Waarom zijn motoren nog steeds niet verboden ?

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
RVV

Waarom zijn motoren nog steeds niet verboden ?

Bericht door RVV » 05 jul 2007, 11:12

Gelijk een knuppel in het hoenderhok gooien.

Auto's moeten aan allerlei veiligheidseissen voldoen, raarste veiligheids onbenulligheden worden doorgevoerd om nog meer slachtoffers te sparen..

Maar motoren ?

Raket accelaratie, veel te snel voor het huidige verkeer.. als knulletje stap je op een motor die bijna net zo snel is als een F1 auto.. (bij wijze), geen kreukelzone's, geen veiligheidsmarge (stuur/remfout resulteert bijna altijd in vallen), Jaarlijks veel dodelijke slachtoffers en nog meer met blijvende invaliditeit. Geen economisch nut. Kan nog wel even doorgaan..

En nog steeds mag het ?

Ikke niet snappuh ?

(voor alle duidelijkheid ik vind motorrijden en motoren supergaaf)

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2007, 11:16

Daarom ook de 34KW regel voor beginnende rijders, ga je nogsteeds wel rap kunnen rijden maar niet echt DE acceleratie.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 jul 2007, 11:39

Ha, als motorrijder (en autorijder) voel ik me natuurlijk genoodzaakt om te reageren. Ik begrijp je verhaal wel. In de basis zijn motoren gewoon niet echt veilig te maken, dat is nou eenmaal inherent aan een motorfiets. Natuurlijk komen er wel technische verbeteringen zoals ABS. Nu nog op toermodellen, straks ook op sportmotoren denk ik.

Geen economisch nut? Dat is absoluut onjuist. Juist motoren en (motor)scooters zijn een vrij effectief middel tegen filevorming en toenemende verkeersdrukte. Een motorfiets neemt nou eenmaal minder ruimte in op de weg en kunnen bij drukte naast elkaar rijden op 1 baan. Ook steeds meer hulpdiensten zie ik gebruik maken van motoren (natuurlijk politie maar ook medische hulpdiensten en ANWB). Makkelijker en sneller ergens komen dan met de auto.

Voor jonge rijders is de 25Kw regel bedacht. Maximaal 34 PK de eerste jaren. Daarna pas overstappen op snelle kanonnen.

Jaarlijks sterven er zo'n 80 motorrijders in Nederland in het verkeer. Kijk je naar de oorzaak, dan is dat in het overgrote merendeel de schuld van de automobilist! De automobilist let niet op, deze zit te bellen, te suffen, de krant te lezen, aan de radio te prutsen en de make-up te fatsoeneren. Dat is het grote manco. De automobilist is in heel veel gevallen de oorzaak van het probleem, niet de motorrijder.

Een bekende van me is enkele jaren geleden verongelukt met de motor (op slag dood) omdat een automobilist niet keek voordat hij de weg opdraaide. En nee, deze motorrijder (op zijn sportmotor) reed niet te hard, zelfs nog 20 km onder de maximum snelheid van 80 km/u. Hoevaak ik niet een aanrijding net kon voorkomen omdat de automobilist niet oplette? Ontelbare keren. Als motorrijder moet je dubbel opletten. En voor jezelf, en voor die automobilisten om je heen die veelal zitten te suffen en jou in gevaar brengen.

Verder ligt er ook nog een HEEL stuk verantwoordelijkheid bij de overheid. Begin maar eens met motorveilige vangrails in gevaarlijke bochten. Zo ben ik de neef van mijn ex-vriendin ook verloren. Met maar 50 km/u onderuit (gleed weg over een bitumenstreep, slecht onderhoud van de overheid) en tegen de paaltjes van een vangrail geklapt (geen motorvriendelijke vangrail geplaatst door de overheid). Als daar een vangrail had gestaan met beplating tot de grond, dan had hij nog geleefd.

Maar ja, als ik idioten als Bert Woudenberg (ex 3VO/VVN) al in de krant zie roepen dat motorrijden verboden moet worden, dan zal er straks vast wel één of andere niet-deskundige politicus (zoals de meesten die niet deskundig zijn) opstaan en een statement willen maken. Ik zie helaas de motorfiets nog wel eens verboden worden ja. Echter wel op basis van verkeerde beargumentatie.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 05 jul 2007, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Tommy

Bericht door Tommy » 05 jul 2007, 11:40

Gewoon NCAPpen die hap.

