf heb een paar jaar diesel gereden en dan nu, al dan niet tijdelijk, een benzine. Voor mijn gevoel ben ik een 30,-/40,- in de maand meer kwijt dan toen ik diesel reed. Niet echt boeiend. Maar de Golf GTi blijft niet eeuwig en mss stap ik wel weer in een diesel. Vind dat als daily ook prima, lange actieradius, lekker op koppel rijden en een automaat. Prima.
Hoe denken de DF-ers, en dan vooral die die in de autobranche werken, over de ontwikkelingen rondom de dieselauto?
Hoe denken de DF-ers, en dan vooral die die in de autobranche werken, over de ontwikkelingen rondom de dieselauto?
- MartijnGizmo
Re: Een (nieuwe) auto op diesel aanschaffen nog verstandig?
Diesel is wel echt op z'n retour, je ziet ook bij de introductie van nieuwe modellen dat er steeds minder ruchtbaarheid wordt gegeven aan de dieselmotoriseringen.
- frankie
Heb pas daarover wat gelezen in een autoblaadje, Autovisie of Autoweek ofzo. Ging over kleine dieselmotoren en dat die straks toch een belangrijke rol blijven spelen om de vastgestelde CO2 normen te kunnen halen, in 2020 is nog maar een gemiddelde van 95 gram toegestaan. Zeker nu vanaf 1 september de nieuwe meetmethode van kracht is, waardoor juist die CO2 uitstaat wat hoger zal uitvallen.
-
OnlineKasteel
Bij mij zou het een beetje afhangen wel welke motor het is, omdat ik tegenwoordig toch dicht genoeg bij het omslagpunt rijdt, dat in beide gevallen het nooit veel duurder of voordeliger is.
520d > 520i
530d < 540i
125d < M135i
520d > 520i
530d < 540i
125d < M135i

- Macboy
Als je een auto voor 10 jaar koopt maakt het weinig uit. Die schrijft toch volledig af. Koop je een auto voor 5 jaar maakt het misschien heel iets lastiger, dan zit je toch vooral in de leasemarkt. Daar maakt het voor de gebruiker ook weinig uit want zit niet met de verkoop. Koop je een auto voor 2 jaar dan verandert er weinig.
En dan heb je nog de categorie Arthur....
En dan heb je nog de categorie Arthur....
- Arthur
Lol! Geen probleem dus. Ik kan nog wel een dieseltje kopen dan 

- Arthur
Leuk dat je die 5-serie aanhaalt. In het geval van een 520 altijd de "d". 530d-540i weet ik niet maar in beide gevallen zullen ze redelijk verbruiken dat ik wss ook liever de "d" heb. Ik heb onlangs in een 330i gereden en die zou ik niet als 184pk in een 5-serie willen... ook het koppel van 270nm of 290nm lijkt me te krap bemeten. De 330i (252pk/350nm) kon me al niet bekoren.Kasteel schreef: 08 sep 2017, 10:30 Bij mij zou het een beetje afhangen wel welke motor het is, omdat ik tegenwoordig toch dicht genoeg bij het omslagpunt rijdt, dat in beide gevallen het nooit veel duurder of voordeliger is.
520d > 520i
530d < 540i
125d < M135i![]()
- tomgtr
De olieindustrie rekent wel degelijk op het ver ver ver terugdringen van diesel in West Europa. Als je ziet wat voor plannen ze nu bv in London hebben om diesels uit centrum te weren. Er zijn 2 mogelijkheden, de dieselprijs gaat als ongewild bijprodukt zo omlaag in prijs dat het ondanks belasting toch ok is om te rijden, of over 10 jaar rijden ze in china/india/usa op diesel en wij in West Europa in zuinige benzine auto's.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
^Goed verhaal.
- Arthur
Welke termijnen praten we dan? Die 10 jaar die jij aanhaalt? Dan is het nog wel te doen. Nu wissel ik redelijk snel en kost toch altijd geld. Maar om met een diesel te zitten straks is ook zo wat. Mocht het toch weer een slag groter worden dan de GTi dan vind ik diesel, over het algemeen, veel fijner. En, denk ik, ook makkelijker weer in te ruilen/verkopen straks. De combi cruiser/diesel dan hè.
-
Jij moet per half jaar beslissen. Met gemak ruil je 14 keer de wagen om voor een andere diesel voor je je daar zorgen om moet maken.
- Arthur
Klopt ook. Maar als de termijn 5 jaar is dan ga je dat nu al merken. Niet geheel onbelangrijk, ook al ruil je hem volgend jaar weer in. Nóg meer afschrijven Allen, dát willen we niet 

- tomgtr
Wij verwachten dat diesel over 5 jaar al knap impopulair is hier.
-
Nederland/liberal logic/Mileudefensie kennende al eerder....tomgtr schreef: 08 sep 2017, 11:33 Wij verwachten dat diesel over 5 jaar al knap impopulair is hier.
- Arthur
Serieus Tom? Das toch wel rap...
-
Pff, Vanmiddag de Defender maar inruilen op een i3 zonder range extender en fietsendrager. 