"Motoren mogen in de EU niet meer verkocht worden na de recente euro ncap crash tests waarbij de crash veiligheid te wensen over liet. Bij de standaard crash met 63.5 km/u waren de kansen op overleving zelfs aanzienlijk kleiner dan de Brilliance BS6 die recent een verkoopverbod kreeg. Daarmee zijn de motoren nog onveiliger dan levensgevaarlijke chinese auto's"

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 05 jul 2007, 11:44

Tommy schreef:Gewoon NCAPpen die hap.
Wat een dom gelul.

Weet je wat? We gaan ook de fiets 'ncappen'. Een hele lange aanloop nemen, Floyd Landis eropzetten en tot 65 km/u accelereren en dan vol met je bakkes tegen de muur klappen, proberen we met een zonder fietshelm.

Alsof die NCAP heilig en realistisch is...

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 jul 2007, 11:54

Wouter81 schreef:
Wat een dom gelul.
Zo raar is dat niet. Als je ziet waar een auto allemaal aan moet voldoen en waar je je aan moet houden(incl. gordel, op de motor moet je je stuur maar goed vasthouden of zo?) op straffe van soms vrij hoge boetes is het bijna onvoorstelbaar dat er voor de rest van de verkeersdeelnemers bijna niets geregeld/verplicht is.

Bijvoorbeeld helmen verplichten op de fiets zou volgens mij erg veel kunnen schelen, maar daar willen we niet aan, want het ziet er niet uit. Nee, de auto designs worden er mooier op met al die eisen....

Dat geldt overigens ook voor het milieu. Oh wat doen we moeilijk als een auto 0,1 procent meer uitstoot dan de bedoeling is, maar voor motoren en brommers is niet eens een kat verplicht....

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2007, 11:56

Wouter die situaties die jij schets herken ik maar al te goed, wat heb ik vaak zitten te vloeken en te schelden op die blinde kip in zijn koekblik..

Maar aan het eind van het liedje had ik een bijna ongeluk vermeden, zat vol frustratie en die blinde kip had niks meegekregen.

Kijk de schuld ligt danwel bij die ander volgens de motorrijder, maar het feit blijft dat je op je eigen kont moet passen. Er zitten hier een paar heel ervaren motorrijders op het forum, kijk die zijn wel te vertrouwen op de weg.. weten/kennen de marges en kunnen zelfs ingrijpen bij bijna ongelukken..

Maar hoe zit het met die seizoensrijder die in april zijn stalen ros uit het vet trekt, na een winter lekker stinken in het koekblik ? Die rijder die net 3000 tot 5000 kilomter per jaar wegkachelt op zijn motor... maar zich wel gelijk Rossi voelt op een 125pk bike ?

Ik gun alle motorrijders hun plezier en ik zelf ben ook absoluut niet voor een verbod van motoren, maar ik blijf het vreemd vinden dat motorrijders/motoren zo de hand boven de hoofd worden gehouden, terwijl ze een uiterst kwetsbare verkeersdeelnemer zijn.

Ecomisch nut is natuurlijk marginaal. kijk ik bedoel als morgen alle motoren worden verboden is er geen hond, behalve de kleine motorindustrie zelf die er last van heeft.

Motorrijden is gewoon een hobbymatig gebeuren, wel een gave hobby, maar de prijs die de samenleving daarvoor betaald is in verhouding erg hoog.

Laten we eerlijk wezen, een motorfiets die van 0-100 in 2,5 seconde gaat en in 7,5 seconde op de 200 zit.. gewoon uit het rek te halen ?

Ikzelf heb nu dik 15 jaar geen actief motor meer gereden maar als ik morgen zo machine haal is er geen hond die zich er druk om maakt, maar ik zou wel potentieel levensgevaarlijk bezig zijn.

Gelukkig heb ik mijn eigen verantwoording, maar genoeg die het ook niet hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 jul 2007, 12:04

Ook dom gelul om te denken dat als je van je motor vliegt, dat dat dan onveilig is. Dat is vaak de enige redding.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 jul 2007, 12:06

Dat weet ik(al wil je juist niet eraf vliegen in de buurt van een vangrail), maar dat an sich zegt al genoeg, lijkt me...

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2007, 12:06

Dennis Cavallino schreef:Ook dom gelul om te denken dat als je van je motor vliegt, dat dat dan onveilig is. Dat is vaak de enige redding.
Mits je niks tegen komt natuurlijk , en in NL paaltjes/bomen langs de weg/vangrail land is de kans dat je niks raakt groter dan het winnen van de lotto.

Heb zelf een keer een glijer gemaakt met 80 km/h was 18 ofzo.. gelukkig op het juiste plekje..anders zat ik nu met een dwarsleasie in een rolstoel :?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2007, 12:17

waar ik van baal is dat een auto verplicht een kenteken plaat voor moet hebben terwijl dat vaak echt niet lijkt, en slecht is voor het millieu ivm luchtweerstand en ook nog eens slecht is voor koeling van de auto in veel gevallen, ik zeg weg met dat ding of meer mogelijkheden zoals eventueel een stickerplaat in het klein...

Een motor rijder hoeft immers ook alleen maar een plaat achter te hebben en is net zo'n verkeersdeelnemer die te hard kan enz enz enz

kromme wetten, daar baal ik van, net zoals een amerikaanse auto wel een kleine plaatje mag en een eu auto niet terwijl die amerikaanse auto gewoon gekeurd wordt en rijd in NL waar slaat dat op? waarom mag niet iedereen kiezen, immers die auto en motor rijd net zo als een gewone auto...aaaaaaaaaaaaaaegh

Roman

Bericht door Roman » 05 jul 2007, 12:26

Dat begrijp ik ook niet helemaal dat met die kentekens.

Hoewel ik hier ook autos heb zien rijden met van die kleine plaatjes erop.

Zonder voorkenteken kom ik hier een hoop parkeer garages niet in dat weet ik wel, ze scannen altijd je kenteken bij aankomst...

Tommy

Bericht door Tommy » 05 jul 2007, 12:45

mss is het aantal liters brandstof bij benzine diefstal wat minder...
maar idd, van voren worden ze niet geflitst zeg maar.
OK, dus ook maar verplicht maken? full size kentekenplaat op de neus van motor ;)
Op auto weg laten werkt niet meer... zit nu al zo'n afdruk van plaat op de bumper :)

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2007, 13:18

Roman schreef:Dat begrijp ik ook niet helemaal dat met die kentekens.

Hoewel ik hier ook autos heb zien rijden met van die kleine plaatjes erop.

Zonder voorkenteken kom ik hier een hoop parkeer garages niet in dat weet ik wel, ze scannen altijd je kenteken bij aankomst...
Lastig inderdaad, maar denk dat ze in de toekomst daarvoor toch een electronische nummerplaat voor bedenken en die zou in een chip kunnen dus dat ontsierende grote apparaat kan dan weg aan de voorkant...

trouwens hebben de Italianen ook niet een klein plaatje? of als je maar bv alleen aan de voorkant een plastic stickerplaatje mocht doen die is niet zo groot en kan met de curves mee, maar nee je mag helemaal niks in NL

Roman

Bericht door Roman » 05 jul 2007, 13:28

GTRene schreef: maar nee je mag helemaal niks in NL
Maar daarintegen mag je een hoop dingen op auto gebied wel in NL wat je hier dus niet mag.

Hier kunnen ze je in theorie al afkeuren bij de keuring als je een ander banden profiel hebt dan origineel op de auto zat.

Of ze het doen is een tweede. Dat weet je nooit, ben een keer met de auto goedgekeurt op een vrijdag middag met een toch erg lekkende auto. Monteur kreeg een flinke dot olie op z'n muil. Hij had er geen zin in om nog verder te kijken en ik krijg de stempel.
Ben ook wel eens afgekeurd vanwege een dode hoek spiegeltje in m'n spiegel... :?

Maar in ieder geval is NL een stuk relaxter wat betreft aanpassingen aan de auto. Hier mag een hoop in principe wel, mits je er geld voor neer legt om het te "homologeren".

Mijn bullbar mocht niet, was te onveilig voor voetgangers... maar als ik er voor betaalde om het op m'n technisch papiertje te laten zetten dan was het prima :lol:

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2007, 13:44

Motorrijders snappen over het algemeen donders goed waar ze mee bezig zijn, weten de gevaren, rijden 10x oplettender... kan je van 90% van de automobilisten helaas niet zeggen, die zijn met alles bezig wat niet met autorijden te maken heeft en wat op een motor allemaal niet eens kan!

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 05 jul 2007, 13:57

Rico v Velzen schreef:Wouter die situaties die jij schets herken ik maar al te goed, wat heb ik vaak zitten te vloeken en te schelden op die blinde kip in zijn koekblik..