- tomgtr
Ik hoop dat het meevalt, je raadt al op welke afdeling ik werk?
In Nederland zal het sowieso wel meevallen, milieu is leuk maar mot geen geld kosten.

In Nederland zal het sowieso wel meevallen, milieu is leuk maar mot geen geld kosten.
- WJ
Als die nieuwe technologie van Mazda ook echt goed werkt is de diesel ook langzaam aan overbodig aan het worden volgensmij.
viewtopic.php?f=15&t=34304
viewtopic.php?f=15&t=34304
-
Koekoek! Dan ontvriend ik je immiditiddelyallen schreef: 08 sep 2017, 11:39 Pff, Vanmiddag de MilieuDefender maar inruilen op een i3 zonder range extender en fietsendrager.![]()

- Martijn_bmw
Je zal het al veel eerder merken in je inruil dus mijn mening: Juist voor mensen als Arthur (en ikzelf
) liever geen diesel als je kijkt naar afschrijvingskosten. Elke handelaar haalt het nu al als argument aan dat diesel minder populair wordt en daardoor langer staat en dus ook minder op brengt.
continu die negatieve berichten in de media doet veel meer dan je denkt, zelfde als destijds met de crisis. Als je het maar vaak genoeg roept gaan mensen vanzelf niks meer uitgeven en heb je idd crisis.
Nu zie je datzelfde met diesels, als je maar vaak genoeg er over roeptoetert en "Jan met de pet" er op verjaardagen negatief over gaat praten icm altijd al het nadeel van de hoge HSB die een gemiddeld person vervelender vind dan de iets hogere literprijs en daar heb je de dieselcrisis met bijbehorende afschrijving.....
Mijn advies zolang je onder de 30.000km per jaar zit lekker benzine nemen

continu die negatieve berichten in de media doet veel meer dan je denkt, zelfde als destijds met de crisis. Als je het maar vaak genoeg roept gaan mensen vanzelf niks meer uitgeven en heb je idd crisis.
Nu zie je datzelfde met diesels, als je maar vaak genoeg er over roeptoetert en "Jan met de pet" er op verjaardagen negatief over gaat praten icm altijd al het nadeel van de hoge HSB die een gemiddeld person vervelender vind dan de iets hogere literprijs en daar heb je de dieselcrisis met bijbehorende afschrijving.....
Mijn advies zolang je onder de 30.000km per jaar zit lekker benzine nemen

- Martijn_bmw
De overheid gaat lekker door met verhogen van de HSB op diesel dus juist het argument het mot geen geld kosten gaat in het voordeel van de benzine werken...tomgtr schreef: 08 sep 2017, 11:42 Ik hoop dat het meevalt, je raadt al op welke afdeling ik werk?![]()
-
Ik zou graag een 335d rijden, maar durfde het niet meer aan om een dieselauto te kopen. Vooral onzekerheid over houderschapsbelasting in combinatie met onze "milieuvriendelijke" overheid en het feit dat ze binnen 5 jaar diesels uit steden willen weren, heeft mij voor een benzine doen besluiten. Het moet milieuvriendelijk zijn, maar alleen ten koste van de gewone burger. Ik zie ze nog niet massaal de belastingen op diesel vrachtwagens verhogen. (Vracht)boten is er ook zo eentje.
- Macboy
Olietankers en CO2 dan inderdaad ...
- tomgtr
Overigens gaat in NWE die bunker zwavel spec naar 10 ppm dus uiteidelijk gaan dan boten varen op wat we nu in auto's gooien.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
FWIW;
Ik begreep een dikke week gelden dat de CEO van BMW vertelde dat BMW nog decennia lang diesels zal produceren, de alternatieven zijn niet of onvoldoende gerijpt.
Gisteren; een elektrische vrachtwagen; hij trekt fantastisch gezien het direct beschikbare max koppel, maar wel elke 100km aan de laadpaal, praktisch onuitvoerbaar in die branche.
Auto`s zelfde verhaal; het accu-capaciteit vraagstuk is zeer lastig, langdurig alleen elektrisch rijden zal nog heel lang niet mogelijk zijn.
Fossiele brandstoffen zullen daarom nog lang onder ons zijn.
Ik begreep een dikke week gelden dat de CEO van BMW vertelde dat BMW nog decennia lang diesels zal produceren, de alternatieven zijn niet of onvoldoende gerijpt.
Gisteren; een elektrische vrachtwagen; hij trekt fantastisch gezien het direct beschikbare max koppel, maar wel elke 100km aan de laadpaal, praktisch onuitvoerbaar in die branche.
Auto`s zelfde verhaal; het accu-capaciteit vraagstuk is zeer lastig, langdurig alleen elektrisch rijden zal nog heel lang niet mogelijk zijn.
Fossiele brandstoffen zullen daarom nog lang onder ons zijn.