Maar aan het eind van het liedje had ik een bijna ongeluk vermeden, zat vol frustratie en die blinde kip had niks meegekregen.

Kijk de schuld ligt danwel bij die ander volgens de motorrijder, maar het feit blijft dat je op je eigen kont moet passen. Er zitten hier een paar heel ervaren motorrijders op het forum, kijk die zijn wel te vertrouwen op de weg.. weten/kennen de marges en kunnen zelfs ingrijpen bij bijna ongelukken..

Maar hoe zit het met die seizoensrijder die in april zijn stalen ros uit het vet trekt, na een winter lekker stinken in het koekblik ? Die rijder die net 3000 tot 5000 kilomter per jaar wegkachelt op zijn motor... maar zich wel gelijk Rossi voelt op een 125pk bike ?

Ik gun alle motorrijders hun plezier en ik zelf ben ook absoluut niet voor een verbod van motoren, maar ik blijf het vreemd vinden dat motorrijders/motoren zo de hand boven de hoofd worden gehouden, terwijl ze een uiterst kwetsbare verkeersdeelnemer zijn.

Ecomisch nut is natuurlijk marginaal. kijk ik bedoel als morgen alle motoren worden verboden is er geen hond, behalve de kleine motorindustrie zelf die er last van heeft.

Motorrijden is gewoon een hobbymatig gebeuren, wel een gave hobby, maar de prijs die de samenleving daarvoor betaald is in verhouding erg hoog.

Laten we eerlijk wezen, een motorfiets die van 0-100 in 2,5 seconde gaat en in 7,5 seconde op de 200 zit.. gewoon uit het rek te halen ?

Ikzelf heb nu dik 15 jaar geen actief motor meer gereden maar als ik morgen zo machine haal is er geen hond die zich er druk om maakt, maar ik zou wel potentieel levensgevaarlijk bezig zijn.

Kan me heel ver in je verhaal vinden Rico, ook motorrijders zijn niet heilig en er zijn er genoeg die denken Rossi te zijn. :) Toch zijn automobilisten in het merendeel van de (on)gevallen de oorzaak.

Ikzelf rij nu precies 6 jaar motor waarvan 3 jaar aan motorraces gedaan. Vooral van dat laatste leer je heel veel. Ben niet een nieuwe Rossi maar denk dat ik een betere voertuigbeheersing heb dan de gemiddelde motorrijder, weet het eigenlijk wel zeker. Toch heb ik de beslissing voor mezelf al gemaakt dat ik niet meer op de openbare weg motorrij. Gebeurt bij hoge uitzondering nog wel eens maar ik vind het te gevaarlijk (vooral vanwege automobilisten) en de controles van politie zijn me wat te hevig. Beetje wat jij met je M3 had, had ik met de motor. Ik heb toen gekozen voor het circuit, nog leuker ook en je wordt er een veel betere rijder van.

Dat stukje over de prijs die de samenleving betaalt? Tja, als je het over geld wil hebben, die motorrijder heeft qua belastingen, bpm, accijnzen enzovoorts ook al meer dan genoeg betaalt. Dat kan makkelijk uit. 400.000 Motorrijders in Nederland, 80 doden.

Ach, je zult wel gelijk krijgen. Onder het mom van verkeersveiligheid en anders het eeuwige argument 'milieu' worden ze straks vanzelf verboden. Daarna de snellere auto's, scooters, electrische steps en uiteindelijk moet je straks bij het begin van een autorit eerst een verzoek indienen bij het Politbureau, of je wel de weg op mag, waarna ze je via GPS minutieus gaan volgen.

Ik wil niet doemdenken maar het wordt er allemaal niet leuker op.

Dutch

Bericht door Dutch » 05 jul 2007, 14:02

Knot schreef:kan je van 90% van de automobilisten helaas niet zeggen, die zijn met alles bezig wat niet met autorijden te maken heeft en wat op een motor allemaal niet eens kan!
Je bedoelt die dingen waar jij nog twee handen en liters hersencapaciteit voor vrij hebt als je maar 120 per uur doet? :wink: :lol:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 05 jul 2007, 14:15

Mari Oh Oh! schreef:
Wouter81 schreef:
Wat een dom gelul.
Zo raar is dat niet. Als je ziet waar een auto allemaal aan moet voldoen en waar je je aan moet houden(incl. gordel, op de motor moet je je stuur maar goed vasthouden of zo?) op straffe van soms vrij hoge boetes is het bijna onvoorstelbaar dat er voor de rest van de verkeersdeelnemers bijna niets geregeld/verplicht is.

Bijvoorbeeld helmen verplichten op de fiets zou volgens mij erg veel kunnen schelen, maar daar willen we niet aan, want het ziet er niet uit. Nee, de auto designs worden er mooier op met al die eisen....

Dat geldt overigens ook voor het milieu. Oh wat doen we moeilijk als een auto 0,1 procent meer uitstoot dan de bedoeling is, maar voor motoren en brommers is niet eens een kat verplicht....
Om met het laatste te beginnen, ook motoren moeten tegenwoordig al heel strenge milieu-eisen voldoen hoor en hebben ook een kat. Wat dat betreft echt geen verschil met auto's.

Verder kan het gewoon domweg niet, strengere veiligheidseisen bij een motor. Gordel en airbags zal lastig gaan (hoewel Honda op de Goldwing wel experimenteert met het laatste, maar dat kun je bijna geen motor meer noemen zo'n Goldwing, da's een rijdend bankstel).

Dat de eisen bij auto's wel veel strenger worden? Tja, dat hoeft van mij ook niet. Wat nu een 'levensgevaarlijke' auto is (zoals die Chinese auto's) was 10 of 15 jaar geleden volkomen normaal, toen waren alle auto's vergelijkbaar qua veiligheid. Beetje overdreven dus, het referentiekader verschuift gewoon steeds.

Waar het mij om gaat is dat alle eigen verantwoordelijkheid steeds meer onder druk komt. Verkeersregels, flitspalen, airbags en electronische hulpjes in voertuigen zorgen er steeds meer voor dat de bestuurder steeds minder hoeft na te denken. Bij motorrijden wordt je nog volledig betrokken bij het besturen van het voertuig, bij auto's allang niet meer.

Motorrijden is vrijheid.

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2007, 16:32

Dutch,

Op de motor MOET je wel opletten want er is geen radio, geen papierwerk, geen dashbordkastje, je kunt niet eten/drinken/roken/scheren... dus vandaar dat het soms wat rapper gaat :)

Gijzer

Bericht door Gijzer » 05 jul 2007, 18:04

Rico v Velzen schreef: Laten we eerlijk wezen, een motorfiets die van 0-100 in 2,5 seconde gaat en in 7,5 seconde op de 200 zit.. gewoon uit het rek te halen ?

Rico,

Ik ben net zo'n gevaar op de weg als ik me een macca F1 aanschaf en daarmee de grens van de auto opzoek. (Mijn eigen grens ben ik dan ook al ver over.) Dus daarin geen verschil.

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2007, 19:10

Gijs mee eens, het verschil zit em alleen in de prijs. Een superbike koop je voor pak em beet 7 a 8000 euro (2e handsje) maar die F1 kost vier keer de lotto winnen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 jul 2007, 20:01

Tsja.

Ik moet ook meestal opmerken dat ik de houding van dan met name jonge motorrijders behoorlijk arrogant vind. Niet om iemand hier tegen zijn poot te trappen, maar je hoort altijd dezelfde verhalen dat ze wel zo goed kunnen rijden en suffe automobilisten yadada. En dat begint meestal al een dag nadat ze hun papiertje opgehaald hebben zeg maar.

Ik denk ook dat je iets anders in moet zien, maar daar kan Wouter misschien meer over zeggen, dat is dat je naast minder veiligheid sowieso ook andere technische beperkingen hebt, zoals een langere remweg. Je mag met een motor en een auto in NL net zo hard maar in feite is gelijke snelheid dus altijd risicovoller voor een motor en zal diegene er dan ook rekening mee moeten houden.

Elmar

Bericht door Elmar » 05 jul 2007, 20:28

Onderwerp: Waarom zijn motoren nog steeds niet verboden ?

Wouter81 schreef:[

Motorrijden is vrijheid.

Daarom is het niet verboden. Dan kun je ook vele sporten gaan verbieden. Mijn vader had vroeger 24 stukadoors aan het werk. Als ie zondag zijn planning voor de aankomende week klaar had, kon die hem maandag 's ochtends al weer omgooien, want dan hadden er weer 2 gevoetbald dat weekend en waren geblesseerd. Dat is ook economische schade en die is in de gehele maatschappij erg groot.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 05 jul 2007, 23:16

Omdat motorrijders de ideale donoren zijn.

Plaats reactie